Dilemma - hæv bil eller skrot fælge

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Ken » lør 22. maj 2010 11:25

2 kreative forslag:

Rette på plastikinderskærmen, så den fylder mindre ind imod dækket. Lyder måske som sort snak, men jeg kørte tidligere med 195/65x15 (vinterdæk) som akkurat lige kunne være der, efter en tilpasning af inderskærmen.

Til NB modellen findes der er gummi monteringsring til fjederen, som er monteret nederst på fjederen, hvor den lægger an mod fjederskålen. Måske kunne du løse problemet med sådan et sæt.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » lør 22. maj 2010 17:27

Ja det skulle heller ikke tage mig lang til at gribe varmepistolen, og få fjernet de forhøjninger hvor det ser ud til at din går på.
Min gik på ved skruerne der holder inderskærmen. Derfor blev der monteret nogle skruer med fladere hoved, og så ellers bare bukke befestigelsen mest mulig af vejen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » lør 22. maj 2010 20:17

Kuksi skrev:Ja det skulle heller ikke tage mig lang til at gribe varmepistolen, og få fjernet de forhøjninger hvor det ser ud til at din går på.
Min gik på ved skruerne der holder inderskærmen. Derfor blev der monteret nogle skruer med fladere hoved, og så ellers bare bukke befestigelsen mest mulig af vejen.

Tanken har strejfet mig, frygter dog bare stadigvæk kontakten med skærmkanterne... konsekvensen af dette kan jeg ikke helt anslå.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf KjaLLe » lør 22. maj 2010 22:23

Jeg har lige været ude og måle på min egen som også køre med Koni Sport dæmpere og Koni fjedre.

Foran måler jeg ca. det samme som dig, omkring 12-15mm og bag omkring 30mm.

Jeg har ingen problemer med hverken mine banehjul eller gadehjul uanset kørsel. Så jeg syntes godt nok det lyder underligt med dine problemer.

Gade: 7 x 16'' ET 40 - 215/40-16 CSC2
Bane: 7 x 15'' ET 37 - 195/50-15 R888

Jeg har også tidligere kørt med BBS 7 x 16'' ET 35 også med 215/40-16 dæk uden nogle problemer.

De eneste problemer jeg har haft var da jeg kørte med 17'' i størrelsen 7x17'' ET 35 mont. med 215/40-17 Silverstone (skoddæk), de gik på når jeg drejede, og havde et par gange fat i skærmkanten, så de blev hurtigt solgt igen.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf And » søn 23. maj 2010 10:24

KjaLLe skrev:Jeg har lige været ude og måle på min egen som også køre med Koni Sport dæmpere og Koni fjedre.

Foran måler jeg ca. det samme som dig, omkring 12-15mm og bag omkring 30mm.

Jeg har ingen problemer med hverken mine banehjul eller gadehjul uanset kørsel. Så jeg syntes godt nok det lyder underligt med dine problemer.

Gade: 7 x 16'' ET 40 - 215/40-16 CSC2
Bane: 7 x 15'' ET 37 - 195/50-15 R888

Jeg har også tidligere kørt med BBS 7 x 16'' ET 35 også med 215/40-16 dæk uden nogle problemer.

De eneste problemer jeg har haft var da jeg kørte med 17'' i størrelsen 7x17'' ET 35 mont. med 215/40-17 Silverstone (skoddæk), de gik på når jeg drejede, og havde et par gange fat i skærmkanten, så de blev hurtigt solgt igen.

Ja jeg synes også det er underligt, alligevel er der et par ting jeg falder over ved dine dæk. Gadedækkene kører med ET 40 - hvilket betyder at de er længere inde i skærmkassen - dette er nok ikke det mest relevante nu og her.

Der hvor det batter er på dækkets radius.

205/45-16 - 295,4 mm

215/40-16 - 289,2 mm

195/50-15 - 288,0 mm

Mine nuværende dæk har en radius som er 7,5 mm større end 15" banehjulene og 6,2 mm større end dine 16" gadehjul. Det er nok der jeg tror at hunden ligger begravet lige nu og her.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » søn 23. maj 2010 13:05

Et eller andet skulle der ske, jeg har ingen varmepistol og byggemarkederne holder lukket i dag.

Corollaen står alligevel i garagen og skammer sig over at have ædt en motor mere, så den har ikke brug for alufælge. Så den blev lige straffet med de gamle stålfælge og står nu der med vinterdæk på. Den fortjener ikke andet lige nu :evil:

Mazdaen står nu i indkørslen og ser lidt små forvirret ud, på et sæt godt medtagne 15\" alufælge med falmede Toyota logoer.

Billede

Så kan den fandeme (også) lære det! Dæmpningen af undervognen blev lige skruet ned og så er der test-tur her senere i dag for at se om den kan lade være med at skrabe på.

BilledeBillede

Jeg ved ikke helt om billederne viser det tydeligt, men der er en forskel på hvor langt dækket \"rækker\" frem.

Brugeravatar
And

Indlægaf Ken » søn 23. maj 2010 14:15

:D Så den blev lige straffet med de gamle stålfælge :lol:

Så kan bæstet lære det!
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf And » man 24. maj 2010 19:50

Der blev kørt testtur både i går og i dag. Bilen blev kørt til den slog med røven i små sving og dækkene snakkede med.

Med 195/50-15 på 7\" fælge, ET 35, er der ingen kontakt.

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » tirs 25. maj 2010 01:26

AND:
Når du \"beregner\" hjulets \"diameter\" skal du tage højde for fælghorn og vægten af vognen.
Så du kan ikke bare tage beregnede tal og overføre dem til den virkelig verden.
Iøvrigt får jeg ikke samme resultat ved en beregning som dig vedr. 205x45-16. Men lad os lade det ligge.

Det bedste, hvis du vil have det/de eksakte mål er at måle hjulet incl. dæk. Sådan som vognen står på vejen.
Og det vil jo egentlig ikke give en diameter, idet den \"nederste\" radius jo vil være mindre ende den \"øverste\" radius grundet vægt.
Men det må være den \"øverste\" radius, der har betydning for dig.

Jeg kan nævne et tal fra Garrett:
205x50-15 har en diameter på 23,1 men den \"loadede\" diameter er 21,20. Begge tal i inch. Ved ikke, hvad han har som dæktryk. Ja. Det er en voldsom forskel. ((forkert???. Ved det ikke)

Men det hjælper dig jo ikke så meget.
Jeg går ikke ud fra, at din MX'er lytter til, hvad du siger til den.

Hvad har spormanden sat casteren til??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 25. maj 2010 01:35

Vil lige tilføje:
Der er en del spormænd - og det anbefales også i Mazdabøgerne -, at man først sætter casteren til så meget, den kan trække. F.eks 5 gr.
Og derefter toe og camber.
Det har jo mest den betydning, at man så kan rode med cigaretter og Ipod eller cd'er, mens vognen kører ligeud af sig selv.

Så måske har du en mulighed for at køre med dine dæk/hjul, hvis casteren f.eks. kommer ned på 3 gr.

Iøvrigt er vognen også meget sjovere at køre i med \"såd'en en caster\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 25. maj 2010 06:04

Hej Hasse.

Interessante kommentarer der giver lidt \"eftertanker\" - den med hjulets diameter kan jeg godt føgle dig i. Jeg har dog valgt at tage udgangspunkt i omkredsen på et ubelastet hjul, beregnet. Denne udreder jeg så radius fra gennem den simple formel for beregning af dette.

Nedtrykningen af et hjul vedrører jo primært kontaktfladen mod vejen, jeg vil mene at hjulet ikke ændrer sin form oppe 180 grader fra vejen?

Angående alignment specs, dem kan jeg ikke huske, jeg vil lige kigge efter dem hjemme i aften. Jeg ved at jeg angav at det skulle være som Garetts anbefalede \"street specs\". Uanset hvad bliver der dog fulgt op på det snart når bilen får en fire-hjuls udmåling og justering på et lokalt værksted.

Brugeravatar
And

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger