Hjælp den ryster

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hjælp den ryster

Indlægaf Friis Nielsen » lør 4. sep 2010 09:56

Jeg har en NB fra 2001 - kørt 130.00 km, som ryster ved 90-120 km/t - alt med hjul, herunder afbalancering og sporing, er forsøgt. Er der nogen, som har haft problemer med trækaksler, bagtøj, kardan og ophæng, som kan give disse rystelser. Rystelserne mærkes til at følge hjul-hastighed, og fra baghjulene.
Friis Nielsen

Indlægaf Felix » lør 4. sep 2010 20:58

Hvis ellers afbalancering er udført ordentligt er det næsten kun skæve fælge der kna give den slags rystelser. op på bukke og spind så hjulene - så vil du se om de er skæve - Dækkene kan i nogne tilfælde også være skæve eller hvis du ahr foretaget katastrofeopbremsning med blokerede hjul - Alt det vil du opdage hvis du spinner dem rundt. De må kun bevæge sig ubetydeligt til siden og ude af perfekt cirkel før du ka mærke det.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjælp den ryster

Indlægaf one-niner » lør 4. sep 2010 21:51

Friis Nielsen skrev:Jeg har en NB fra 2001 - kørt 130.00 km, som ryster ved 90-120 km/t - alt med hjul, herunder afbalancering og sporing, er forsøgt. Er der nogen, som har haft problemer med trækaksler, bagtøj, kardan og ophæng, som kan give disse rystelser. Rystelserne mærkes til at følge hjul-hastighed, og fra baghjulene.

Vibrationer og rystelser ved ca 100 km/t er vist et ret kendt problem med MX-5'ere. Jeg ved ikke hvor i landet, du bor, men en af de dygtige MX-5-mekanikere, f.eks Autofast i Vissenbjerg eller Autohjørnet i Jelling, kan sikkert hjælpe. Start eventuelt med et telefonopkald.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Mogenz » søn 5. sep 2010 00:20

Min gjorde det samme.
Men det hjalp med nye fælge og dæk (de skulle skiftet alligevel) og så en sporing. Det er en kostelig affære hvis du har prøvet med det og du i øvrigt lige har skiftet. Men det hjalp for mig jeg gik dog også en fælg størrelse op til 17/40/205. Så der er en del parametre der kan skyldes resultatet da det hele skete på samme dag.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Bent » søn 5. sep 2010 08:11

Havde engang interferens \"svingninger\" mellen motorophæng og hjul på en alfa. Fik løst problemet ved at skifte dæk. Prøv at låne dig frem til nogle andre hjul( det meste 4x100 passer på.)
Hvis du kører med \"uoriginale\" fælge; er \"centreringsringen\" monteret ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Ken » man 6. sep 2010 20:36

Skæve dæk og fælge kan afbalanceres 100 gange uden et anstændigt resultat, og ofte vil skævheden blot flyttes til andre omdrejningstal.

Det nemmeste vil være, hvis du bytter om på for- og baghjul, og ser om rystelserne har flyttet sig til forakslen!

Hvor kommer du fra?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Ken » man 6. sep 2010 20:37

Hvordan oplever du rystelserne?

Hvordan ved du det kommer fra baghjulene?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Tilbage til Problemer og løsninger