Dumpet på kulilte...

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Ken » fre 10. sep 2010 17:15

Røggasanalyse hos Mazda... BUT WHY, du har jo lige fået lavet en hos synsmanden???

En Lambdasonde koster sikkert mindre end et besøg hos Mazda.

Hvorfor skulle sprit hjælpe på forureningen?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf KongKurs » fre 10. sep 2010 19:15

Flere har efterspurgt de øvrige værdier, jeg har kun mine CO-tal jo...?
Med de andre tal skulle man kunne se om lambdaen er defekt, og om der tages falsk luft ind også.. Fik jeg at vide af Andreas..

Det kan godt være jeg bare skal skifte lambdaen, men hvis det ikke virker er det jo lidt spild..
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Ken » fre 10. sep 2010 19:56

Din synsmand har udført en 4-gastest/analyse, og i et tidligere indlæg skrev jeg du skulle bede om en udskrift, hvis du ikke bestod synet...

Ud fra analysen kan du se, om bilen er overfodret eller om den ikke kan rense udstødningsgassen.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf KongKurs » fre 10. sep 2010 22:24

Jep, men jeg havde mig en ret utålmodig og halvsur synsmand anden gang, der ikke havde tid til at sige andet end at den forurenede for meget, og at han virkelig ikke kunne sige noget om hvorfor.. :|
MVH
Anders Pedersen
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Viggoman » lør 11. sep 2010 00:28

Jeg havde min bil forbi Andreas som også frikendte kat'en. Det var helt sikkert en utæt manifold....Men det VAR kat'en. Som din var det også en MX5Parts kat, under 1 år gammel. Da jeg fik skifte kat'en faldt CO værdierne dramatisk.

En ny kat (eller en god brugt fra Andreas) koster en del mindre en en tur hos Mazda og den er nem at skifte selv.

En dårlig lamdasensor burde din ECU fange og give en fejlmeddelse.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf KongKurs » lør 11. sep 2010 09:47

OK jeg må spørge Andreas igen, han virkede bare meget skråsikker..

Mht. lambdasonde-fejlmelding på instrumentbrættet, så har jeg engang hørt at en Jubimodel ingen motorlampe har (?) - mener det var Claus herinde der skrev det.

Og jeg har i hvert fald heller aldrig set den, tænder heller ikke når jeg starter bilen - kun batteri, ABS, startspærre og airbag...
MVH
Anders Pedersen
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Bent » lør 11. sep 2010 10:17

Viggoman skrev:Jeg havde min bil forbi Andreas som også frikendte kat'en. Det var helt sikkert en utæt manifold....Men det VAR kat'en. Som din var det også en MX5Parts kat, under 1 år gammel. Da jeg fik skifte kat'en faldt CO værdierne dramatisk.

En ny kat (eller en god brugt fra Andreas) koster en del mindre en en tur hos Mazda og den er nem at skifte selv.

En dårlig lamdasensor burde din ECU fange og give en fejlmeddelse.

Viggoman har rat! Havde glemt at der er obd2- stik på nb, læs den ud- løs problem, har så senere erfaret at der er obd1 på, li'som NA; li'så avanceret :(
Senest rettet af Bent søn 12. sep 2010 19:52, rettet i alt 1 gang.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf KongKurs » lør 11. sep 2010 23:28

Bent skrev:Viggoman har rat! Havde glemt at der er obd2- stik på nb, læs den ud- løs problem

Jeg forstår ikke hvad du mener..? Har du en OBD2 aflæser eller kan man leje en? Og hvor sidder stikket?

Jeg kan vel ikke regne med en fejlmeddelelse på instrumentbrættet, når min bil ikke har en motorlampe?
MVH
Anders Pedersen
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Bent » søn 12. sep 2010 11:23

Stikket skulle sidde under rattet til venstre, ja har en læser, har sendt dig pb. Der er ret mange til salg på ebay.de.
Da det jo er obd1, er et stykke ledning og en prøvelampe rigeligt :o
Senest rettet af Bent søn 12. sep 2010 19:57, rettet i alt 1 gang.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Ken » søn 12. sep 2010 16:04

OBDII blev først et krav i DK efter 2001, og siden du kører i en jubiimodel, må den være fra 1999. Jeg synes at kunne huske du hentede den i Tyskland??? Under alle omstændigheder kan den både være med OBD eller EOBD/OBDII.

Er dette den rene nonsens for dig, så husk google er din ven!

Hvis du ikke kan finde et stik til venstre fra rattet, er din OBD connecter placeret i motorrummet.

Se mere her:

http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf KongKurs » søn 12. sep 2010 17:57

Var lige ude forbi Bent idag (tak for hjælpen!) og fik udelukket lambdaen, signalet på den var der og der var ikke nogen motor fejlmelding..

Så jeg prøver (som mange har antydet at jeg burde) at skifte katten, så ser vi hvad der sker...
MVH
Anders Pedersen
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf KongKurs » tirs 14. sep 2010 07:41

OK, jeg var forbi synshallen her til morgen, for at skrive nogle af værdierne af, de kunne desværre ikke give udskrift men fortalte mig følgende:

CO-niveau: 0,6-0,7%
Lambdatal: 1,002 sådan cirka
Kulbrinter: 150 ppm
Iltindhold: 15%

Synsmanden mente at kulbrint-niveauet, lambdatallet og iltindholdet så meget fint ud, kun CO-niveauet er lidt for højt.

Jeg skal bare lige være sikker på en enkelt ting inden jeg styrter ud og køber ny kat: Hvis katten skal skiftes som mange siger, hvorfor er niveauet for kulbrinterne så meget fine (halvdelen af hvad en Fiat Punto der holdt ved siden af mig var)? Det betyder måske bare, at motoen ikke bliver overfodret?
MVH
Anders Pedersen
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Christian S » tirs 14. sep 2010 12:34

Hej.
kulbrinte (HC) er et udtryk for uforbrændt benzin i udstødningen. Derfor har det ikke så meget med katalysatoren at gøre.
En defekt sonde vil derimod som regel give et højere PPM tal.
Mvh Christian
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Ken » tirs 14. sep 2010 19:54

Det var KATTENs, du skulle have gjort som viggomand sagde, istedet for at lytte til os andre....

L=1 fortæller os at motoren kører rigtigt godt (closed loop), så ingen problemer her! Din høje CO og O fortæller der er ilt nok tilstede til at omdanne CO til CO2, men af en eller anden årsag sker det ikke. Det kan (umiddelbart) kun have to årsager, enten er katten delvist uvirksom eller ikke varm nok.

Kattens indmad skal op på omkring 800 grader, for at fungere optimalt, og hvis den slet ikke virkede ville CO'en formodentligt ligge over 1%.

Med andre ord, hvis bilen er rigtig dejlig driftsvarm og udstødningsystemet er tæt, har katalysatoren nedsat effekt! Skift katten.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf KongKurs » tors 23. sep 2010 07:22

Yay! :D

Så er raceren synet med rigtig flotte værdier efter montage af ny, brugt katalysator fra Andreas..

Nye CO værdier målte 0,002 imod tidligere 0,6 - dvs. en faktor 300 til forskel!
Det må være en ommer fra MX5-parts' side, og de får hermed kastet katten direkte tilbage i nakken!

Men damn, det er lækkert at det er ordnet - tusind tak for al hjælpen gutter 8)
MVH
Anders Pedersen
Brugeravatar
KongKurs

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger