Efter vinterhi, virker den ene el-rude ikke længere...

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Efter vinterhi, virker den ene el-rude ikke længere...

Indlægaf MrT » søn 21. mar 2010 15:12

Har lige taget 5'eren ud af dens vinterhi for at få strukket dens ben lidt og fyldt luft i dækkene osv, og bemærker at førersidens el-rude ikke længere virker. Der er ikke engang et \"klik\" fra motoren der forsøger at køre ruden, så det er nok ikke fordi den sidder fast.

Jeg fik monteret ny elrude motor fra Andreas i efteråret og rustbeskyttelse af bilen inden vinterhi, så kan rustbeskyttelsen evt. have lavet noget ballade?

Eller hvad bør jeg som udgangspunkt gå efter at tjekke først, så jeg ikke ender med at bruge en masse tid på at skille det hele af (midterkonsol og dør)?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » søn 21. mar 2010 17:10

Det nemmeste først... midterkonsollen af. Det er bare om at følge guiden her på siden. Der kan du så konstatere om nogle ledninger sidder løse.

Hvor skarp er du med et multimeter, her kunne du jo måle om der overhovedet er spænding til kontakten?

Dernæst venter dørsiden, af med den, det er også let, bare pas på at de små plastclips rundt langs kanten ikke brækker eller ryger ud af hullerne i dørsiden.

Afhængig af førnævnte kundskaber med multimeteret kan du så måle om der er gennemgang herude. (Tjek også lige om stikket evt skulle være faldet af) Plasten på dørsiden kan lirkes af forsigtigt, pas på det sorte snask de fleste biler har, det er let at fjerne med rensebenzin, men sviner af helvede til.

Tænker lige over om der er flere \"easy to do\" ting der kan undersøges, men fejlen burde være til at indkredse uden de store anstrengelser.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » søn 21. mar 2010 17:11

Multimeter er ingen sag - så jeg går i krop med midterkonsollen først og tager den derfra :) Takker!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » søn 21. mar 2010 22:09

Sikring?
Bare et bud. Er ikke sikker på om højre og venstre rude kører over hver sin sikring, lige som nær/fjernlyset gør.
Ellers er And's forslag jo rigtigt godt til at vise vejen frem.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf PGS » søn 21. mar 2010 22:14

Jeg synes du skal kontakte Andreas og forklare ham problemet.
Når nu han har monteret ny motor i efteråret så burde det vel kunne ordnes fra hans side på garanti. Han kan måske i förste omgang komme med forslag til hvad du kan göre af fejlsögning inden du som sidste udvej må en tur tilbage til Fyn.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf hasse » man 22. mar 2010 01:02

Tag midterkonsollen af, som beskrevet ovenfor.
Skru kontakten til vinduerne af.

Skil den ad (pas på \"de små vippearme\". De skal bagefter isættes som de sad).

Rens kontaktfladerne både på vippearmene og selve kontakten med fint smergellærred eller sandpapir. Aftør med rensebenzin.

Saml \"skidtet\".
Prøv kontakterne inden du remonterer midterkonsollen.

Så virker det. Det gjorde det hos mig (også ruden i førersiden).
Senest rettet af hasse man 22. mar 2010 08:24, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » man 22. mar 2010 07:26

Takker - jeg giver det lige et forsøg når jeg får tid og vejret bliver lidt bedre :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tors 6. maj 2010 14:33

Jeg har målt på kontakterne i dag - den kontakt til passagersiden giver knap 12v (med slukket motor) når jeg trykker på \"kør ned\" hvor kontakten til førersiden giver 9-10v på \"kør ned\". Så der går mere spænding igennem, men kan de 2-3v være nok til at elmotoren i førersiden overhovedet ikke rører sig eller siger \"tik tak\" e.l.?

Mine kontakter er ikke ligesom disse, http://five-speed.dk/Guides/Langsomme_elvinduer.htm , så jeg tør ikke begynde at skille dem ad - får dem formentlig aldrig samlet igen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tors 6. maj 2010 21:23

Så der går mere spænding igennem, men kan de 2-3v være nok til at elmotoren i førersiden overhovedet ikke rører sig eller siger \"tik tak\" e.l.?
Ja det tror jeg, men ville mene at du stadig kunne høre svagt at den prøvede. Derimod er jeg sikker på at det er der du har problemet. Motoren kan på grund af den dårlige forbindelse i kontakten, ikke trække den strøm den har brug for. Derfor dykker spændingen. Du har alt at vinde, ved at prøve at lave kontakten selv. Du kan jo altid få fat i en anden, hvis det går galt. Prøv evt. først at sprøjte kontaktrens ind i kontakten inden du skiller den ad. Det kontaktspray der indeholder smøring, vil være det bedste til denne opgave.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 6. maj 2010 22:05

Prøv, som jeg har beskrevet i indlæg 22. marts.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger