Hvorfor større bremser ved flere HK'ere?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvorfor større bremser ved flere HK'ere?

Indlægaf hasse » man 25. okt 2010 17:43

Hvorfor \"skal man\" have større bremser, fordi en vogn får flere HK?

Det må være vægten af dytten, der må være afgørende.
Og ikke HK'erne.

Og tophastigheden. Den forudsættes af være den samme.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » man 25. okt 2010 18:17

Forekommer mig at den har været oppe før?

Jo større effekt jo hurtigere oppe i fart => jo oftere skal der bremses fra desto højere fart.

De fleste der vælger en model med højere effekt må formodes at bruge effekten, så der skal oftere bruges bremser.

Alle fabrikanter lader bremserne følge med effekten. Hvis du sammenligner basisudgaven af en hvilken som helst bilmodel med topudgaven (der måske har dobbelt effekt) vil du altid se at bremserne er opgraderet på topudgaven, selvom bilerne vejer det samme.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » man 25. okt 2010 19:53

Ja den har været oppe før.
Men ikke med noget sagligt argument.
Heller ikke denne gang.

Der er vist osse mange, der kommer større bremser/-skiver på:
Blimr effekten.

Og man må medgive bilproducenterne:
De står ikke bagerst i køen, når det drejer sig om blimr.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Softtop » man 25. okt 2010 20:21

Syntes nu at Jeppe's argument er ganske sagligt.

Havde for år siden en af de ganske populære Corolla Twin Cam 16V. En lille let Gti med 121Hk. Faktisk en fin bil, men med den kørestil jeg havde dengang blev bremserne meget hurtigt lange -
det var netop gentagen acceleration efterfulgt af hårde nedbremsninger, som viste manglerne ved denne bil's bremsedimensionering.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf hasse » man 25. okt 2010 20:37

Det bli'r det da ikke mere sagligt af.

Vi kan da hurtigt blive enige om (?), at større bremser bremser bedre.

A
elsker at drøne frem til det næste røde lys og så hugge bremserne i.

B
skal ikke gøre indtryk på blondinen/den rødhårede/den sorthårede (smag og behag er forskellig) i passagersædet, så han vil hellere tage tage hende på låret (håber ikke, at det gi'r et klip) og køre \"med en efter forholdene afpasset hastighed\".

Her vil det være et sagligt argument at opforde PERSONEN A til at opgradere bremserne.

Men helt ærligt:
Det er da ikke et sagligt argument, \"at man må forvente\", at personer, der kører i vogne med kraftige motorer, kører som A.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf jepperimmen » man 25. okt 2010 20:38

Hasse: Hvis dit argument at det udelukkende er et spørgsmål om vægt skulle være den eneste sandhed, så vil det betyde at en Porshe 911 GT2 RS med 620 hk kunne nøjes med de samme bremser som en Citroën C4 med 110 diesel-hk... (Citroën'en er endda 35 kg tungere) Jeg tror hurtigt Citroën-bremserne ville blive trætte hvis de blev monteret på Porschen :roll:

Citroën-bremserne kan godt klare enkelte opbremsninger fra \"normale\" hastigheder, men ikke igen og igen og igen og vil sikkert eksplodere hvis de bare én gang skulle katastrofeopbremse fra 350 til 0 km/t. Grundlæggende handler det om at jo hurtigere en bil kan komme op i fart jo hurtigere skal den også kunne komme ned i fart.
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf KimT » man 25. okt 2010 21:05

jepperimmen skrev:Grundlæggende handler det om at jo hurtigere en bil kan komme op i fart jo hurtigere skal den også kunne komme ned i fart.

... og højere effekt vil også typisk betyde højere maksimal hastighed. Dvs. større energi (effekt) skal afsættes i bremser ved opbremsning.

Energi = masse * hastighed^2

Dobbelt hastighed medfører fir-dobbelt energi som skal afsættes i bremser.
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Indlægaf hasse » man 25. okt 2010 21:08

Der er vist noget i de forskellige bestemmelser, hedder bremselængde.

Den skal overholdes. Og så er det ligegyldigt, om dytten har 2 HK eller 300 HK.

\"..jo hurtigere en bil kan komme op i fart jo hurtigere skal den også kunne komme ned i fart.\"

Hvorfor dog det?

Der er nogle personer, der har en (e)reaktionstid på \"flere sekunder\".
Og de kommer ikke hurtigere ned i fart. Uanset at de har kæmpebremser.

At vi har bestemmelser om bremse-/standselængde i \"lovgivningen\" er een ting, men om de forskellige MX5modeller direkte i de fabrikspapirer, der ligger til grunde for typegodkendelser (som må forudsætte standarddæk), har noget om bremselængde, ved jeg ikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf jepperimmen » man 25. okt 2010 21:11

Jeg opgir :roll:
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Piphest » tirs 26. okt 2010 00:27

hasse skrev:Ja den har været oppe før.
Men ikke med noget sagligt argument.
Heller ikke denne gang.

Der er vist osse mange, der kommer større bremser/-skiver på:
Blimr effekten.

Og man må medgive bilproducenterne:
De står ikke bagerst i køen, når det drejer sig om blimr.

Hasse: Hvem er det der ikke er saglig? Hmmmm... ;-)

Jeg er enig med Jeppe, hvis du har mulighed for at accelerere hurtigt op i fart, så gør man det også. Hvis du kører i noget "Skoda agtigt", så er der tid for bremserne til at køle ned igen inden man kommer op i en høj hastighed og der skal bremses ned igen.

Tro mig, jeg har så RIGELIGT haft brug for mit big brake kit siden jeg har fået lidt flere heste! ;-)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf feddersen » tirs 26. okt 2010 07:58

Hej

Det er ikke vægten og farten alene.

Når en motor kører ved 6000 omdrejninger og man træder på bremsen er der himmelvid forskel på bremseevnen afhængig af om motoren generer 100, 200 eller flere hk ved de omdrejninger .

Små skiver vil simpelthen ikke kunne standse motoren, som stadig generer masser af energi, selvom der ikke tilføres benzin. Ved sving kobler man jo ikke ud for at bremse op. Man træder kun på bremsen og dermed skal bremserne ikke kun nedsætte bilens hastighed, men også få motoren ned i omdrejninger.

Ydermere bremses der primært på forbremserne og kun minimalt på baghjulene. I netop MX5 tilfældet vil energien give skub bagpå, mens forenden prøver at standse.

Derfor skal bremser passe til motoren, da de skal kunne absorbere den energi som motoren kan genere og ikke kun bremse den vægt, som er bragt i fart.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf one-niner » tirs 26. okt 2010 12:48

Jeg kan ikke huske, om det var en af Christian'erne eller Anders Kolstrup, der fortalte lidt om egnethedstesten hos TÛV. Det var noget med at accelerere op til 80 % af tophastigheden og så bremse til 0 ti gange i træk. Jeg formoder, at bremselængderne ved de ti nedbremsninger skal ligge inden for visse værdier.

I skive oplevede jeg, at mine bremser begyndte at fade efter et antal omgange (ca. 8 måske?). Der blev accelereret og bremset alt hvad remmer og tøj kunne holde i hver ende af banen.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » tirs 26. okt 2010 16:50

Det lyder rigtigt.
Så må \"man\" jo bare håbe, at der er nogle ordentlige klodser på dytten.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Diskussion