Håndfri telefoni i MX5'eren - kan det lade sig gøre?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Håndfri telefoni i MX5'eren - kan det lade sig gøre?

Indlægaf mureren » lør 17. jul 2010 07:29

Jeg har ofte behov for at tale i telefon mens jeg kører, og for at få maksimal udnyttelse af mit nye køretøj, vil jeg gerne have noget håndfri i bilen.

Men....det virker på forhånd lidt som et tabt slag!

Allerhelst vil jeg bare købe en Sony MEX-BT3800, og dertil en ekstern mikrofon:
http://avantix.dk/catalog/product_info. ... ts_id=3830
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=278585

Hvilke erfaringer har i andre med telefoni i MX5?
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Geografisk sted: Silkeborg

Re: Håndfri telefoni i MX5'eren - kan det lade sig gøre?

Indlægaf jepperimmen » lør 17. jul 2010 07:49

mureren skrev:Hvilke erfaringer har i andre med telefoni i MX5?

At det er en dårlig kombination! Jeg har samme behov, men har droppet tanken om håndfri. For at det skal fungere med taget nede skal du have lyden gennem højttalerne til dit anlæg. I forvejen er det ikke nemt at høre musik/nyheder med original anlæget når kluden er nede og hastigheden er over bykørsel.

Min løsning er primært ikke at bruge mobilen i bilen og når det er "nødvendigt" så er det håndholdt med telefonens eksterne højttaler slået til og så dykke lidt ned i bilen - ikke spor optimal, men dog en løsning.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf mureren » lør 17. jul 2010 07:54

Sony'en kører jo telefonen ud over bilens højttalere.
\"Modparten\" burde jeg således sagtens kunne høre, det jeg er mere i tvivl om er hvor gode de eksterne mikrofoner er til at filtrere vindstøj fra?
Og i givet fald, hvor vil den optimale placering for mikrofonen være?
(jeg har faktisk en rimeligt dyr lydmåler liggende et sted, den burde man kunne teste med på én eller anden måde)
Det hjælper jo ikke meget jeg kan høre modparten, hvis vedkommende ikke kan høre mig :)
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Indlægaf Mogenz » lør 17. jul 2010 10:34

Med den nye radio/cd/dvd/navi ting jeg har monteret fra clarion, var der også håndtfrit set med, altså bluetooth med microfon og lyd overhøjtaleren og jeg var til at starte med vældig begejstret.
Men tænkte mig så om for at se om det var nødvendigt og om mit behov var der.
min konklusion blev:
Ja jeg har et behov.
Men det må blive med ørebøf direkte i telefonen.
Lyd over højtaler er super smart...... i en lukket bil.
Problemet opstår når jeg holder i byen for lyskryds eller andet at alle mine omgivelser kan høre hvad der sker. Næste issue er at med passageren kan høre hvad der bliver sagt, hvilket kan være til gene. Samtidig skulle jeg finde et sted til den microfon, hvor man kunne høres fra og at ledningen ikke hang ind over det hele. Den kan måske gemmes i A-stolpen, jeg kom aldrig så langt.
Det var bare mine tanker omkring det og droppede det så, så har en microfon til en clarion radio hvis nogle mangler :P
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf mureren » lør 17. jul 2010 11:12

Super med lidt praktiske erfaringer!

Problemet i lyskryds kan jeg godt se, men så må jeg enten sætte samtalen på hold, eller skrue ned så det knapt er hørbart for én selv.

Er der i øvrigt nogen der ved om der er andre end Sony der har modeller med aftageligt frontpanel (samt Bluetooth)?
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
Brugeravatar
mureren

Indlægaf And » lør 17. jul 2010 11:18

Jeg bruger et Bluetooth headset ved kørsel, både med og uden top.

Det virker fint for mig, men der er naturligvist en del vindstøj når man kører på landevej og snakker i det. Det kan høres af dem jeg snakker med, men samtalen fungerer nu fint alligevel.

Hvis jeg skal snakke på motorvej, med kalechen nede, plejer jeg at lægge mig bag en lastbil og så passer farten til at samtalen kan gennemføres uden for meget vindstøj.

Jo bedre og dyrere headset der købes, jo bedre plejer filtreringen af støj også at være. Jeg har både et billigt og et dyrere headset. Ved brug er der en markant forskel mellem dem, til den dyre models fordel. Begge er fra samme producent.

Metoden med at koble på bilens stereo er efter min mening ikke særlig praktisk i en åben bil.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf mureren » lør 17. jul 2010 11:37

And: Hvilke 2 headset har du?
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
Brugeravatar
mureren

Indlægaf And » lør 17. jul 2010 18:04

Et par \"ældre\" modeller:

Sony Ericsson HBH-PV700 - den billige. Fulgte med telefonen da jeg købte den for fire år siden. Dårlig pasform, lyd i den lave ende.

Sony Ericsson HBH-608 - den dyrere. Er egentligt min kones, men jeg har stjålet den for længst! Bedre pasform, let at vende om og tilpasse. Klar og stabil lyd. Har kun en svaghed, bøjlen der sidder om øret er knækket to gange nu!

Jeg vil nok købe et Sony Ericsson, eller Jabra (de små!) næste gang. De skal prøves i butikken, jeg er lidt hysterisk med hensyn til pasform.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Diskussion