Vinterhjul / Dæk til NC - Skal det koste så meget ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vinterhjul / Dæk til NC - Skal det koste så meget ?

Indlægaf HenrikH » fre 8. okt 2010 20:25

Hej Alle,

Så er der ikke mange måneder til at vi er nået dertil hvor man skal have noget bedre gummi på bilen. Men da jeg ved et klap om hvad der er bedst til prisen og til en NC 2.0'er vil jeg lige eksperterne herinde først, inden jeg køber noget juks eller betaler 5000.- for meget for varerne :)

Jeg har kigget lidt på billigalu.dk, bigwheels.dk og lign, og de billigste 16\" eller 17\" fælge jeg kan finde (hvis vi ser bort fra stål fælge) løber hurtigt op i minimum 9.000-10.000.- for vinterdæk + fælge.

Findes der en billigere måde for mig at komme vinteren sikkert i måde i min nyerhvervede NC'er ?

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH

Indlægaf KjaLLe » fre 8. okt 2010 23:41

Vinterfælge, så hold dig til 16'' med dæk størrelsen 205/50-16.

Du finder det ikke meget billigere end hos billigalu.dk medmindre du vil ud og købe brugt.

Hvis du har mulighed for at hente selv i Århus, kan jeg dog godt skaffe dig et lignende sæt billigere.

Rial fælg 16'' vælg selv design imellem Campo, Milano Silver, Milano Titanium, Oslo eller Flair.

Med 205/50-16 Goodyear EAGLE ULTRA GRIP GW3 monteret = 7000KR. (Incl. bolte centerringe osv.)

Med Nokian WR G2 91H vinterdæk i samme størrelse kan det laves til 6000kr komplet samlet.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Munk » fre 8. okt 2010 23:56

Generelt bliver udvalget meget mindre og også en del dyrere når man nærmer sig lavprofil og fjerner sig fra de gængse størrelser.

http://www.fdm.dk/test-teknik/test-af-vinterdaek-2010

Så jeg vil anbefale at finde den mindste størrelse fælge du kan få omkring bremserne :) og køb så de bedste vinterdæk i den størrelse.

Personligt vil jeg se mest på evnerne i vinterføre, dvs våd vej, sne og is, og mindre på tør vej og slid. Tør vej er som regel et spørgsmål om få meter der skiller de enkelte, mens det på sne og is kan være meget mere, og det er der hvor det virkelig tæller.

Slid mener jeg sjældent vil betyde det store da dine vinterdæk nok har lige så stor sandsynlighed for at blive for gamle og stive i det som for at du slider dem ned. Pendler man langt vil det måske betyde mere, men det bør stadig være vejgreb, vejgreb, vejgreb der tæller.

Og se at få dem købt. Dels er det noget sjovere at sætte dem på mens der ikke er frost ude (hvis du selv gør det selvf) og tilbudsskiltene på vinterdæk er sartere end de sarteste blomster og visner væk bare de hører som sne ;)

Du kan sammenligne dækpriser på daekonline.dk
http://www.daekonline.dk Det vil give dig en god idé om hvad pris du bør forvente. De fleste forhandlere kan som regel nogenlunde matche deres priser, og ellers yder daekonline så vidt jeg har oplevet en fin service.

Husk at lægge ca 125 pr dæk til for montering, ventil etc. hvis du sammenligner med alt incl tilbud ved forhandlere.

Ellers kan du få nogle rigtige køre-sidelæns-dæk her
http://www.bfgoodrich.dk/bfgoodrichdk/dk/bfgoodrich/bfgoodrichs-program/20071213153026.html
eller http://www2.yokohama-online.com/dk/files/Prisliste_Racerdaek_2009/prisliste_2009.pdf
Størrelsen bliver dog måske en udfordring ;)
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Tak for hurtige svar

Indlægaf HenrikH » lør 9. okt 2010 08:57

Hej Kjalle og Munk.

