Hvor meget stryg får jeres MX-5'ere?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvor meget stryg får jeres MX-5'ere?

Indlægaf KongKurs » tirs 21. sep 2010 11:52

Jeg skal lige høre den generelle stemning om dette emne, da jeg er ret overbevist om at jeg ligger i den \"morfar-agtige\" ende af skalaen: :wink:

Hvor meget gas giver I jeres 5'ere?

Jeg kan starte med at lægge ud:
Jeg prøver at passe så godt på min bil, at det faktisk ikke huer mig at trække mange omdrejninger.. Omvendt ved jeg ikke hvor sart en moderne motor egentlig er, når den er driftsvarm..

Jeg har ramt omdrejningsbegrænseren 1 eller 2 gange, og selvom det lyder fedt, og bilen trækker godt oppe i de omdrejninger, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at motoren må blive enormt belastet..

Så normalt kører jeg den til 3-4000 omd. ved alm. kørsel, og 5-6000 når jeg giver den lidt gas.

Hvad med jer?
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Lurendrejer » tirs 21. sep 2010 12:12

Jeg synes da det er synd at du kun bruger halvdelen af bilen.

Det ville svare lidt til at købe en sofa og sætte sig på stuebordet for at undgå unødvendigt slid. :|
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Viggoman » tirs 21. sep 2010 12:56

enig med Lurendrejer.

Bilen er bygget til at blive brugt og har også bedst af det i det lange løb, forudsat man passer sine olieskift.

Min får da kniven når lejlighed byder sig (gør det ofte 8) ) og så får den alt hvad den kan trække på trackdays. Jeg synes faktisk først bilen kommer rigtigt til live over 5000 rpm.

Kongkurs, du må simpelthen med på en trackday og lære din bil at kende!

:wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lurendrejer » tirs 21. sep 2010 13:02

Jeg tror faktisk den mest sigende oplevelse omkring hvad motorer kan holde til var et forsøg på at tage livet af en gammel Opel ascona.

Efter adskillige nedgearinger til 2. gear ved 120 km/t, samt diverse måder at misbruge en motor på var den stadig helt i top.

Det tog tilmed længere tid end vi gad vente på at slå den ihjel med en mursten på speederen i frigear. Motorer holder til en del..... Og jeg tror at mx5'erens kværn er væsentligt mere stabil end en Ascona B 1.8 8v'er.

forhåbentlig :lol:
Lurendrejer

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 21. sep 2010 19:23

Det røde felt er der for at blive brugt :lol:

Og ja jeg rammer tit de 7000, når jeg er ude og ræse i banditten. En japaner skal have rpm. Lidt ligesom en Honda hvis du har ejet sådan en 8)
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Danny » tirs 21. sep 2010 21:10

Jeg er max morfar de første 15 km. Aldrig over 3000 før den er varm og den får også helst lov at stå og varme op 2-3 min inden jeg kører.

Men ellers kommer det an på hvor jeg kører. Jeg bruger jo bilen til daglig og der er ikke meget spas forbundet med at ligge med 6000 rpm i 2. i kø på hovedvejen om morgenen. Men har jeg en ledig snoet strækning for mig selv, en rundkørsel eller en motorvejstilkørsel, så får den noget krudt.

En off-topic historie: forleden fik jeg en aha-oplevelse i dytten. Jeg kom til en slags motorvejstilkørsel med anbefalet hastighed på 45. Jeg plejer at nuppe den med 80. Men det havde regnet og dækkene er efterhånden 3 år gamle, så jeg tog den med ro. Damen var jo også med. Men pludselig røg vi helt sidelæns, det kom helt bag på mig. Regulær drift, ikke bare ud med røven. Gudskelov er 5'eren nem at få på plads, så jeg fik den rettet ind igen med en lettet latter.

Sidenhen har jeg forsøgt at teste dækkene i tør - og regnvejr 100 gange for at se om de virkelig var så ringe, men de vil altså ikke sådan slippe. Så der må næsten have ligget olie på kørebanen den aften.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf one-niner » ons 22. sep 2010 11:23

Danny, der kan sagtens have ligget lidt snask på asfalten. Jeg fik min seneste aha-oplevelse på en regnvåd Randersvej i Århus. Jeg kom ud fra en sidevej ved et lyskryds og skal da lige love for, at det blev sidelæns. Det kunne nu sagtens have været med vilje, men det var det altså ikke i dette tilfælde :) Da jeg skulle dreje ned ad Ringvejen, provokerede jeg den en lille smule, og bagenden kom susende igen. Da jeg efterfølgende holdt forrest for rødt et par gange ned ad Ringvejen, øvede jeg mig på hurtige starter, og det krævede en væsentligt lettere fod end normalt. Jeg har nu på fornemmelsen, at der ligger lidt ekstra \"trafikfilm\" omkring lyskrydsene på de stærkt trafikkerede veje, og det er da noget, jeg har tænkt mig at \"undersøge\" nærmere, når lejligheden igen byder sig - altså sådan i almenvældets interesse naturligvis :)

Mht. hvor hårdt jeg ellers går til makronerne, så vil jeg sige, at det er meget on/off. Normalt tøffer jeg af sted som en hver anden, men ved lejligheder som f.eks. overhalinger, lækre snoede veje med gode oversigtsforhold, når jeg holder som den forreste ved lyskryds osv., sker det jævnligt, at jeg først skifter ved 7.000. Jeg forsøger at undgå omdrejningsbegrænseren; mest fordi, jeg bliver pænt overrasket, men også fordi, det er ineffektivt først at skifte, når bilen er holdt op med at accelerere.

