NC med stof eller ståltag?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Stof eller ståltag?

Stoftag
14
54%
Ståltag
12
46%

Afgivne stemmer : 26

NC med stof eller ståltag?

Indlægaf the chicken » ons 19. maj 2010 13:17

Hvis DU skulle købe en MX5 NC, ville du så vælge stof eller ståltag?

Fordelen ved ståltaget er at indbrud bliver lidt mere larmende, forsikring en smule billigere og støjen formentlig lidt mindre.

Fordelen ved stof er at det er hurtigere at blive topløs og at det er mere \"rigtigt\" til en roadster.

Hvad ville du vælge?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Re: NC med stof eller ståltag?

Indlægaf Banzai » ons 19. maj 2010 15:43

Stoftag hører en klassiker til - kan man købe en Aston Martin, Bentley, Porsche eller Ferrari med stålfoldetag?

Jeg ved godt at både Audi og Mercedes samt BMW er gået med på dillen, men det er og bliver en dille, hvor målgruppen er mennesker der gerne vil have muligheden for en åben bil, men sjældent benytter sig af den...
NB 99 1.6 sølv
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf jepperimmen » ons 19. maj 2010 15:49

Hvis NC skulle det være for at køre MX-5 hele året og i så fald hardtop. Skulle det være kun sommer-bil ville det være softtop - men så vil jeg hellere beholde min NB'er :D
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Niels » ons 19. maj 2010 15:52

Banzai skrev:Stoftag hører en klassiker til - kan man købe en Aston Martin, Bentley, Porsche eller Ferrari med stålfoldetag?

Jeg ved godt at både Audi og Mercedes samt BMW er gået med på dillen, men det er og bliver en dille, hvor målgruppen er mennesker der gerne vil have muligheden for en åben bil, men sjældent benytter sig af den...

Øhh, Ferrari laver California som er med stålklaptag 8)
I øvrigt enig med Jepperimmen
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf BB » ons 19. maj 2010 16:48

Niels skrev:Øhh, Ferrari laver California som er med stålklaptag 8)
I øvrigt enig med Jepperimmen

Ferrari har solgt ud for længe siden. Respekt for deres biler, men de er langt mere mainstream end for få år tilbage. Se bare deres rædsel af en forlystelsespark og alt det mechandise de sælger!

Mht. NC med klapltag* eller kaleche, så mener jeg man ligesågodt kan gå hele vejen hvis man ønsker den nye designlinje fra Mazda - så altså klaptag. Det skal dog ikke være for at køre hele året det går nemlig fint med kaleche - og den kan godt klappes op/ned i frostvejr bare man er lidt nænsom og det ikke er en type med plastikrude.

*Jeg er ret sikker på taget er i plast og ikke stål.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Ken » ons 19. maj 2010 16:55

Nu var det Mercedes der startede legen med fast foldetag!

Jeg vil vælge fast foldetag fordi det er den perfekte løsning til det Danske vejr. Som sidegevinst vil dæk og vind-støj blive minimeret.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf BB » ons 19. maj 2010 17:22

Ken skrev:Nu var det Mercedes der startede legen med fast foldetag!

Faktsik var det Peugeot det startede :)

Jeg måtte lige forbi wiki efter detaljerne, men taler vi første serieproduktion så tilbød løve-firmaet i 1935 en bil med fast tag.

Billede

I følge samme Wiki, så er Mitsubishi 3000GT Spyder den første bil i moderne tid, dvs. 1995, der kom med klaptag. I øvrigt noget af en teknisk tour-de-force den bil, 4-hjulstræk, 4-hjulsstyrring, automatiske spoilere (for og bag), elektronisk styret affjedring, sports-mode (pillede vist ved udstødning og affjedring) og så 24V V6 med dobbelt turbo. En sand Playstation bil ligesom vi kender det fra R32-R35 :P
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf the chicken » tors 20. maj 2010 07:25

Vi er sgu rimeligt enige hva :lol:

Men nu er vi jo også roadster-folk!

Sagen er den at min mx5 er blevet ødelagt :( og jeg nægter at køre med fast tag og forhjulstræk, så derfor må den næste også blive en roadster 8)

Som pendler med knap 50.000 km om året taler fornuften lidt imod endnu en NA'er, men roadsterhjertet taler imod en NC'er og især imod klaptag...

NB er ikke en mulighed.
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Star » tors 20. maj 2010 07:44

the chicken skrev:Vi er sgu rimeligt enige hva :lol:

Sagen er den at min mx5 er blevet ødelagt

hvad skal det sige? - trafikuheld, motorhavari oder was?
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf the chicken » tors 20. maj 2010 08:24

Trafikuheld - nærmere omstændigheder kommer senere...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf And » tors 20. maj 2010 08:29

the chicken skrev:Sagen er den at min mx5 er blevet ødelagt :( og jeg nægter at køre med fast tag og forhjulstræk, så derfor må den næste også blive en roadster 8)

Som pendler med knap 50.000 km om året taler fornuften lidt imod endnu en NA'er, men roadsterhjertet taler imod en NC'er og især imod klaptag...

NB er ikke en mulighed.

Du skal da have en NA igen... der er jo lidt gør det selv mand over dig, og så skal du da køre NA.

Men 50.000 km er sku også meget - jeg havde taget en NC hvis jeg skulle køre året rundt. Men en NA med lavt km-tal kunne også være trofast transport og let at skrue på!

Dilemma... du sætter to muligheder op, som økonomisk ligger langt fra hinanden, jeg forudsætter at vi skal se bort fra den del?

Ud og prøv en NC - den lyder, lugter og smager anderledes. Da jeg prøvede en var det nærmest luksus og komfort i forhold til min egen NA (noget der er godt ved mange kørte km om året!). Da jeg kom tilbage i min NA synes jeg den var sjovere :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » tors 20. maj 2010 09:11

Det økonomiske er selvfølgelig ikke lige meget og der skal da hives en del penge hjem fra bank-kim til en NC'er...(!) - de findes fra omkring 230.000,- for en 2006 med 35.000 km på klokken.

Har prøvet en NC og den er ganske rigtigt mere komfortabel, meeen synes sgu ikke den er så skarp i køreegenskaberne som min NA, der går en smule mere blød hat og babytransport i den :wink:

Der var min egen med Koni sgu noget mere spændende - også selvom NC'eren var sænket og med 18\"

Men omvendt så er jeg jo pendler - ikke af den slags som kan leve med en diesel, men alligevel kører jeg jo mange km i alt slags vejr, så det er heller ikke absolut logisk at købe en bil fra '97 :roll:
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf BB » tors 20. maj 2010 15:55

the chicken skrev:NB er ikke en mulighed.

Hvorfor ikke en NB?

Med det du beskriver så ville jeg da se på en NB fra en af de sidste årgange, eller måske blive ambitiøs og importere en MSM udgave.
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf the chicken » fre 21. maj 2010 07:50

BB>> Det ville også klart være det mest fornuftige valg, men bryder mig bare ikke så meget om modellen - lidt ironisk, for da jeg købte min kunne jeg ikke li NA'eren, havde bare ikke råd til andet :)

Lotus Elise spøger stadig lidt, kan få en 111S fra 2000 der har kørt 55.000 til 230.000 kr, men komfort er der nok ikke meget af og forsikringen er dyr... (og så er rattet i den falske side)
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf jepperimmen » fre 21. maj 2010 08:08

the chicken skrev:Lotus Elise spøger stadig lidt, kan få en 111S fra 2000 der har kørt 55.000 til 230.000 kr, men komfort er der nok ikke meget af og forsikringen er dyr... (og så er rattet i den falske side)

Elise som pendlerbil, tjaa - den er da både praktisk, komfortabel til de lange stræk, billig at holde kørende, billig at forsikre... Du kan jo også gå hele vejen og købe en Caterham - det er vel den ultimative helårs pendlerbil :D

Aversionen mod NB kan jeg selvfølgelig ikke helt forstå, men du kunne da prøve at køre lidt i én og se om du bliver omvendt - ligesom du blev med NA'eren :wink:

Hvad er budgettet?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Næste

Tilbage til Diskussion