Tak for de gode inlæg. Jeg er enig i at nogle 16\" dæk vil være optimale og muligvis også de billigste.

Jeg har en aftale med Andreas om at skulle derned en af de kommende uger, og det er ok med ham at jeg bestiller nogle hjul/dæk med levering til ham (så kan jeg få dem skiftet dernede og han kan opbevare mine sommerhjul for mig).

Kjalle: de Rial hjul du kan skaffe, vil det være muligt at dem leveret hos Au2fast, eller kan det kun lade sig gøre ved afhentning i Jylland (jeg er selv i nord-sjælland) ?

Munk: Tak for linket til FDM. Det kaster jo lidt lys over sagen hvilke dæk der er gode til prisen.
Brugeravatar
HenrikH

Indlægaf And » lør 9. okt 2010 09:21

Jeg står selv i akkurart samme situation, da vi lige har købt ny familiebil.

Der skal findes et sæt 16\" fælge, mindste størrelse bilen kan tage, med 205/55-16 dæk. Som brugt kan jeg ikke finde noget relevant til salg.

Jeg har også set på www.billigalu.dk, som er en ganske god indikation af prisniveauet. Priserne er skarpe og det er let at kombinere de forskellige dæk og fælge. Mit dæk/fælg prisniveau ligger omkring 7000 kr - tror det bliver svært at gøre billigere.

Enkelte alufælge m. mærke-vinterdæk har jeg dog stadig set billigere hos konkurrerende firmaer. Serviceniveauet hos disse kan jeg dog ikke udtale mig om.

For nordjyder kan jeg dog godt anbefale http://www.daekbutikken.dk - hvor jeg før har fået en ganske god service. Nu bor jeg selv på Fyn, og så er det ikke så relevant mere for mig selv.

Dæk - her skal ikke spares, så kort er min \"filosofi\".
FDM har lige lavet endnu en vinterdæk test, for gud ved hvilken gang...
Nå men \"topmærkerne\" ligger som sædvanligt i den gode ende, dog afhænger resultatet meget af størrelsen, og det dæk som vinder i en størrelse ender ofte udenfor top 3 i en anden størrelse!?!

Mine egne GODE erfaringer: Har et sæt Goodyear UG7+ som har kørt en sæson på Corollaen - de ryger nu på MX-5'eren. (Størrelse 185/60-14). Godt dæk, testvinder da jeg købte det.

På Seat'en havde jeg DUNLOP Wintersport 3D - 195/65-15 - et imponerende godt dæk, kørte langture og det fik motorvej, sne, skov, bakker, mudder og det hele - bilen kørte super godt med det. ESP lampen var kun tændt når jeg virkeligt provokerede bilen. Et dæk jeg klart overvejer at købe igen!

Dårlig erfaring: Et \"private-label\" dæk - købte MX-5'eren med et sæt Point-S Winterstar dæk - den eneste gode egenskab det dæk havde var at det var utroligt let at køre sidelæns på. Rundkørsler med svagt fugtig eller våd vej, så smed bilen bagenden uden varsel - spændende, sjovt og livsfarligt hvis man ikke var forberedt! Godt til at trække \"lakridser\" med på tør asfalt. Dumt sted at spare - beklager moralprædiken, men det var sku et skræmmende dæk!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Re: Tak for hurtige svar

Indlægaf KjaLLe » lør 9. okt 2010 10:59

HenrikH skrev:Kjalle: de Rial hjul du kan skaffe, vil det være muligt at dem leveret hos Au2fast, eller kan det kun lade sig gøre ved afhentning i Jylland (jeg er selv i nord-sjælland) ?

Levering hos Andreas, skulle ikke være helt umuligt, dog har jeg ikke lige helt tjek på fragt priser, men det er da noget jeg kan undersøge?

