Vind i frisyren

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vind i frisyren

Indlægaf JensK » man 7. jun 2010 12:43

Sjovt nok kører jeg gerne med kalechen nede i min NB-FL 1.8 fra 2005, når vejret er til det. Jeg synes bare, at det er så sk... irriterende med den meget turbulens i kabinen, som får min ellers flotte sommerfrisyre til at ligne noget der burde være forbudt.

Den nye Mercedes SLR-etellerandet har sådab en lille yndig spoiler øverst på forruden, der åbner og leder fartturbulensen længere agterover end ellers. Sådan en tror jeg bare ikke er udviklet til MX. Men hvis der er nogen af jer, der har positive erfaringer uden vindblæste frisyrer - med skærme bag sæderne eller lignende, så vil jeg meget gerne høre om det.

Mange hilsner og go´ køresommer!
Jens K. Sunlight silver NBFL 2005, 1.8 Sport -6g
Brugeravatar
JensK

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Star » man 7. jun 2010 12:58

Du har vel en windbreaker bag sæderne ikke sandt, for det er der det meste vind kommer fra.
Jeg synes nu at lidt turbulens er fedt, det var ligesom grunden til at jeg ville have cab... frisk luft.. :wink:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf jepperimmen » man 7. jun 2010 13:29

Har samme model som din og synes nu wind breakeren gør det ok, men ellers må du jo sætte en anden i den: http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... f1915e26a6

Billigere løsning er at lægge sædet lidt mere ned, så hovedet kommer længere ned i bilen..
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf motorbøllen » man 7. jun 2010 16:13

Du har købt en åben bil, ikke :D
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Re: Vind i frisyren

Indlægaf BB » man 7. jun 2010 17:48

JensK skrev:Sjovt nok kører jeg gerne med kalechen nede i min NB-FL 1.8 fra 2005, når vejret er til det. Jeg synes bare, at det er så sk... irriterende med den meget turbulens i kabinen, som får min ellers flotte sommerfrisyre til at ligne noget der burde være forbudt.

Jeg har vænnet mig til at hvis jeg hopper i bilen kort efter morgenbadet, så kan det resultere i en ret spøjs hårpragt 8)

Men det er kun om vinteren det er et problem for om sommeren er det bare et spørgsmål om at sikre sommerfrisuren er kort nok, er håret kort nok så forsvinder problemet (og man kan virkelig nyde luften).

Op med vinduerne kan osse hjælpe, men så kan man næste lige så godt finde et akvarie og køre i :wink:
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » man 7. jun 2010 19:09

Jeg har måtte bøje mig for konens ønske om en windbreaker, og købt den midterste af disse 3. http://tuningevolution.com/eshop/catalog/index.php?cPath=78_46
39€ er i mine øjne en super pris for den leverede kvalitet. Har dog lavet mine egne beslag. Da jeg ønskede at kunne slå den ned på en nem måde (hvilket jeg så aldrig gør :wink: )
Men har man langt hår, kunne jeg godt se at træk bagfra fik hendes firsure til at være trafrikfarlig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf 10tilfarten » man 7. jun 2010 21:08

Hej

Kører på 4 år uden windbreaker og blivet tit drillet med det og får tudet ørene fulde om at det er umuligt at leve uden.
Mit svar er: Jeg har købt en åben vogn for at nyde den fantastiske oplevelse det er og ville jeg bekymre mig om træk og frisure, ja så have jeg nok overvejet om en åben vogn var det jeg ville.

Har set mange sjove indslag som net over pyntebøjlerne holdt fast med alt fra strips til over klemmer og lange indlæg til at lukke for neden under selvsamme bøjler eller div. tilkøbte løsninger og ærligt det ser tosset ud, synes jeg, når en god jakke med en ordentlig krave er rigeligt og skal konen med må hun sætte håret op(har selv en langhåret af slagsen).

En del MX'ejere har jo haft motorcykel-var bekymringen da også træk og ødelagt frisure 8)

Mvh
10 tilfarten
10tilfarten

Indlægaf one-niner » man 7. jun 2010 21:31

Med oprullede ruder og den lille standard-windbreaker synes jeg faktisk, at NB'eren er meget fornuftig - også ved høje hastigheder. I byerne ruller jeg ofte ruderne ned. Men ja, toppen af håret bliver noget påvirket af vinden. Løsning: Kasket eller kort hår ;)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Tak for de mange smarte svar

Indlægaf JensK » tirs 8. jun 2010 13:13

Jotak, jeg var jo næsten klar over, at jeg ikke ligefrem vandt håneret med mit naive, blødhat-agtige og kvindagtige spørgsmål. Jeg glemte et kort øjeblik, at rigtige MX-mænd er enten er flejnskaldede eller kører med truckerkasket med gummikant. Jeg har ikke noget imod frisk luft og vind forfra, men synes stadigvæk at det er pisseirriterende med storm bagfra, så nu går jeg i gang med at eksperimentere med en superwindbreaker. Et stykke nedfældbar 22 mm. spånplade må kunne gøre det!

Mange hilsner
Jens K. Sunlight silver NBFL 2005, 1.8 Sport -6g
Brugeravatar
JensK

Geografisk sted: Roskilde

Re: Tak for de mange smarte svar

Indlægaf And » tirs 8. jun 2010 15:33

JensK skrev:Jotak, jeg var jo næsten klar over, at jeg ikke ligefrem vandt håneret med mit naive, blødhat-agtige og kvindagtige spørgsmål. Jeg glemte et kort øjeblik, at rigtige MX-mænd er enten er flejnskaldede eller kører med truckerkasket med gummikant. Jeg har ikke noget imod frisk luft og vind forfra, men synes stadigvæk at det er pisseirriterende med storm bagfra, så nu går jeg i gang med at eksperimentere med en superwindbreaker. Et stykke nedfældbar 22 mm. spånplade må kunne gøre det!

Mange hilsner

Vind i bilen er smag og behag. Jeg nyder det, men ser også fordele i en windbreaker. Konen, med halvlangt hår, brokker sig ikke over at håret blæser frem og knægten kan sidde i barnesædet uden at hans solhat blæser af. Se det er win-win, for mig.

Den originale Mazda windbreaker løser opgaven hæderligt, uden at være imponerende. Til gengæld ligner den heller ikke picnic-bord der er nittet på til lejligheden. Det bedste er at jeg kan have den både oppe og nede og samtidigt udnytte pladsen på "hattehylden".

Var jeg ligeglad med komfort og vind havde jeg nok købt en Lotus 7 i stedet, men komforten og muligheden for en behagelig langtur betyder også lidt for mig :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf crv » tirs 8. jun 2010 15:34

\"FLEJNSKALDET\" Nu er jeg fornærmet. :(
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf hasse » tirs 8. jun 2010 15:53

En lille sand historie fra fortiden:
Havde en Triumph. Kørte altid i åben vogn.
Arbejde i København og min chef ville med til et møde i Roskilde.
Han vidste jeg kørte i sportsvog, men han ville med...alligevel.

Han vejede mellem 150 og 200 kg netto/brutto og var så godt som skaldet.
Bortset fra noget hår bagerst på issen.

Da \"vi\" havde fået ham presset ned i vognen - hans hoved ragede godt op over forruden - og kom ud på Roskildevej, ville han se, hvad dytten kunne. Og det kom han til!!

At se ham med et fast greb i håndtaget på panelet, mens hans \"hårpragt\" stod vandret frem I KØRSELSRETNINGEN var simpelthen et syn for guder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Spånplade - nej peddigrør!

Indlægaf Muffe » ons 9. jun 2010 15:27

JensK skrev:Et stykke nedfældbar 22 mm. spånplade må kunne gøre det!

nej: lyt til de kloge havefolk: et tæt plankeværk giver turbulens, mens et 'utæt' hegn giver langt bedre lævirkning.
F.eks. her: "Et hegn med hulprocenten 35, altså et hegn, hvor ca. en tredjedel er huller, giver det bedste total-læ. En større hulprocent giver for lidt læ, en mindre procent
forvolder som nævnt hvirvler og træk." (fra Byggecentrums hjemmside - i en rapport fra 1958).
Derfor er en windbreaker med net bedre end en plexiglasplade. Eller en spånplade.
Så du må altså i gang med at flette peddigrør og lade løvsaven ligge :D
Muffe

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf AS DK » lør 24. jul 2010 00:04

Har nu kørt rundt i Syd-england og Wales et par uger og kan konstatere at det er her MX5'eren hører hjemme.
Men selv efter at have set nogle hundrede MX5'ere har kun de færreste haft taget nede (4 havde endda hard-top på) her i julis sommervejr.
Forleden havde vi beholdt taget nede under en mindre regnbyge, hvorefter en gut spurgte os \"Is your hood broken?\"
Hvad sker der lige for folk, der har de fedeste veje i verden til åben bilkørsel? Se da at få taget ned!!!
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Danny » lør 24. jul 2010 07:13

Ja jeg ved heller ikke hvad der er galt med dem. I går skulle jeg ud at købe fødselsdagsgaver, hvilket jeg ikke bryder mig om, men jeg glædede mig alligevel helt pga den dejlige landevejstur i det gode vejr. Jeg måtte finde omveje for at forlænge turen hjem :P

Men jeg mødte også en MG af en art, som kun havde afmonteret bagruden og ellers beholdt kalechen oppe. Mon de har solallergi?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Tilbage til Diskussion