Endeligt forår - hvilke sommerdæk?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Danny » tirs 1. feb 2011 19:27

Jo den peb lidt inden den kom i hi, men det troede jeg blot var remmen der skulle strammes/skiftes, hvilket jeg så ville gøre ved olieskiftet nu her. Men det har nok ikke været det så, jeg tror du har ret i det med lejerne.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Danny » ons 9. mar 2011 15:22

Så...nu er 4 stk. Potenza RE-11 bestilt ved Tirerack. For dælen jeg glæder mig til at få nyt gummi på, de gamle T1-R er ved at være lige slidte nok.

Nu får vi at se hvordan handlen går med Shopusa og alt det, men jeg har sjældent oplevet en service som den ved Tirerack. Jeg kunne ikke bestille manuelt på deres hjemmeside. Så ringede jeg til en meget venlig medarbejder og 10 sek. senere fik jeg en bekræftelses mail på at dækkene var bestilt og ordren under behandling.

Nu venter jeg bare på mine bremseskiver, der er i restordre. Dem når jeg nok ikke at få til jeg skal til syn :evil:
Danny

Indlægaf one-niner » ons 9. mar 2011 15:25

Til generel info: http://www.daekonline.dk/ har fem procents rabat i de kommende 7 dage.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf BB » ons 9. mar 2011 19:07

one-niner skrev:Til generel info: http://www.daekonline.dk/ har fem procents rabat i de kommende 7 dage.

Rabat er altid godt, men hvor skal man dog bladre forbi meget kina-crap i den butik. Jeg håber snart der gøres noget politisk, ikke kun er mange kina dæk meget under standard, nu har det vist sig de indeholder kræftfremkaldene stoffer.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf one-niner » ons 9. mar 2011 19:33

BB skrev:
one-niner skrev:Til generel info: http://www.daekonline.dk/ har fem procents rabat i de kommende 7 dage.

Rabat er altid godt, men hvor skal man dog bladre forbi meget kina-crap i den butik. Jeg håber snart der gøres noget politisk, ikke kun er mange kina dæk meget under standard, nu har det vist sig de indeholder kræftfremkaldene stoffer.

På daekonline.dk plejer jeg at vælge "De 6 premiummærker" i Priskategori, når jeg søger på dæk. Og ellers kan man jo altid vælge et specifikt mærke i sin søgning.

Jeg kan godt lide, at man kan få sendt dækkene til en monteringspartner. Det var en stor succes, da jeg prøvede det. Værkstedet ringede mig op, da de modtog dækkene, og så aftalte vi en tid. Afskaffelse af de gamle dæk, afbalancering og montering af de nye: 100,- pr. hjørne. Det synes jeg ikke var slemt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Danny » lør 12. mar 2011 12:09

Jeg ved ikke om jeg har valgt en forkert fælgstørrelse, men jeg synes udvalget af gode 205/50/15 dæk i Europa er ret så fesent. Jeg var godt tilfreds med T1-R'erne, men jeg vil også godt prøve noget nyt. Og alle de dæk i nævner herinde fra Continental og Pirelli fås bare ikke i den størrelse åbenbart.

I USA vælter de sig i et fedt dækudvalg. Jeg er lidt misundelig, må jeg indrømme :?

Og ja, jeg synes også man skal forbi rigtig meget Kina-bæ før man finder noget herhjemme.
Danny

Indlægaf Danny » søn 10. apr 2011 09:11

Nu har jeg tøffet rundt på RE-11'erne i knap to uger og indtil videre har jeg da bemærket nogle forskelle i forhold til T1R-dækkene. RE-11'erne er noget stivere i kassen og støjer mindre. Jeg har svært ved at bedømme om de griber bedre (de skal alligevel slides mere til inden de viser deres sande natur) og jeg har ikke kørt i regnvejr endnu.

Shopusa er da en fornøjelse at bruge, det er let og pålideligt. Har anvendt det to gange nu :)
Danny

Indlægaf hasse » søn 10. apr 2011 14:20

Jeg vil endnu en gang slå til lyd for BF Goodrich G-Force Profiler 2.
Fås også i 205x50x15.
Og \"man\" behøver på ikke - som jeg - gå til yderligheder og ha' 195 for forhjulene og 205 på baghjulene.

Og endnu en gang:
Blandingerne i dæk er forskellig i de respektive lande(?)/områder.
Spørg mig ikke i detaljer om, hvori forskellene består.

Men kort: Dæk beregnet til varmt klima er forskellige fra ditto til koldt klima.

Ja jeg ved det: EU omfatter alle mulige klimazoner og det samme gør US.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » søn 10. apr 2011 19:41

Danny skrev:Shopusa er da en fornøjelse at bruge, det er let og pålideligt. Har anvendt det to gange nu :)

Godt at høre - jeg venter desværre stadig på del to af en pakke der kom i hænderne på shopUSA for næsten tre uger siden! Nu er der på mærkværdig vis dukket en pakke op på lageret i USA, som måske tilhører mig... Pt. er jeg ikke 100 % imponeret - men der er håb endnu ;)

Og i øvrigt også tak for dine erfaringer med et temmeligt "ukendt" dæk.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » søn 10. apr 2011 22:55

Erfaringer og erfaringer...kald det \"first impressions\" :P

Jeg vender tilbage når dækket er kørt til og jeg har givet det nogle prygl :twisted:
Danny

Indlægaf Danny » ons 4. maj 2011 15:32

Nu har jeg efterhånden kørt 1000 km på de nye R-11 og her er hvad jeg synes indtil nu:

Dækket er mærkbart hårdere i kassen end mine gamle T1-R og man har en mere præcis følelse når man styrer ind i et sving. Komforten er i form af øget hårdhed sænket en smule, men dækket støjer mindre end de gamle.

Jeg har svært ved at sige om den griber bedre end T1-R i tørvejr, for ingen af dækkene har jeg i en så ny tilstand kunnet få til at slippe. Jeg kan muligvis godt, men det kræver hastigheder og påvirkninger, som jeg ikke vil lege med på offentlig vej :P

Jeg mangler endnu at køre gennem en ordentlig sommerbyge med aquaplaning og det hele, så hvad vådt greb angår er jeg svar skyldig.

Nå ja: jeg har ikke målt det efter, men det er mit indtryk at jeg kører kortere på literen med de nye dæk. Men det kan også bare skyldes at jeg tør køre sjovt igen :lol:
Danny

Foregående

Tilbage til Diskussion