Syn uden Airbag

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Syn uden Airbag

Indlægaf Helge Larsen » fre 11. mar 2011 14:05

Hej Jeg har en MX5 fra 1991 og den er oprindelig født med Airbag, men den er fjernet på et tidspunkt i udlandet.
Vil høre om der er nogen af jer der har fået synet jeres biler uden airbag, selvom de oprindelig er født med det.?
Airbaglampen lyser ikke, men jo ikke så nemt og skjule at den er født med airbag, da der sidder en plade med stelnummeret på instrumentbordet lige under forruden og på denne står der airbag

Den forrige ejer har betalt registreringsafgiften på bilen, men han kunne ikke huske om registreringsafgiften var betalt i forhold til Airbag eller uden airbag og han har ikke dokumentet mere.

Så har forsøgt skat, men kunne ikke få en kopi fra dem, da jeg tænkte at hvis der er betalt registreringsafgift uden airbag, kan det vel bruges som dokumentation til syn, hvis de brokker sig over den manglende airbag.

Håber der er nogen der har erfaring med dette og rigtig god weekend og heldigvis snart forår :D
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Geografisk sted: Grenaa Østjylland

Indlægaf AS DK » fre 11. mar 2011 15:39

Har bilen tidligere været registreret i DK? I så fald må det jo have været godkendt, at den er uden airbag.

Mig bekendt er pladen med registreringsnummer noget som ikke er påkrævet i DK, hvilket betyder at du kan fjerne den. (Se på de fleste MX'ere, der er der blot et par huller i instrumentbordet, hvor pladen har siddet. Det \"rigtige\" stelnummer er hakket ind i selve karosseriet og der fremgår kun et nummer.
Indrømmet, det er snyd. :oops:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Helge Larsen » fre 11. mar 2011 16:24

Hej ja den har været registreret i Dk, og den tidligere ejer sagde at han lånte et rat med Airbag da den skulle til registreringssyn, men synsmanden spurgte ham om Airbaggen fungerede da airbag lampen ikke lyste ved tænding på bilen, og det sagde han nej til, men på en eller anden måde blev den alligevel synet. Måske bestikkelse :D

Men da den blev synet uden airbagfunktion, er jeg ret sikker på der er betalt registreringsafgift uden airbag, men mangler dokumentation hvis synsmanden brokker sig over den manglende airbag.

Så overvejer lidt hvordan, jeg kan skjule den manglende airbag. Selvom airbaglampen ikke lyser, kan man jo alligevel ane på instrumentbordet at der skulle være en airbaglampe. Stelnummeret på instrumentbordet kunne jeg jo nok fjerne.
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Indlægaf motorbøllen » fre 11. mar 2011 17:49

Min er fra 93 og er en Miata født med \"pruttepude\".

Den er fjernet inden bilen kom til Danmark og der er monteret et 3 egeret Momorat med E-mærke.
Den er synet i 2009 uden anmærkninger, så jeg går ud fra at det er legalt nok.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Airbag.

Indlægaf Christian S » lør 12. mar 2011 17:05

Hej.
Airbaggen må gerne fjernes på gamle biler.
jeg kan ikke huske om det er fra før 1998 den regel gælder, men jeg ville da prøve at køre til syn som den er.
Mvh Christian
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Ozan Yücelbas » lør 12. mar 2011 18:09

Hvis din airbag kontrol lampe lyser ved motorstart.. SÃ¥ kommer den ikke igennem syn..

Gør den det så kan du bare pille pæren ud.. Så er den model født uden airbag :D

Det sagde jeg ikke :wink:
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Helge Larsen » søn 13. mar 2011 16:13

Hej tak for alle svarene :D

Airbaglampen lyser ikke, men man kan jo godt ane at der er indikering for Airbag, hvis man kikker direkte på displayet. Men indikeringsskiven kan vel nok udskiftes med en hvor der ikke er indikering for airbag.

Er der nogen der ved hvor besværligt det er at udskifte den, hele instrumentbordet skal vel skilles af?
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Indlægaf Helge Larsen » fre 18. mar 2011 16:03

Hej har lige fået en kopi af tolddokumentet på min bil fra skat, og den er heldigvis registereret i Dk, som ikke installeret airbag.
Så er der heldigvis dokumentation, hvis synsmanden skulle påstå der skal være Airbag i bilen.
Håber næsten han vil forsøge og kassere den på manglende airbag, så jeg bagefter kan vise ham tolddokumentet :D , kunne være ret sjovt.

God weekend til jer nørder, faktisk ret sjovt og være nørd. 8)
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Tilbage til Diskussion