Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf one-niner » man 25. okt 2010 14:16

Ved arrangementet hos CCR blev der nævnt en australsk NB med turbolader og 210 hk. Jeg har fundet denne tilsyneladende udmærkede artikel:

http://autospeed.com/cms/title_New-Car- ... ticle.html

Hovedpunkter:
- 210 hk, 289 Nm
- 0-100 km/t: Lige over 6 sekunder

- NB FL motor med standard indmad (10:1 CR)
- Garrett turbo, 8 psi
- Intercooler
- Større dyser
- Reprogrammeret Mazda ECU
- Andet luftindtag
- Anden udstødning

- Standard 270/276mm bremser
- Standard 6-trins manuel gearkasse
- Standard drivlinje med LSD

- Bygget hos et australsk tuningsfirma
- En Mazda-ingeniør har været involveret
- Solgt med fabriksgaranti gennem Mazda-forhandlerne

Som jeg forstod kravet om egnethed, så kunne en fabrikant garantere dette som alternativ til at gennemføre alle egnethedstestene (som jeg tror, er den komplicerede og dyre del). Det ville da ikke være utænkeligt, at man kunne få Mazda til at sige god for stage 2, med baggrund i den australske MX-5 SP, når det en dag kommer på gaden.

Bare en tanke.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf jepperimmen » man 25. okt 2010 14:33

Den er med i betragtning og jeg har korresponderet med Alan Hoxley som er motorsportsansvarlig for Mazda Australien og som har stået for projektet. \"Problemet\" er at en Mazda godkendelse kun vil dække egnethed og så skal den alligevel til TÜV for forurening og støj. Desuden er det usandsynligt at en Mazda godkendelse fra Australien vil kunne bruges til ret meget i EU.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » man 25. okt 2010 14:37

Ved et hurtigt kig igennem specs - så afslører det \"australske\" kit jo også et par ting.

Hvis et stage 2 kit skal ligne dette, så SKAL bremseskiver være de store fra Sports-modellen - en almindelig NB 1,8 kører med mindre.

Dette kan ikke (lovligt) eftermonteres på en alm. 1,8. Som jeg lige kan erindre det, så betyder ændring af bremserne, at bilen foretager et identitetsskife jvf. SKAT og dermed ny afgiftsvurdering!!!

Tager jeg fejl, så korriger mig endeligt!

Ideen er god, men udvalget af potentielle kunder snævres vel også noget ind hvis det er påkrævet med en model med de store bremser. Jeg har dog ingen præcis ide om fordelingen af Sport og ikke-Sport modeller blandt NB'erne.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf one-niner » man 25. okt 2010 14:41

jepperimmen skrev:Den er med i betragtning og jeg har korresponderet med Alan Hoxley som er motorsportsansvarlig for Mazda Australien og som har stået for projektet. "Problemet" er at en Mazda godkendelse kun vil dække egnethed og så skal den alligevel til TÜV for forurening og støj. Desuden er det usandsynligt at en Mazda godkendelse fra Australien vil kunne bruges til ret meget i EU.

Mazda vil selvfølgelig ikke kunne garantere for andet end bilens egnethed, men det er da som sådan heller ikke så lidt. Støj og forurening er jo forholdsvis overkommelige tests, der vist kan gennemføres i DK. Forurening og stationær støj kan klares synshallen og forbikørselsstøj ved Teknologisk Institut. Der er sikkert stadig en række småting, der skal godkendes ved kittet, f.eks. piggybacken, men det ville da være et kæmpe skridt i den rigtige retning, hvis man kunne få fabrikanten af bilen til at sige god for egnetheden.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf one-niner » man 25. okt 2010 14:47

And skrev:Ved et hurtigt kig igennem specs - så afslører det "australske" kit jo også et par ting.

Hvis et stage 2 kit skal ligne dette, så SKAL bremseskiver være de store fra Sports-modellen - en almindelig NB 1,8 kører med mindre.

Dette kan ikke (lovligt) eftermonteres på en alm. 1,8. Som jeg lige kan erindre det, så betyder ændring af bremserne, at bilen foretager et identitetsskife jvf. SKAT og dermed ny afgiftsvurdering!!!

Tager jeg fejl, så korriger mig endeligt!

Jeg tror du har helt ret, bortset fra, at det skulle være ulovligt at ændre bremsesystemet - bilen skal blot synes med dette, og ja, så kan Skat eventuelt kræve nogle penge pga. identitetsændringen.

Men hvor stor prisforskel er der på en NB og en tilsvarende NB Sport? Det kan ikke være mange basseører, de kan kræve.

I øvrigt tror jeg, at det vil være meget passende med større bremser, hvis man går over 200 hk. Jeg kunne fremprovokere fade i Skive med mine 137,8 efter et antal rigtig hårde omgange (!)

