Skift af oliefilter

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Skift af oliefilter

Indlægaf KongKurs » ons 12. maj 2010 14:21

Hej alle!

Opdagede lige at oliefilteret på en 5'er jo sidder uhyggelig tosset?!
Hvordan gør I?

Jeg har mig ikke en speciel oliefilternøgle, men er det noget med at man skal dreje hjulene ud til siden og komme til filteret inde fra hjulkassen?
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf motorbøllen » ons 12. maj 2010 14:29

Du stikker bare armen op og sørger for at ha' en handske på du kan gribe fat med.

Men du skal påregne at hvis ikke bilen er oppe på en lift kan det godt blive lidt svært at få armen derop.
Jeg har gjort det et par gange indover graven hjemme i kærestens garage, og du skal langt over mod venstre, ja næsten have lidt af inderste dækkant udover gravens kant, men så er det bare at stille dig med front mod midten af bilen, stikke højre arm op og løsne filteret, smøre pakningen på det nye og så skrue det på ligeledes med hænderne og det tager ikke mange øjeblikke før du så kan hælde olie på og være kørende igen.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Kuksi » ons 12. maj 2010 16:02

Jeg skifter det altid oppefra. Det kan være meget svært at få en oliefilter tang der ned. Men med en fornuftig handske der giver et godt greb, er det nu altid gået.
5 minutter og det nye sidder der.

PS. Kører altid lige en finger med lidt olie rundt på gummipakningen inden montering. Måske det er med til at det aldrig sætter sig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KongKurs » ons 12. maj 2010 17:09

Hm okay, tak for tippene. Har ikke mulighed for at bruge grav eller lift, så jeg må nok forsøge mig oppefra.. Er en NA meget anderledes end NB?

Hvad med at fylde olie i filteret, er det strengt nødvendigt? Kunne forestille mig at der ikke er meget tilbage i filteret når det er så bøvlet at komme derned..?
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Kuksi » ons 12. maj 2010 17:52

Jeg havde faktisk glemt at kikke på hvilken model du havde. :oops:
Min erfaring stammer jo kun fra min egen NA'er.
Med hensyn til at fylde filteret inden montering, så er det ikke noget jeg har praktiseret på nogen af alle de biler jeg gennem årene har haft. Ikke engang på Mazda'en. Olien er trods alt hurtigt fremme.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Tore » ons 12. maj 2010 18:48

Jeg skifter filter oppefra, men jeg har jo også en NA. Jeg fylder ikke filteret inden montering, det kan godt være lidt svært at få det kantet på plads, og jeg tænker at jeg ville spilde temmelig meget hvis jeg forsøgte.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf jepperimmen » ons 12. maj 2010 20:54

KongKurs skrev: Er en NA meget anderledes end NB?

Hvad med at fylde olie i filteret, er det strengt nødvendigt?

Samme på NB - jeg har ok adgang oppefra. Husk at smøre anlægsfladen, så er det nemt næste gang. Ja, fyld filteret op og læg godt med aviser under bilen :wink:

Du kan jo overveje at flytte filteret, så det er nemmere næste gang: http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... dexID=4737
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » ons 12. maj 2010 21:07

Jeg skifter altid oppe fra - købte endda en speciel filtertop til at starte med. Men har aldrig haft problemer med at hive filtrene af med \"håndkraft\". Har skiftet olie fem gange nu. Ang. pladsproblemer, ja så har jeg tynde arme, så ingen problemer her :)

Tør evt. filteret af med en tør klud inden du skruer på det.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf KimT » ons 12. maj 2010 22:03

Jeg har købt denne:
Oil Filter Socket Tool Mazda MX5 68mm x 14 Flutes

Den passer desværre lige nøjagtig ikke på de originale filtre. Jeg vil skære et par slidser i den så jeg kan åbne den lidt.
Den vil gøre næste olieskift meget lettere.
Husk dog ikke at falde for fristelsen at liiige spænde lidt ekstra, hvis I bruger sådan en filtertop.
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Tilbage til Diskussion