Hvis du er villig til at afvige lidt fra standard størrelsen, kan jeg faktisk lave et sæt Rial fælge til dig, monteret og afbalanceret med 205/55-16 ContiWinterContact TS830 (vandt vist fdm test 09 og 10?).
Til kun 5400kr.

Dæk størrelsen vil gøre at rulleomkredsen afviger +3,4%, når dit speedometer viser 80km/t vil din faktiske hastighed så være 82,68km/t.
Billede
Brugeravatar
KjaLLe

Indlægaf HenrikH » lør 9. okt 2010 23:41

Kjalle:

Det lyder ikke så tosset. Du må meget gerne undersøge hvad den samlede pris vil være inkl. levering til Andreas/Au2fast. Hvis det er muligt, er jeg også nysgerrig om prisen på tilsvarende kombination af fælg og dæk, men i 17\"

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH

Indlægaf Greve » søn 10. okt 2010 16:01

Hej HenrikH

Enig i, at du ikke skal købe vinterdæk til dine 17\" hjul, dækprofilen bliver simpelthen for lille.

Jeg har selv en NC og købte hos Euromaster (i Køge):

4 stk. Dezent V 7x16 5/114,3 ET48 letmetalfælge (tallene refererer til bolteplacering og dybde på fælgene)

På fælgene fik jeg 4 stk Michelin Primacy Alpin PA3 GRNX (205/50R16)

Standardmonteringen på en NC 1,8 er 205/50R16!

Bilen kører fantastisk og ser samtidig godt ud!

Hva' det kostede???? kr 9.338,60 i alt - inclusiv montering og afbalancering! :D :D :D
Greve

Geografisk sted: Greve

Indlægaf KjaLLe » man 11. okt 2010 17:42

HenrikH skrev:Kjalle:

Det lyder ikke så tosset. Du må meget gerne undersøge hvad den samlede pris vil være inkl. levering til Andreas/Au2fast. Hvis det er muligt, er jeg også nysgerrig om prisen på tilsvarende kombination af fælg og dæk, men i 17"

Mvh,

Henrik

Samlet fragt pris til Au2fast løber op i 200kr for et sæt hjul.

Valgfri 16'' Rial fælg med 205/50-16 Goodyear EAGLE ULTRA GRIP GW3, incl. montering, afbalancering, centerringe, bolte, låsesæt, kapsler og forsendelse bliver altså 7200kr.

Valgfri 16'' Rial fælg med 205/50-16 Nokian WR G2 91H, incl. montering, afbalancering, centerringe, bolte, låsesæt, kapsler og forsendelse bliver 6200kr.

Valgfri 16'' Rial fælg med 205/55-16 ContiWinterContact TS830, incl. montering, afbalancering, centerringe, bolte, låsesæt, kapsler og forsendelse bliver 5600kr.

I 17'' er vores udvalg desværre ikke så stort i øjeblikket, men et 17'' sæt med Rial Davos fælge og Nexen WinGuard Sport 215/40-17 (desværre ikke lagervare pt.), incl. montering, afbalancering, centerringe, bolte, låsesæt, kapsler og forsendelse ville løbe op i 6500kr.

Samme sæt men med et mærkevare dæk ContiWinterContact TS830P 205/45-17 ville incl. alt koste 9500kr. :)
Billede
Brugeravatar
KjaLLe

Solgt!

Indlægaf HenrikH » man 11. okt 2010 20:06

Kjalle: Du har overbevist mig og prisen virker god og fair.

Du må meget gerne sende et sæk 16\" Rial Milano Silver med ContiWinterContact TS830 påmonteret til Andreas/Au2fast og gerne vedlægge en note med mit navn \"Henrik\". Jeg ringer til ham i morgen og siger at de er på vej. Kan du give mig en indikation af hvornår de er hos ham ? og samtidig lige sende mig nogle betalings informationer via privat besked. Så skal jeg sørge for at du også får nogle penge så snart han har hjulene.

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH

Tilbage til Diskussion