Utæt kølesystem

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Utæt kølesystem

Indlægaf Kuksi » søn 31. okt 2010 17:33

For nogle uger siden, kom der vand ud af bunden af bilen. Det viste sig at det kom fra en samling lige der hvor slangen i motorrummet sidder på røret ned til varmeapperatet. Vandet var så løbet uden på røret og var dryppet ned ved kardantunlen (under tæpperne). Så det var godt at jeg opdagede der var vådt under bilen, for bundmåtten var ikke våd. Det var tæppet ved kardantunlen dog, når man mærkede efter.
Fejlen skyldes at (kobber)røret hvor slangen går på ikke er rundt, men på en eller anden måde er helt flad \"i bunden\".
Har skiftet til et bedere spændebånd men det er ikke nok til at få det tæt.
Så nu efterlyser jeg en god måde at få røret rettet op på igen. Det skal gå godt, for ellers er det hele varmeapperatet der skal skiftes. Da røret ifølge Andreas er en del af varmeapperatet.
Plads er der heller ikke for meget af. SÃ¥ gode forslag modtages gerne.

PS: Måske skaden er opstået før jeg fik nye motorophæng monteret. Der lå min moter langt fra stille, når den blev fyret af.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » søn 31. okt 2010 17:53

Er det muligt at skubbe slangen længere ind på røret, og måske forlænge slangen?
Ellers vil jeg tro det kræver en afmontering, og så kan du ligeså godt skifte bæstet.
Det vil være nemmere at give tankerne og kreativiteten frit løb, hvis du havde et billede...
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf hasse » søn 31. okt 2010 19:24

HVIS det er det kobberrøret i brandmuren gjorde jeg fgl.,da jeg havde beskadiget det ved afmontering (papagøjetang):

Tilpassede noget rundjern, der havde nogenlunde samme dimension, som kobberrørets indvendige diameter.

Sleb den ende ende af dette stykke rundjern, så det var tilspidset (lidt i retning af projektil med afrundet \"spids\".

Kobberrøret er så blødt, at du på den måde kan rette røret ud.

Gjorde det for flere år siden, og har aldrig haft problem med utætheder. Gav det selvfølgelig en gang pasta ved den efterfølgende remontering af selve slangen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 31. okt 2010 19:31

Allerede gode bud, tak for det.
Kan godt tage et billede, men det er som Hasse nævner kobberrøret som går gennem firewall ind til kabinen.
Den med at tilpasse et stykke rundjern, vil jeg prøve. For jeg har allerede prøvet at rykke slangen så langt som muligt ind over røret. Men røret er fladtrykt selv helt ind, så langt som slangen lader sig strække.
Hvad er det for noget pasta man kan bruge Hasse?
Senest rettet af Kuksi man 1. nov 2010 01:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » søn 31. okt 2010 22:56

Jeg ved ikke rigtigt, om det er det rigtige ord at bruge: Pasta.

Men jeg brugte Plastic Paddings \"Gasket\", som jeg \"fedtede\" kobberrøret ind i, før jeg vred slangen på igen.

Og så sæfø'li et ordentligt spændbånd omkring hele molevitten.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf motorbøllen » man 1. nov 2010 00:41

Kobberrøret er en del af varmeapparatet, og jeg måtte også ud i at rette røret til, da jeg udskiftede en revnet slange.
Jeg tog en låseringstang og stak ind i røret, og gjorde det forsigtigt rundt igen, indefra.
Det skal være en af de tænger der minder om en spidstang.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Kuksi » man 1. nov 2010 00:53

Låseringstang til udvendige låseringe, er da også et fremragende bud. Sådan en har jeg på arbejdet der er vinklet 90°, så den vil der fint være plads til. Og med den kan det sikkert gøres forsigtigt, og lidt af gangen.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf motorbøllen » ons 3. nov 2010 15:48

Ja, du sætter den ind i røret og klemmer forsigtigt så kæberne på tangen presser rører ud til at blive rundt igen.
Det tager lidt tid og man skal være forsigtig, men det virker.

Rundjernet med en let tilspidsning er også en glimrende idé.

Du må bare ikke bruge vold.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Kuksi » lør 6. nov 2010 00:22

Arbejdede på bilen forleden aften. Havde lånt både store bor, af den slags der er til montering med konus og udvendig låseringstang i 90°.
Låseringstangen fungrede rigtigt godt og var nem at rette røret op med igen. Der var bare nogle vinkler den ver umulig at bruge i, pga. pladsmangel.
Jeg ledte efter noget andet at bruge, og gerne noget man kunne dreje rundt med. Løsningen lå lige ved siden af mig. Et knæled til et 1/4\" topnøgle sæt, passer perfekt i kobberrøret! En forlænger i enden og til sidst en skraldenøgle. Så har man det perfekte opretter værktøj. Har man behov for at kunne nå længere ind i røret ville jeg ikke tøve med at slibe en gammel forlænger ned til 1/4\" \"firkant\".
Efter en afrensning kom slangen på de første mm. Så kom der Plastic padding silicone pakning på røret, og slangen skubbet helt på plads.
Har taget lidt billeder.
Billede Billede Billede
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf AS DK » lør 6. nov 2010 11:36

På billedet ses retur røret lige ved siden af det rør du rettede op.
Checkede du det andet rør nu du var i gang eller kommer deformeringerne kun på det højre rør?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Kuksi » lør 6. nov 2010 11:47

Jeg holdt mig til kun at pille, der hvor den var utæt. Så blev slangerne også lige undersøgt så godt som det lod sig gøre. De ser nu ganske fine ud. Tæt blev den da også.
Men på min test tur (har også fået JR's rustfrie udstødning på), hvor den flere gange lige skulle nydes ved +7000. Der gik det galt!
Den er blevet utæt igen, nu ikke bare lidt. Der må være sprunget/revnet noget. Det mærkelige var bare at jeg ikke kan se hvor det kom fra. Har ikke fået det undersøgt nærmere endnu. Men køleren tog da lige 1½ vand i går. Vender tilbage når der er nyt.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » lør 6. nov 2010 12:40

HÃ¥ber ikke for dig, at:
Det er \"svejsningen\" mellem varmeapparatet og kobberet, der er gået.
Så skulle der være kølervædske i bunden ved pedalerne.
Tæppet suger godt, så prøv at løft det op. Er der kølervædske. Så: Tja.

Mht. til din tætning slanger-kobber, gjorde jeg det, at jeg fedtede kobberrøret ind i staset FØR jeg satte slangen på.
Og hvis jeg ikke husker meget galt, lavede jeg det ved aftentid, så det havde natten til at hærde.

Spændbåndene kan spændes til bristepunktet uden problemer med kobberrøret.
For det er blevet helt rundt. Ikk'?
Og kraven på røret skal helst også være så intakt som muligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » lør 6. nov 2010 13:31

Hasse. Jeg satte kun loge slangen 2mm ind over røret inden der kom snask på. Det var for at sikre det ikke kom i systemet. Jo røret var pænt rundt, og jeg tror ikke det er her det er utæt nu igen.
Spændebåndet er spændt pænt hårdt, mere end jeg ellers ville med sådan et.
Jeg tror jeg er sluppet for vand i bunden af bilen, denne gang.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » søn 7. nov 2010 10:17

Forslag (der ligger lige for):

Monter slangerne, så et par cm. af kobberet er synligt, altså ikke helt ind til firewall'en.

Lad den køre i tomgang til den er varm.

Så op med kølerhjelmen og giv den en ordentlig gang gas med speederkablet i lang tid, mens du glor på diverse slanger.-

Så må \"man\" for h... kunne se, hvor den er utæt.
(kanske den så ikke er utæt, fordi du har remonteret slangerne).

Måske starte med denne test med din nuværende \"opsætning\" af slangemonteringen.

Der kommer vel egentlig ikke snask ind i kølersystemet med min måde at bruge massen på.
Massen bliver jo presset ind mod firewall'en ved slangemonteringe. Og ihvertfald forhindret i at komme i kølersystemet af kraven på kobberrøret.

Og så det sædvanlige...:
Spændbåndet bør være tæt på kraven.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » søn 7. nov 2010 21:11

Fik lige tid til at bruge 3 minutter på bilen idag.
Det er et nyt problem der er opstået. Den anden slange ind til varmeapperatet er revnet! Der er en utæthed over flere cm. hvor vandet stråler lystigt ud fra.
Egentlig underlig når slangerne nu ser fine fine ud i gummiet. Måske er det det højere tryk der tillades med et kølerdæksel på 1,1bar som fulgte med alu.køleren, der har taget livet af den gamle slange. Nu bliver de alle i hvert fald skiftet ud til silicone slanger.
Brugeravatar
Kuksi

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger