Detailing

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Detailing

Indlægaf And » lør 17. jul 2010 19:33

Jeg er blevet lidt bidt af detailing og søger derfor inspiration til at gøre det lidt bedre og flottere.

Her er lige et par tråde jeg er faldet over med inspiration.

Seriøst udbrændt rød lak!
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=151968

Sort... mmm
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=169111

Mere sort, gode 50/50 billeder.
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=151884

Sort NB.
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=151404

Igen, igen
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=149583

En lille opfriskning af maskinhuset på en NB
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=172678

Jeg har købt en god stak udstyr af en bekendt og skal nu blot lære at bruge den polermaskine der fulgte med og så håber jeg på at vende tilbage med nogle flotte billeder af bilerne - før og efter.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf jepperimmen » søn 18. jul 2010 18:30

Ser meget interessant ud!

Jeg har lige bestilt tid til Ditec, men det kan da være du skal have en skilling for at lave den istedet for??
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf mureren » søn 18. jul 2010 18:36

+1 :D
Og jeg har endda garagen til det!
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf KongKurs » fre 23. jul 2010 07:27

Er detailing det samme som hvad man forstår ved en gang vask + polering?
Hvad er \"magien\" bag..?
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf mureren » fre 23. jul 2010 08:03

The Devil is in the detail :wink:
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf UlrikK » fre 23. jul 2010 18:48

Detailing er \"udstillings polering\", dvs. der gåes ekstra meget op i detaljen.

Fra mit synspunkt er en polering at man vasker bilen, og derefter giver den en tur med et eller andet standard poler / voks middel.

Detailing er at man vasker bilen, renser lakken helt i bund, polerer alle vaskeridser og evt. hologrammer / swirls væk, forsegler lakken og til slut giver man den så lige en eller anden form for \"glansvoks\" ovenpå.
UlrikK

Indlægaf feddersen » tors 12. aug 2010 19:41

Hejsa

Der skal nu slet ikke så meget til for at få et pænt resultat. Vi har lige købt en superfalmet 121'er som vinterkonebil. Den var så falmet, at når man rørte ved den, så blev den blankere pga fedtet på ens fingre.

Den fik lige en vask og så en gang polish med maskinen.

Resultet er her:
Billedet er lidt sløret og det skyldes, at jeg først senere opdagede at kameraet (EOS D450) overhovedet ikke kunne fokusere på den falmede overflade. :o
Billede

Billede

Billede

Billede

Her er der ikke brugt hokus-pokus midler, men blot vand, sæbe, en polermaskine og Turtle Colour Wax.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Star » fre 13. aug 2010 09:42

at pudse en sådan falmet rød bil op, og derefter nyde resultatet, det er noget af det mest tilfredsstillende der findes :lol:

og man tænker - hvor ER de dumme dem der solgte den uden at gøre dette, for de havde nemt kunne sælge den for nogen tusind dyrere...
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf AS DK » fre 13. aug 2010 10:20

Flot resultat.

Og sikke mange penge du har sparet i forhold til dette : http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 379732.ece
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf And » fre 13. aug 2010 13:37

Flot resultat!

Jeg er igang med MX-5'eren i garagen lige nu. Selvom det går lettere med maskinen er det stadig et stort/hårdt arbejde.

Har vasket, clay'et og givet polish første gang. Nu skal jeg have givet den en omgang mere med en mildere polish for at udjævne de sidste hologrammer og så står den på en hurtig gang (flydende) voks.

Gider ikke bikse med hård voks denne gang - det må blive til vinter.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf feddersen » fre 13. aug 2010 20:03

Hej

Tak for de pæne ord. Jeg er også flere gange bare gået ud for at nyde forvandlingen. :)

Jeg giver vores MX5'ere samme tur et par gange om året, men overvejer da at gå en smule mere grundig til værks. :wink:

Jeg kan i den forbindelse fortælle, at der er stor forskel på polish. Har indtil videre prøvet Turtle Wax og Alaska, hvor Turtle Wax er klart bedre. Derudover er der forskel på farven. Den røde brænder hurtigere varm end den grønne. Har også prøvet Ultra Glozz, men synes ikke det virker specielt bedre når man har en maskine til formålet.

