Problemer med let rysten/ubalance

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Problemer med let rysten/ubalance

Indlægaf KimT » tirs 25. maj 2010 20:50

5'eren \"glider\" ikke hen ad vejen men ryster let i rat og lægger man en
hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her.
Det er ved alle hastigheder og mærkes tydeligst hvis jeg ved eks. 100km/t kobler ud og bare lader bilen løbe farten af.

Det er originale fælge med nye Eagle F1'ere.
Jeg fik dækmanden til at gentage afbalanceringen og efterfølgende køre en tur i bilen da den ekstra afblancering ikke hjalp.

Jeg har siden fået at vide det kan være manglende centreringsringe i fælgende, men der er ikke nogen i nogle af fælgene.

Så mine spørgsmål:
Er fælge og modpart ok :?: (se billeder nedenfor)
Hvis ja, hvor kan synderen så ligge :?:

Billede
Billede
Billede
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf feddersen » tirs 25. maj 2010 21:05

Hej Kim

Fælgringe kan købes løse og koster ikke alverden. Hvis dine dæk eventuelt er slidt en smule skæve og du har roteret dem, kan det også give rystelser. Du kan også prøve at lege lidt med dit dæktryk i begge retninger.

Sidst men ikke mindst så oplevede jeg det samme og det endda med helt nye fælge med nye dæk på. De blev endda tjekket og afbalanceret en ekstra gang. Det var så en 4-hjuls udmåling og sporing der gjorde udslaget. Sporingsmanden kunne godt se, at undervognen ikke passede, men han mente ikke, at det burde være nok til rystelser (kun voldsom slid). Hans overraskelse var stor da jeg kunne fortælle ham, at alle rystelser var væk efter sporingen.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf KimT » tirs 25. maj 2010 21:13

feddersen skrev:Hej Kim

Fælgringe kan købes løse og koster ikke alverden. Hvis dine dæk eventuelt er slidt en smule skæve og du har roteret dem, kan det også give rystelser. Du kan også prøve at lege lidt med dit dæktryk i begge retninger.

Sidst men ikke mindst så oplevede jeg det samme og det endda med helt nye fælge med nye dæk på. De blev endda tjekket og afbalanceret en ekstra gang. Det var så en 4-hjuls udmåling og sporing der gjorde udslaget. Sporingsmanden kunne godt se, at undervognen ikke passede, men han mente ikke, at det burde være nok til rystelser (kun voldsom slid). Hans overraskelse var stor da jeg kunne fortælle ham, at alle rystelser var væk efter sporingen.

Men der bør vel ikke være fælgringe på det originale setup jeg kører med :?:

Det kan være jeg skal få foretaget en sporing af vognen. Så vidt jeg ved er det aldrig blevet gjort på den og jeg har det på "to-do" listen alligevel.
En hurtig søgning giver at Jeppe Rimmen anbefaler Super Dæk Service i Silkeborg.
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Indlægaf Mogenz » tirs 25. maj 2010 21:23

Ham jeg sporede hos sidste efterår havde skemaet i en database til stort set de fleste biler og der var også mx-5 både NA og NB, jeg havde ellers taget hasse´s værdier med fra en anden tråd her på forum. Men valgte i første omgang at få den lavet standard. for at se om det løste det problem jeg kom med ....nemli´ super skævt slidte dæk. Og det løste det samt nu ligger dem også bedre i svingene .... selv om det også kan have noget at gøre med at gå fra 195 til 205 i størrelse.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf feddersen » tirs 25. maj 2010 21:24

Hej Kim

Hvis det er originale fælge beregnet til MX5, så burde der ikke være behov for det. Jeg mener at huske, at centerhullet er 54,1mm. Hvis dine er større vil centerringe være på sin plads. Jeg synes nu at kunne se nogle slidmærker på dine billeder der hvor centerringene normalt er og så er der altså ikke plads til centerringe.

Jeg har fået vores sporet hos henholdsvis FDM i Vejle og Super Dæk Service i Vejle. Begge steder kan anbefales.

Når de slår modellen op i systemet, så kommer alle tallene frem på skærmen. Hvis din vogn er sænket er det dog ikke sikkert, at de kan ramme tallene perfekt og hvis bøsningerne er gamle og har sat sig, så kan der også være lidt der, men ellers bør det være simpelt nok at ramme de rigtige tal.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Viggoman » tirs 25. maj 2010 21:26

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Re: Problemer med let rysten/ubalance

Indlægaf KimT » ons 8. sep 2010 16:06

KimT skrev:5'eren "glider" ikke hen ad vejen men ryster let i rat og lægger man en hånd på passagersædet kan man også mærke vibrationerne her...

Jeg vil lige komme med en update:
Fælge og/eller dæk ER synderen!
Ved montering af andre fælge+dæk er problemet væk. Simpelt...

Så stol ikke altid på din dækmand :(

En anden side af sagen er så at jeg skal på udkig efter nogle 16" fælge...
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Indlægaf AS DK » tors 9. sep 2010 13:46

Den erfarne montør er en meget vigtig forudsætning for at undgå ubalance.

Jeg fik hos et stort dækfirma monteret nye dæk på spritnye fælge på en af mine biler. Bagefter rystede den så man skulle tro det var løgn. Den blev afbalanceret 2 gange uden nogen særlig effekt udover at der til sidst sad blylodder hist og pist på alle 4 hjul. Jeg opgav så at bøvle mere med det sted og fandt et andet dækcenter. Her afmonterede de alle 4 dæk, satte dem på fælgene, rev alle blyklodser af og vupti, ikke mere ubalance.

Udover at denne dækmand kunne sit håndværk gav han mig også et par råd til når jeg skifter mellem sommer- og vinterfælge. Berøringsfladerne på nav og fælge skal være pinligt rene. Et lille sandkorn eller rustflage kan blive opløst under kørsel og derved lave ubalance. Eller i værste fald få hjulbolte til at løsne sig.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf KimT » tors 9. sep 2010 15:10

Jeg kunne godt mistænke dækmanden for at være en dum skid.
Jeg var så uforsigtig at bestille en tid til dækmontering og afbalancering lige mens alle skulle have skiftet til vinterdæk (det tænkte jeg ikke lige over da jeg kun kører sommerkørsel i mx5'eren).

Så han har nok haft lidt for travlt, selvom han indvilgede i at være ekstra omhyggelig.
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Tilbage til Problemer og løsninger