Indtil i efteråret havde jeg i et par år anvendt Redline MT-90 på gearkassen. Det fungerede fint når olien var varm... men særligt om vinteren var skiftet fra 1. til 2. noget \"knoklet\". Faktisk vænnede jeg mig til at skifte fra 1. til 3., da det fungerede bedre. Ansporet af anbefalingerne hos Flying Miata, besluttede jeg mig i efteråret for at skifte til MTL.
Det gjorde skiftene mærkbart lettere.... men tilgengæld opstod der støj fra gearkassen, særligt i 3. og 5. gear. Min umiddelbare bekymring gik i retning af øget slid på gearkassen. Da lyden var klart mest fremherskende i 3. og 5. gear fik jeg den idé.... at det måske skyldes, en anelse for lidt olie på gearkassen. Spørg mig ikke hvorfor. Da jeg ikke havde andet på lager fik den en \"sjat\" MT-90 \"ovenfra\" (det er muligt på de senere udgaver af NB'eren med 6 gear). Forbedringen var mærkbar.... så gav den en sjat mere..... endnu bedre..... men lyden er der stadig.
Mit bud er, at støjen er relateret til forskellen i viskositet mellem MTL og MT-90 og ikke til mangel på olie. Lige pt. er jeg tilbageholden med at fylde flere sjatter MT-90 på gearkassen, uden først at dræne noget af olien. Har ingen anelse om konsekvenserne af en for høj oliestand i gearkassen....
Nogen der har erfaring med at mikse MTL og MT-90... og har fundet et ideelt blandingsforhold..... hvis et sådant findes? Jeg er lidt hooked på at prøve en fifty fifty blanding i håbet om at bibeholde det forbedrede skifte men samtidig slippe af med støjen.
Alternativt må jeg tilbage på MT-90. Eller..... hvad med Castrol SAF-XJ? Bruger den i differentialet..... men skulle også kunne bruges på gearkassen.