Kan i øvrigt fortælle, at jeg lige var hos sælger i dag. Jeg gav 10 for bilen og han mente den kunne indbringe 15 som den stod nu. Hans søn kom også ud og konstaterede: \"Sådan husker jeg slet ikke bilen\" :lol:

Det tog i øvrigt ca 4 timer at polere den.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf And » lør 14. aug 2010 22:55

Det blev en lang dag i går!

Først fjernes vaskeridser i moderat grad med en moderat agressiv pude og en medium polish. Dernæst blev der udført et par spot reparationer af slemme ridser på kølerhjelmen. Til sidst blev hele bilen poleret igen med en mild polish for at rette op på og fjerne eventuelle hologrammer og efterlade lakken pæn og klar til voks. kl. 2100 var jeg færdig med det.

Til morgen havde jeg faktisk temmeligt ømme arme og ben! Efter en tur i Silvan efter tagrender og andet ligegyldigt have/hus gøgl var det retur til garagen kl. 1300.

I dag blev bilen så vokset med en Meguiars Ultra Deep Shine voks. Flydende voks... jeg gad ikke kæmpe med den hårde voks i dag. Det bliver et vinterprojekt når bilen skal have den for alvor store tur! Af samme årsag blev der heller ikke påført decideret kemisk lakforsegling i denne omgang.

Bilen blev vokset hele vejen rundt og resultatet var ganske tilfredsstillende. Fordi at voksen var så let at arbejde med tog jeg lige og voksede det hele en gang mere - nu ser det sku lækkert ud!

Jeg har ikke gået så meget op i at tage \"perfekte\" før og efter billeder, men et par stemningsbilleder er det da blevet til.

Billede[/url]
Bagkofanger, før polering - efter vask og claying. Mange vaskeridser

Billede[/url]
Før polering - efter vask og claying. Vaskeridser og alm. slidtage...

Billede[/url]
Work in progress - de \"sarte\" områder skærmes.

Billede[/url]
Der skulle også sammenlignes forskellige slags voks. Mens bilen som helhed er poleret med voksen i midten, er klaplygterne poleret med de to andre typer voks.

Billede[/url]
Knægten ville også være med undervejs :)

Billede[/url]
Vi nærmer os det færdige resultat

Billede[/url]
Stenslag kan der ikke gøres så meget ved...

Billede[/url]
Færdig!

Et stort arbejde, men absolut det værd.

Arbejdet er dog på ingen måde perfekt endnu. Der er stadig vaskeridser tilbage og ting som kan gøres bedre ud fra mit synspunkt. Men det var mit første forsøg og derfor gik jeg også meget konservativt frem. Jeg har nogle andre midler som er langt mere effektive, men også potentielt farlig i urutinerede hænder!

Nu skal Corollaen bare have en tur også, den er med metallak. Lakkens ekstra tykkelse gør at jeg nok går hårdere til værks med den.
Senest rettet af And lør 14. aug 2010 23:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
And

Indlægaf Viggoman » lør 14. aug 2010 23:09

Den ser dælme dylme lækker ud :D

Hva' siger konen til at hun ikke får samme opmærksomhed? :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » lør 14. aug 2010 23:12

Viggoman skrev:Den ser dælme dylme lækker ud :D

Hva' siger konen til at hun ikke får samme opmærksomhed? :wink:

Det ved jeg ikke - garagen ligger under huset og jeg kan ikke høre hende derfra...

Ej - du kender nok selv rutinen.
Lidt forkælelse den anden vej så hjælper det - og så må man jo prioritere til tider. (Derfor har jeg heller ikke kørt ret meget denne sommer... :oops: )

Brugeravatar
And

Tilbage til Diskussion