Subjektiv NA vs NC test

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Subjektiv NA vs NC test

Indlægaf the chicken » ons 9. jun 2010 07:54

Tillod mig at lave min helt egen subjektive rød NA vs NC test, som i sikkert ikke kan bruge til ret meget :wink:

Testbiler:
1997 NA 1,6, 57-240.000 km (Maren)

2006 NC 1,8 18-19.500 km (Maren II)

Billede
Billede

NA:

Udseende:
Selvfølgelig begynder det at kunne ses at designet er fra '80erne, men klaplygterne er stadig helt vildt seje og mange folk tror det er en langt nyere bil 8) Et lille vink begejstrer både chicks og børnehaver på tur, men har en tendens til at ærgre NB og NC ejere :P

Komfort/Interiør:
Lidt trang plads til lange ben, men ikke noget problem når man har vænnet sig til det.
Med vindbreaker også fin læ når man kører med taget nede.
Med koni undervogn og 205/40-17 er det ikke en udpræget flyder, skarpe bump er ret ubehagelige og brosten skal helst ikke forceres med fuld fart...
Udmærket interiør når man tænker over at det er en gammel japser, dog er sæder og momo-rat meget lidt slidstærkt.

Køreegenskaber:
Superskarpe! Manglende servo og lyddæmpning kombineret med koni og lave dæksider gør at man altid er 100% klar over hvad bilen laver og den uden problemer kan køres sidelæns med så meget kontrastyring at rattet ikke kan komme længere 8) Fantastisk bid hvis man ønsker det og minimal krængning som fuldstændig opvejer manglen på komfort så snart vejen slår et sving

Motor:
Velkørende 1,6, en lidt tam, men meget praktisk motorkarakteristik med en helt lineær kraftudvikling. Ca. 12 km/l ved blandet kørsel.

PÃ¥lidelighed:
Fantastisk, intet mindre!
Den går jo aldrig i stykker sådan en, nåede aldrig at skifte andet end få helt almindelige sliddele, selv baglygtepærene holdt 240.000 km!

NC:

Udseende:
Det lidt nuttede udseende har måtte vige pladsen for brede skærme og vrede forlygter, den ser lidt mere macho ud, men tiltaler stadig tøserne :wink:
Dog har den et stort minus: den har ikke klaplygter!

Komfort/Interiør:
Virkelig behagelig! Pga. den flyttede udstødning er der nu væsentlig mere plads til føreren og mindre til passageren (men hun har jo alligevel ikke helt så lange ben) Gode sæder og en anden indretning hvor man sidder lavere i bilen kombineret med flere luftdyser gør at man kan køre endnu mere med taget nede. Manuelt Klimaanlæg, elruder og ratfjernbetjening er i mine øjne noget pop i en roadster - meeen alligevel meget rart :)
Som sådan en lækker kabine, men nogle steder er plasten desværre ikke kommet videre siden '90ernes japanere...

Køreegenskaber:
Skarpe! En tung servo som man kun opdager ved parkering, kun 2,6 omdr. fra stop til stop (NA: 3,3) giver endnu mere gokart følelse, som desværre spoleres lidt af den høje standard undervogn og høje 205/50-16 dæks forøgede krængning. Men det er selvfølgelig heller ikke rimeligt at sammenligne. Den kan stadig køre sidelæns, men har endnu mere bid, så der skal arbejdes mere for det...

Motor:
Skøn 1,8 som ved alm. kørsel føles ganske kraftig da den uden problemer kan køres ved 1000 omdr./40 km/t i 5. gear, tilgengæld skuffer den på samme måde som den gamle med dens usportslige \"VW\" motorkarakteristik, ca. 14 km/l ved blandet kørsel.

PÃ¥lidelighed:
Har indtil videre haft et meget kort bekendtskab, men regner bestemt med at det er ligeså godt :D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf BNI » ons 9. jun 2010 11:32

Sejt med en lille sammenligning, og mange gange tillykke med den lille ny. Ingen tvivl om at en NC er en langt bedre bil på en lang række punkter, og måske ender jeg selv en dag med at eje en. At en NC godt kan sparke rø... på en bane fik vi i hvertfald set i Skive.

Jeg er dog ikke kommet mig over skuffelsen over designet endnu. Bilen er objektivt meget pæn, men jeg synes den mangler lidt charme som den gamle har. Jeg smiler nærmest automatisk når jeg ser en NA, og helt samme varme følelse får jeg simpelt hen ikke ved at se på en NC. Jeg forstå ikke hvorfor Mazda har gjort den så \"maskulin\" at se på med vrede forlygter og store skærme. Det er lidt som om at den gerne vil have os til at tro den er noget den ikke er.

Her synes jeg en NA har et fedt understatet look der siger, hey jeg er lille og lidt feminin, men på en snoet landevej, skal du have mange hk for at følge med mig.

Det virker som om Mazda er blevet lidt bange for at blive kaldt frisørporsche og konebil og der er ingen tvivl om at mx-5 i bl.a. usa og england bliver betragtet som lidt af en tøsebil.. Men som Bob Hall (idemand bag mx-5) har udtalt så er det jo smartest at ankomme i en bil som pigerne godt kan li', fremfor at dukke op i en typiske mandebil som f.eks. en 600 hk dodge charger :D
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf the chicken » tors 10. jun 2010 12:49

Forstår dig delvist :)

Og man kunne jo sige at der er macho-biler nok, men har nu alligevel tit tænkt på hvor ond og fed en Alfa 159 i MX-5 størrelse kunne se ud 8)
Jeg er vild med NA'eren fordi den skiller sig ud fra mængden med sine klaplygter, af samme grund ville jeg ikke ha en NB fordi den ligner lidt for meget alle andre biler - NC'eren er et godt kompromis mellem en \"kær\" roadster og en RX-8 og det er jeg helt vild med :)

Faktisk er der flere som ikke har kunne se at jeg har fået ny bil(!) så man må sige at de et eller andet sted holder sig godt til det grundlæggende design..

I øvrigt helt enig med Bob, har selv brugt det argument mange gange - det plejer at lukke kæften på Brianerne :lol:

Men nu lider jeg jo også lidt af personlighedsspaltning hvis man kigger i min garage og på mine hobbies :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Tilbage til Diskussion