Motorens

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Motorens

Indlægaf psc » tirs 8. mar 2011 22:19

til rensning af alufælge. ER det OK?
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Kuksi » tirs 8. mar 2011 23:49

Ja, det tager motorrens ikke skade af! :wink:

Jeg har før brugt det på alufælge som har en lakeret overflade.

Tror de fleste typer motorrens mest består af lugtfri petrolium o.lign. I et motorrum er der jo mange alu.dele og lakerede plade dele. Så det bør bestemt ikke skade dine fælge. Står der ikke direkte en advarsel på det, så ville jeg ikke have betænkeligheder.
Men om det er det optimale, er så spørgsmålet. Det fjerner i hvert fald fint tjære pletter og tildels også spor efter bremsestøv.
Jeg fik engang kastet nogle dåser fælgrens i nakken til 20 kr. Det var på spray, som blev til noget skum (måske et Basta produkt?). Det virkede i hvert fald godt. Men var vist også ledsaget af en advarsel mod at lade sidde på i længere tid. :o
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » ons 9. mar 2011 19:13

Kuksi skrev:Jeg fik engang kastet nogle dåser fælgrens i nakken til 20 kr. Det var på spray, som blev til noget skum (måske et Basta produkt?). Det virkede i hvert fald godt. Men var vist også ledsaget af en advarsel mod at lade sidde på i længere tid. :o

Det lyder som fælgrens med syre i... det angriber overfladen hvis det sidder for længe.

Man kan også bruge WC-rens - dette vil jeg dog heller ikke anbefale at man lader sidde for længe!

Mine egne fælge bliver enten renset med Biltemas Bio affedter eller P21-S fælgrens. http://rallycenteret.dk/?m=004-Andre+Produkter\\005-Bilpleje\\001-F%C3%A6lgrens+P21-S.htm
Sidstnævnte er god, men alt, alt for dyr!!! Jeg køber det ikke igen, næste gang bliver det noget fælgrens i større dunk.

Bemærk i øvrigt med motorrens at noget af det har noget korrosionsbeskyttende stof med i blandingen - er det godt at få på bremseskiverne???
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf AS DK » ons 9. mar 2011 22:22

Jeg holdt op med at bruge fælgrens, da jeg fik at vide at det kunne ødelægge bremseklodserne (måske ligefrem opløse dem). Aner ikke om det passer :roll:
Motorrens er som regel ~ petroleum ~ lugtfri petroleum ~ lampeolie. Altså rimeligt harmløst, men kraftigt affedtende, hvilket som oftest betyder at en masse kabler og andet skrammel skal smøres omhyggeligt efter brug. OK, gælder så ikke lige omkring fælgene :wink:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf psc » ons 9. mar 2011 22:27

Nu er mine fælgene ikke kommet på bilen endnu.

Først sprøjtede jeg motorrens på fælgen
lod det virke i 5 minutter.
skyllede fælgen med masser af vand.
Bagefter pudsede jeg den med en klud.
aldrig har det været nemmere.

men når de kommer på vil jeg nok ty til mere traditionelle renseprodukter.
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Tilbage til Diskussion