Måske utæt toppakning

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Måske utæt toppakning

Indlægaf Helge Larsen » søn 21. nov 2010 17:24

Hej har en Miata 1,6 fra 1991. Er desværre bange for, at toppakningen er røget eller måske et revnet topstykke.
Der løber lidt olie ud når motoren kører lige hvor topstykket er samlet mod motorblokken. Det er på samme side som udstødningsmanifolden og helt bagerst på hjørnet af motoren.

Tænkte på om der sidder en pakning til en oliekanal der evt. kan være utæt. Slipper jo nok ikke for og få topstykket af for of se hvad der kan være galt.

Er der nogen der har erfaringer med utæt toppakning eller kan der være andre fejlmuligheder?
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Geografisk sted: Grenaa Østjylland

Indlægaf Webmaster » søn 21. nov 2010 18:41

Der sidder noget følernoget bagerst på moteren...
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Bent » søn 21. nov 2010 19:06

Hvis det er den originale toppakning der sidder der, er den nok ikke tæt længere, især ikke gummipakningerne ved oliekanalerne.
Have tidligere en 1990 motor med de originale pakninger, og den var kun tæt for olie, hvis den var løbet tør :( ,
Topdækselpakningen kan godt blive ret stiv i det, også er den ikke tæt længere.
Mener ikke mx5 har et \"topstykkeproblem\"
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » søn 21. nov 2010 20:40

Det kommer vel ikke bare fra \"føleren\" som man justere tændingen på?
Den sidder jo netop bag på topstykket, og så kan det klares ved en ny O ring. Der kan skiftes \"udafra\". Prøv evt. lige at efterspænde topstykket med en momentnøgle. Derefter er der nok ingen vej udenom en ny toppakning.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Helge Larsen » søn 21. nov 2010 21:31

Hej tak for svar. Tror da lige jeg vil tjekke om det er ved føleren til tændingen det kommer fra. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på når jeg afmonterer den?

Tænkte lidt på om motorolien skulle være tykkere? Jeg kører på 5/40 og skulle måske skifte til 10/40?, men tror nu ikke det hjælper ret meget.
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Indlægaf And » søn 21. nov 2010 21:49

Rens evt. motoren af for at undersøge hvor lækagen præcist kommer fra. Bare med en klud rundt omkring - olien kan vandre langt når bilen kører afsted og lækagen kan derfor være svær at spotte!

Er det sådant at olien \"pisser ud\" eller er det bare fordi den sveder lidt. Min bil sveder og jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved det. Forbruget på 5000 km er under 1mm på oliepinden.

Hvis den har en læk bagpå ved føleren til tændingen, så se grundigt efter om det har dryppet på nogle af køleslangerne - i så fald kan disse blive beskadiget/opløst af olien med tiden.

Om du hælder 5W-40 eller 10W-40 på betyder intet. Olierne ligger indenfor samme viskocitets-indeks når de er varme. En af forskellene mellem de to nævnte er hvordan de opfører sig ved en koldstart (viskocitet).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » søn 21. nov 2010 22:04

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på når jeg afmonterer den?

Nej det er bare at løsne helt, og så trække den ud. På med den nye O ring, og så samle igen. Før du løsner, så lav et mærke med feks. en tuch, Så kan du let stille tændingen som den var.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Helge Larsen » søn 21. nov 2010 22:46

Hej nej olien pisser ikke ligefrem ud, men den bruger lidt måske 2-3 mm på oliepinden her i sommers ca. 4000 km, men det irriterer mig bare lidt, at der løber lidt olie ud af motoren. Sådan en fed bil skal ikke svine med olie, men bare være ren og fin som en nonnerøv :D
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Indlægaf Star » søn 21. nov 2010 23:00

Helge Larsen skrev: være ren og fin som en nonnerøv :D

Det var godt du ikke sagde som en munkerøv - noget kunne tyde på at de måske ikke var det :lol:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Tilbage til Problemer og løsninger