- Tom

EDIT: Mht. om motoren kan klare det - 1,8'eren i NB'erne er f.eks konstrueret, så den kan tåle trykladning, og hjemmetunere siger, at det først er over 200 - 250 HK, at de mekaniske dele skal opgraderes for ikke at stå af, så med de standard ca. 140 HK, er den praktisk talt skudsikker.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf the chicken » ons 22. sep 2010 12:16

Til hverdag kommer min aldrig over 2000 omdr under acceleration, det er ikke nødvendigt.

Men selvfølgelig leger jeg indimellem (især i rundkørsler) :)

Men det er jo ikke særligt spændende at mærke optrækket i biler under 300 hk, så derfor bliver den meget sjældent kørt ud i gearene...

Det samme med hastighed, det er jo ikke noget spændende i at køre 200 km/t, jeg er adrenalin-junkie så der skal mere til og derfor gør jeg det ikke...

Mit adrenalin sus får jeg hovedsageligt ved at køre mc-offroad, der kan selv 50 km/t føles sindsygt! :o
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Kuksi » ons 22. sep 2010 23:30

Interessant tråd der er oprettet, og som allerede indeholder flere ting omkring hvordan vi bruger vores biler.
Vil give Lurendrejer ret i at du kun bruger halvdelen af bilen (i hvertfald af motorens formåen), hvis du skifter ved 4000 omdr.
Kan kun sige at det sker jævnligt at jeg lige rammer begrænseren, samtidig med at der skiftes til næste gear. Det sker dog nok oftest fra 1. til 2. For med lidt forbedret åndedræt så trækker den jo stadig oppe ved 7200 rpm.
Kan kun sige at nu har jeg kørt sådan i snart 4 år, og det skal der ikke laves om på. Selvfølgelig er billen gennemvarm når den får den behandling, og kører altid med en god fuldsyntetisk olie (ikke for at starte olie snakken igen).
I en Garrett's \"Preformance Handbook\" omtales det jo også at inden man påtænker at tune/ændre på bilen. Så kan man jo starte med at udnytte det man allerede har betalt for. Så op på 7000 omdr, tror at både du og bilen vil elske det. 8)
Så ud på en bane hvor der er mulighed for rigtigt at lege, så åbner der sig en helt ny verden for dig hvsd du ikke har prøvet det før.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KongKurs » tors 23. sep 2010 07:35

Det er fedt at høre alle de forskellige meninger, selvom jeg lige vil pointere at 4000 RPM var ved alm. kørsel, Kuksi :wink:

Det skal desuden tilføjes at min gamle Corolla fra 87 sprang toppakningen 2 gange, hvilket måske er medforklarende til at jeg er en anelse mere forsigtig denne gang - og så fordi jeg holder så meget mere af min 5'er :D

Jeg kan godt høre at jeg må se at få jokket noget mere til den!
Men hvis motoren ryger om en uge, og jeg skal tage bussen på arbejde, deler jeg månedskort- og motorreperationsudgifterne op imellem jer alle :D
MVH
Anders Pedersen
ex- MX-5 1,8 Jubilæumsmodel-kører
Nu med spritny Mazda 2 Premium og en datter på vej :)
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf the chicken » tors 23. sep 2010 08:10

Ja ingen tvivl om at den kan holde til det :D

Men nu er der selvfølgelig også forskel om man som mig bruger den som pendler-bil over 2 timer hver dag, eller man kun bruger den for sjov...

Har faktisk tænkt på at den går hen og bliver kørt helt død af min kørsel :o
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Lurendrejer » tors 23. sep 2010 11:19

Husk lige at tjekke olien først.... en corolla, uanset årgang, skulle helst ikke have motorproblemer :?
Lurendrejer

Indlægaf Lurendrejer » tors 23. sep 2010 11:20

the chicken skrev:Har faktisk tænkt på at den går hen og bliver kørt helt død af min kørsel :o

Skam dig....
Lurendrejer

Indlægaf the chicken » tors 23. sep 2010 12:54

Har sgu ikke råd til at fræse afsted med så mange km - og som jeg skrev før, så er der jo alligevel ikke noget spændende i at accelerere i biler som tager 8-10 sek om at nå 100 :wink: (jo, måske inde i garagen)
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf And » tors 23. sep 2010 14:38

Jeg kører "moffa" i hverdagen - skifter gerne før 3000 - 3500 og prygler på ingen måde motoren før olien er oppe i temperatur (har eftermonteret termometer). Men når det rammer mig, på sjove veje og hvor omstændighederne tillader det, ja så elsker jeg at lade den trække til lige før begrænseren. Det er en helt anden motor der åbenbares i de høje omdr. tal.

Min km-tæller står nu omkring 235.000 km og jeg har en formodning om at den kommer meget længere op før der skal ses på motoren. God olie og fornuftig kørsel i kold tilstand gør meget.

Lurendrejer skrev:Husk lige at tjekke olien først.... en corolla, uanset årgang, skulle helst ikke have motorproblemer :?

Prøv lige at sig det igen... så skal jeg give dig en historik over 20.000 km hvor jeg har byttet motor to gange, skiftet utætte stumper, repareret defekt gearskifte, fastgroede kalibre og meget andet på vores Corolla fra 2000.

En bil, uanset fabrikat, er stadig afhængig af et minimum af vedligehold - noget som desværre er blevet misligeholdt af forrige ejer!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Næste

Tilbage til Diskussion