Pleje af Nardi-Læderrat

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Pleje af Nardi-Læderrat

Indlægaf Musikeren » man 2. maj 2011 19:22

Jeg har just \"skohornet\" et fedt Nardi-læderrat fra en Mb'er i min go'e gamle Na'er. Det var en ret fed opgradering.
Min Na'er er en US-Miata, så der var airbag i det gamle slidte læderrat
(\"Ecco-sko-modellen\") - ikke just nogen skønhed.

Jeg har tilsluttet den nye airbag efter henvisninger fra Miatanet og håber på at den gamle Na'er kan finde ud af at fyre den nye airbag af hvis det skulle blive nødvendigt.
(der forefindes vist ikke nogle forsøg, som 100 % beviser at det virker)

bonus info: det nye rat + airbag er ca. 950 gram lettere end det gamle :D
så det var helt uventet også en lillebitte performance opgrade.

Men nu til :?:

hvad plejer/vedligeholder I NB'ejere jeres \"Nardi-hjul\" med, jeg har haft et magen til i en 323F årg. 2001, jeg havde for nogle år siden, men jeg mener det føltes lidt blødere og mere lækkert.

Det rat jeg nu lige har monteret er meget glat (det fik en gang alm. KIWI sort skosværte inden montagen for ikke at få gnedet for meget håndfedt/snavs ind i det under monteringen)
det skulle jeg måske ikke have gjort... :roll:

Og nu da jeg var i gang med at \"operere\", så fik jeg endelig udskiftet omdrejningstælleren, som var blevet \"syg\" med viseren hængene i \"kl 6\" position for en gang i mellem at forsøge at klatre baglæns op igennem det røde felt for igen at falde ned på \"kl 6\" på den forkerte side af nålen. Det var ynkeligt at se på, godt den er kureret.

P.s. inden jeg får \"en over nakken\"....
Jeg er udemærket klar over at jeg kommer til at smide det gamle rat i til ære for synsmanden, men det tager max. 20 min. så det er til at overleve 8)
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren

Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf Henrik N » tirs 3. maj 2011 14:57

\"Tilløk\" med det nye rat :-)

Hmmmmmmn........ vil afholde mig fra at vurdere om det er fornuftigt eller ej, hvis ikke airbaggen med sikkerhed virker :o

Skosværte???? Ved næste træf vil vi med sikkerhed kunne identificere dig....... på de sorte håndflader :lol:

Om det er det rigtige at gøre ved jeg ikke..... men jeg tørrer mit Nardi rat af i skum af piskede sæbespåner..... bruger samme kur til lædersæderne.
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Star » tirs 3. maj 2011 15:12

mit Nardi rat er af træ, - det er meget nemmere at vedligeholde, og min gamle NA har slet ikke nogen airbag, så man behøver slet ikke bekymre sig om den udløser.... Det er da ren Win-Win :lol:

undskyld useriøsiteten... :roll:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Musikeren » tirs 3. maj 2011 17:34

Ja det ka' være Jeg vil fremover vil kendes som den \"sorte Musiker\" med sværte over det hele :lol:

Jeg tror jeg vil prøve det med sæbespånerne, det lyder som om det evt. kunne blødgøre læderet lidt
Musikeren
Brugeravatar
Musikeren

Indlægaf Henrik N » tirs 3. maj 2011 22:08

Hvis det lykkes dig at blive sværtet ind...... over det hele.... så må du dælme køre rimelig vildt :lol:

NÅ.... nu skal vi også være seriøse.... ville bare lige pointere vigtigheden af, du kun bruger sæbeskummet - og ikke selve sæbevandet..... rattet skal som sådan ikke være særlig vådt. Skulle du aligevel være uheldig at få hvide sæbeaflejringer i de nu antageligt MEGET sorte syninger.... kan sæben som oftest blæses væk med en trykluftpistol inden den tørrer ind.

HÃ¥ber du bliver tilfreds med resultatet.
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Kuksi » ons 4. maj 2011 00:10

Star skrev:mit Nardi rat er af træ, - det er meget nemmere at vedligeholde, og min gamle NA har slet ikke nogen airbag, så man behøver slet ikke bekymre sig om den udløser.... Det er da ren Win-Win :lol:

undskyld useriøsiteten... :roll:

Dit rat skal da have GORI hver 5. år! :lol:

Ja, jeg fortsatte så lige i det muntre hjørne.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » ons 4. maj 2011 10:15

Musikeren skrev:Jeg tror jeg vil prøve det med sæbespånerne, det lyder som om det evt. kunne blødgøre læderet lidt

Don't :!:

GIYF: http://www.mogensydedahl.dk/default.asp?ID=142
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Henrik N » ons 4. maj 2011 14:35

Hmmmmmmn............. intet er som i de gode gamle dage :o

Jeg var ikke klar over, at det forholdt sig sådan..... nuvel..... mit læder både i stuen og bilen har fået sæbespåner adskillige gange.... og det ser ikke ud til at have gjort skade..... tværtimod.