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf one-niner » man 25. okt 2010 14:53

Lige en sjov strøtanke: Hvis man nu lavede en afgiftsmæssig identitetsændring til en billigere model - kunne man mon så kræve penge tilbage fra Skat? Lidt ligesom når man eksporterer en bil, der er betalt dansk indregistreringsafgift på :)

- Tom

Edit: Gad vide om en jubilæumsmodel har en højere afgiftsmæssig værdi end en Sport... Så kunne man sætte større bremser og hjul på (som jeg allerede har), og påstå man havde \"lavet\" en Sport-model, og så få penge tilbage :D De ville sgu nok kigge lidt ved Skat, når man dukkede op, og sagde: \"Se hvad jeg har lavet!\"
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf And » man 25. okt 2010 15:57

Slettet - har læst modstridende oplysninger der modsiger det jeg havde fundet først!

Første link sagde at det udløser FULD afgift ved identitetsskife, andet siger at det kun er differensen (efter en særlig udregning!)

Nyt link:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=75&t=25397

Sakset fra tråd:
Jeg skrev ind til Skat for at få opklaring omkring dette.

Hvad jeg skrev:
Citat:
Hej Skat.

Vil gerne vide hvordan jeg er stillet, hvis jeg ombygger min Audi A3 1.8 125 hk årg. 97, om til en 1.8 Turbo 150 hk eller 1.9 TDI 130 hk model, med motor, undervogn og bremser. Er i tvivl om der her skal betales helt ny afgift eller om der kun skal betales difference?
Mvh. Christian.

Og fik svaret:
Citat:
Hej Christian

Reglerne siger, at ved motorskifte må effekforøgelsen ikke overstige 20%. Det gør den jo heller ikke ved eventuel isætning af de to motorer, som du nævner. Den 150 hestes turbomotor er nøjaftig 20%.

Men du skal være opmærksom på de andre ting, der muligvis skal ændres, såsom undervogn og bremser.

Udskriftning af disse vil formentlig medføre et modelskifte (kaldet ID-tab), og så skal der betales ny afgift. Ikke fuld afgift, men afgift efter en speciel udregningsmetode.

Der står i Punktafgiftsvejledningen om modelskifte:

Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20%) foretager andre tekniske ændringer, f eks monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv, vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet (ID-tab).

SÃ¥ skal der betales ny afgift.

Det bedste du kan gøre, er at indsende en anmeldelse, blanket 21.016, vedlagt original registreringsattest og en udførlig beskrivelse af , hvilke ændringer du påtænker at lave på bilen.

Så får du et skriftligt svar.

Vær opmærksom på, at hvis du vælger at lave ændringerne, skal disse godkendes af en synshal.

Du kan indlevere anmeldelsen i vores afdeling i Viborg. Adressen er Vestervangsvej 4, 8800 Viborg, eller du kan indsende den til

Motorcenter Aalborg
Lyngvej 2
9000 Aalborg

Med venlig hilsen
Erik Andersen

SKAT
Motorcenter Aalborg
Tlf. 7222 1818

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » man 25. okt 2010 16:20

Er egentligt lidt ked af at trække denne tråd væk fra det oprindelige emne.

SYNSGODKENDT kompressorløsning fra Rotrex

Skal vi ikke holde os til selve den godkendte bil og de tekniske løsninger her?

Langt de fleste spidsfindige afgifts og synsmæssige spm vedr. forskellige ændringer og afvigelser fra det udarbejdede koncept har jeg fundet hurtigt svar på via simple google søgninger.

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » man 25. okt 2010 17:40

Hvor er jeg enig med And.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » man 1. nov 2010 06:36

Kan vi komme nærmere ind på hvilke godkendelser osv. der skulle til for at få kittet synet?

Det kunne være rart at få ovenstående diskussion afsluttet én gang for alle og stadigvæk blive on-topic :)
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf jepperimmen » man 8. nov 2010 14:06

Husk at købe Jyllands-Posten på fredag 12/11. Flemming Haslund skriver om min bil i Tour-sektionen 8)

Artiklen bliver scannet og efterfølgende tilgængelig på Five-Speed.
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Ken » man 8. nov 2010 16:19

Lydder spændende.

Har i fået styr på de sidste godkendelser?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf SHM » fre 12. nov 2010 12:15

jepperimmen skrev:Husk at købe Jyllands-Posten på fredag 12/11. Flemming Haslund skriver om min bil i Tour-sektionen 8)

Artiklen bliver scannet og efterfølgende tilgængelig på Five-Speed.

Så er det i dag, hvor Jyllands-Posten skal købes. Det blev til to sider inkl. fotos om det flotte sorte lyn :D
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf jepperimmen » fre 12. nov 2010 12:47

Ken skrev:Har i fået styr på de sidste godkendelser?

Alt er godkendt for at bilen kan synes i DK. Men i andre EU lande er der krav om yderligere et dokument, som endnu ikke er afsendt fra Italien :roll: For at alle godkendelser kan samles på den samme TÜV-attest skal denne med i samlingen.

Så svaret er JA den har de nødvendige godkendelser for syn i DK, men NEJ det sidste dokument mangler før den første bil køres til synshallen.
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf AS DK » fre 12. nov 2010 15:34

@ Jeppe

Tillykke med den fine artikel i JP i dag.

Min Jubii skal have kompressor på. Må give lige nøjagtigt det ekstra skub, jeg af og til synes mangler i MX5'eren.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering