Lakrens-lakforsegler-voks

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Lakrens-lakforsegler-voks

Indlægaf hasse » tors 14. apr 2011 16:19

Er igang med forårspoleringen som sikkert mange andre.

Først en gang lakrens.
SÃ¥ lakforsegler.
Derefter voks.

Dette siger sig selv og skulle ikke give anledning til \"problemer\".

Men så:
Af brugsanvisningen til lakforsegler \"Turtle Extreme nano-tech\" står, at man til ekstra langtidbeskyttelse efter voksning, kan give lakken en gang lakforsegler!

Umiddelbart synes jeg, at det lyder lidt mærkeligt.
NÃ¥r vi ser bort fra firmaets interesse i, at folk skal bruge deres produkt. Og helst meget af det :roll:

\"Man\" kan jo også spørge sig selv, om de evt. var bedre at give den voks på den rensede lak og SÅ lakforsegler, eller....flere rækkefølger og/eller springe noget over.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tors 14. apr 2011 17:17

Jeg kan ikke svare direkte på Turtle produkters vegne, men prøver så i stedet at give et mere bredt svar!

Med de produkter jeg anvender til opfriskning af lak, så giver jeg lakforsegler før jeg anvender voks. Dette er dog under den forudsætning at lakken har fået en GRUNDIG forberedelse hvor de fleste ridser og urenheder er fjernet.

Hvis man blot \"tværer\" voks ud på bilen så kan der måske være en fordel i at anvende forsegler efterfølgende... men dette kan producenten nok bedst svare på selv?!?

Men, helt ærligt, hvor meget skader det at prøve om de har ret i deres anbefaling. Til en MX-5 holder en bøtte forsegler rimeligt længe.

Jeg synes faktisk du skulle prøve at følge rådet og evt give en del af bilen på den ene måde og den anden del på den anden - så kan du lave din helt egen videnskabelige analyse af tingene ;)

Lige nu har jeg tre forskellige slags voks på fronten af MX-5'eren - bare for at se forskellen på disse på længere sigt.
Billede
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » tors 14. apr 2011 18:15

\"...Jeg synes faktisk du skulle prøve at følge rådet og evt give en del af bilen på den ene måde og den anden del på den anden - så kan du lave din helt egen videnskabelige analyse af tingene ..\"

Er gjort.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » tors 14. apr 2011 20:34

Nogen der kender til Liquid Glass Polish?
Jeg ved at de fleste tyske bil-gejlere sværger til dette produkt. Jeg mener at huske at det kræver en sikker hånd, men til gengæld skulle resultatet holde rigtigt længe.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Niels » tors 14. apr 2011 21:07

Jeg har prøvet Liquid Glass Polish - jeg ved ikke om jeg har en sikker hånd, men det virkede fint. Bruger nu noget andet, men har i prøvet at rense først med \"Clay bar\" ??
Det er utroligt hvor meget skidt det trækker ud af lakken :!:
Forhandles bl.a. her:
http://www.jaza.dk/
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf And » fre 15. apr 2011 10:01

Niels skrev:Bruger nu noget andet, men har i prøvet at rense først med "Clay bar" ??
Det er utroligt hvor meget skidt det trækker ud af lakken :!:
Forhandles bl.a. her:
http://www.jaza.dk/

Clay-bars er simpelthen vejen frem hvis man skal rense lakken seriøst. (husk dog altid et smøremiddel f.eks. shampoo/vand blanding, ellers ridser den!!!)

Kan købes ved flere seriøse bilpleje forhandlere i DK, bl.a.
http://shop.bilvask.nu/
http://www.meguiars.dk/

Bemærk hvis din MX-5 har den originale lak (NA/NB) så er den ab-fabrik temmeligt blød og derfor bør man ikke købe en bar med høj slibeeffekt.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » fre 15. apr 2011 10:12

Til ridser og lgn. bruger jeg Farleca.
Det fås i forskellige \"finheds\"grader.

Det er noget dyrt \"lort\". Men det er rigtig godt.

And skrev bla.:
\"Bemærk hvis din MX-5 har den originale lak (NA/NB) så er den ab-fabrik temmeligt blød og derfor bør man ikke købe en bar med høj slibeeffekt\".

Det er vi nok et par stykker, der har opdaget.
Lakteknologien har nok osse ændret sig i de forløbne 20 år.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » fre 15. apr 2011 10:57

@And og Hasse

Jeg ved at I er meget flittige og går langt for at få detaljerne helt på plads. Selv er jeg måske lidt mere mageligt anlagt, men vil da gerne have et hæderligt resultat ud af at polere mine biler.

Hvor lang tid bruger I på \"the full Monty\"
altså grundig vask / aftørring, lakrens med clay bar etc, polering og lakforsegling.
Snakker vi om en lørdag eftermiddag eller er det noget der tager det meste af en uge?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf And » fre 15. apr 2011 20:50

AS DK skrev:@And og Hasse

Jeg ved at I er meget flittige og går langt for at få detaljerne helt på plads. Selv er jeg måske lidt mere mageligt anlagt, men vil da gerne have et hæderligt resultat ud af at polere mine biler.

Hvor lang tid bruger I på "the full Monty"
altså grundig vask / aftørring, lakrens med clay bar etc, polering og lakforsegling.
Snakker vi om en lørdag eftermiddag eller er det noget der tager det meste af en uge?

Hvis jeg giver bilen en hurtig omgang - så er det 2 - 3 timer.

Vask + voks, begge dele i hånden.

Giver jeg bilerne HELE turen, som snart sker så er det planlagt som følger:

Vask:
Forbehandling udføres normalt med højtryksrenser (med respekt!).
Paneler og lave områder affedtes for at fjerne så meget tjære og snavs som muligt.
Vask udføres med to spande og to vaskehandsker. En handske til karosseri og lign på de højere sektioner. Paneler, skærmkanter og det nederste af kofangerne udføres med den anden handske.
To spande er for at have rent sæbevand i den ene og vand til at rense handsken med i den anden spand (i bunden er også et "plastnet" til at løsne skidt og holde det i bunden af spanden.)

Clay:
Hvis det er nødvendigt får bilen en omgang med en claybar - dette er dog ikke så aktuelt for mig, fordi jeg vasker bilen rimeligt ofte. Normalt kan jeg nøjes med den nederste del af dørene og ved skærmkanterne. En del tid spares hvis det ikke er nødvendigt at bruge clay.

Afrensning igen - denne del har jeg glemt normalt, men den bør gøres, en let afvaskning for at fjerne løse rester af skidt fra clay'ing. Herefter tørres bilen med et microfiberhåndklæde, dette er ret nødvendigt her hvor jeg bor pga. meget kalk i vandet. Hvis jeg ikke bruger clay er bilen allerede blevet tørret efter vask.

Polering:
Nu starter selve polershowet - jeg er begyndt at gøre det med maskine og det er nok her langt det meste af tiden bliver afsat. Nogle gange forbehandler jeg det ulakerede plast - det gør dog brugen af tape mere besværlig, mere om det senere. Men forbehandler jeg så er det med et udvendigt "plast frisk op" produkt. Dette er hurtigt overstået.

Før selve poleringen dækker jeg alle plastkanter af med en speciel malertape. Dette gør arbejdet meget lettere, det er noget lort at tage polish og voks af ubehandlet plast. Et rigtigt vigtigt punkt i min verden! Tager lidt tid, hvis bilen har mange bøvlede kanter og overflader der skal beskyttes.

Maskinpoleringen er nok der hvor jeg nørder aller mest. Fire forskellige typer af polerpuder og fire forskellige grader af polish! Det korte af det lange er at jeg altid starter i den milde ende når jeg korrigerer lakken. Hvis det er nødvendigt bliver der poleret flere gange indtil korrektionen er tilfredsstillende. Jeg bruger ikke ret meget polish af gangen - tre "ærter" af gangen på puden. Polish fjernes igen med mikrofiberklud.

På en blød lak som Mazda'ens er det nødvendigt at slutte af med et fint produkt, ellers giver det skygger i lakken.

Herefter kan så bruges både flere forskellige mellemprodukter til at klargøre lakken til lakforsegling og/eller voks. Dette har jeg ikke arbejdet i endnu, det finder selv jeg for nørdet ;)

Lakforsegling:
Lakforsegler påføres nu med håndkraft, den får lov til at sidde en times tid inden jeg tager den af igen. Rent faktisk tror jeg at en god lakforsegler beskytter ganske godt i sig selv, men jeg kan alligevel godt lide at slutte af med voks for at give lakken ekstra dybde.

Voks:
Det går hurtigt med flydende voks og er dejligt nemt. Men skal det være rigtigt flot og med dyb glans, så bruger jeg en hård voks. Lidt mere arbejde med påføringen, men resultatet er lige det sidste for mig. Jeg påfører i øvrigt gerne mere end et lag voks! Både lakforsegler og voks fjernes igen med mikrofiberklud.

Alt det her tager lang tid, alt for lang tid hvis man er et normalt menneske... :D
Men jeg nyder resultatet og af natur kan jeg godt lide at jagte detaljen.

Tiden... ja jeg vil anslå at den på Mazda'en tager 1½ dags arbejde, med pauser undervejs. Jeg må med skam erkende at jeg ikke er så hurtig endnu, med lidt øvelse forventer jeg at

Brugeravatar
And

Indlægaf And » fre 15. apr 2011 21:33

Der var ikke plads i forrige indlæg ;)

Tiden... ja jeg vil anslå at det på Mazda'en tager 1½ dags arbejde, med pauser undervejs. Jeg håber på at komme ned på 8 timer effektivt når jeg bliver lidt hurtigere.

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » fre 15. apr 2011 22:51

And:
IMPONERENDE!!! :lol:
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Diskussion