Men.... hvis sagskundskaben har belæg for, at mene det ikke er nogen god idé.... er det da bedst at lade være.

Løsningen er så at bruge en saddelsæbe eller den i linket omtalte læderlotion. Eneste bekymring i forhold til lotion er, hvis det skulle få læderet til at fremstå blankt..... hvilket jeg personligt ikke synes specielt godt om.

Beklager vildfarelsen..... som altså stammer fra dengang verdenen endnu ikke var af lave og der var tilstrækkeligt med døde dyr i sæbespåner.

Nogle der har links til forhandlere af læderlotion? Saddelsæbe købte jeg hos min lokale møbelpusher :D
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf And » tors 5. maj 2011 07:56

Det var lige godt sa.... der var en som kom først! Læder har netop ikke super godt af sæbespåner.

Tillad mig at henvise til den guide til pleje/opfriskning af lædersæder som jeg på et tidspunkt har skrevet til denne side. http://five-speed.dk/Guides/Renovationafsaeder.htm
Produkterne som anvendes er ganske gode og jeg er stadig fuldt tilfreds med resultatet her næsten tre år efter jeg uførte opgaven.

Brugen af læder farve vil jeg ikke umiddelbart mene er nødvendig, men en grundig rensning med leather cleaner er et minimum. Derefter anvendes en GOD læderFEDT. Påfør det gerne i et tyndt lag i høj solskin, så bliver det helt flydende og det trænger ind overalt i læderet. Aftør efter et stykke tid og gentag om nødvendigt.

Forhandlere af produkterne kan findes på www.roc.dk - bl.a. Sadolin farvehandel forhandler dem. Jeg har i øvrigt ikke relationer til ROC eller deres produkter, det er kun ud fra god erfaring jeg skriver om dem.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Musikeren » tors 5. maj 2011 08:06

Jeg nåede heldigvis ikke at smøre rattet til med sæbespånner, det har i stedet fået en gang Guardian Leather Conditioner, så må vi se.

ellers prøver jeg med læderrens og efterfølgende læderfedt

tak for input

:wink:
Musikeren
Brugeravatar
Musikeren

Indlægaf Henrik N » tors 5. maj 2011 12:30

Det er nok et spørgsmål om religion...... andre mener, at læderolie heller ikke duer..... og personligt ville jeg aldrig bruge en olie.

Men bklager endnu engang vildfarelsen med sæbespånerne.....

Hvordan blev resultatet med Guardian Leather Conditioner???
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Henrik N » tors 5. maj 2011 12:38

Undskyld....... skrev læderolie...... men mente både læderolie og læderFEDT :)
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Henrik N » tors 5. maj 2011 12:52

Undskyld igen igen...... læderFEDT ER åbenbart det bedste produkt..... og kan slet ikke sammenlignes med læderolie.
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Henrik N » tors 5. maj 2011 14:50

NU er jeg ved at være forvirret på et højere plan........

Guardian..... det firma Musikeren har købt et andet produkt hos.... markedsfører særlige sæbespåner - uden blegemidler, parfume og jeg skal komme efter dig.... men de er vegetabilske.... og det anbefales at tørre lædermøbler af i sæbespånerne 4 gange årligt. Fredericia Furniture..... som må anses som et af landets absolut fremmeligste møbelproducenter, har angiveligt i 2003 anbefalet sæbespåner til pleje af lædermøbler. Min lokale møbelforretning som forhandler møbler fra nogle af de fineste inden- og udenlandske møbelproducenter har også
anbefalet sæbespåner - saddelsæbe, hvis læderet ikke har været løbende behandlet. Andre skriver, at sæbespåner er det rene gift og henviser til forskelle i pH mellem læderet (lav pH) og sæbespåner (høj pH), skadelige indholdsstoffer i sæbespåner osv osv.

Hmmmmn.... så hvad er fup og hvad er fakta???

Der synes at være koncensus omkring, at læderolie er fy fy.

I en mørk stund kunne man få den tanke...... at hvis man sælger læderlotion til en plovmand eller mere literen..... så synes man generelt at sæbespåner er noget skidt.

Typen af læder har angiveligt stor indflydelse på valget af plejemiddel..... og jeg vil hverken anbefale eller fraråde at man bruger sæbespåner..... dertil rækker min viden langtfra..... men kunne egentlig være rart med en afklaring :)
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf hasse » tors 5. maj 2011 17:52

Hør nu her:
Lædersæder/lædermøbler vil man gerne have blanke og glatte.

Det ka' godt være, at man vil have læderrattet blankt. Men GLAT :roll:

Og mon ikke de to ting følges ad?

Har jo selv haft emnet fremme i en anden tråd.
Og i den kom der heller ikke nogle forslag, der kunne bruges.

Herunder - så vidt jeg husker - smergellærred. (som jeg ikke har prøvet).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger