Hej Jeppe,
Du kom mig i forkøbet..... havde ellers i min visdom udtænkt.... at du skulle skrive til KONI.... de burde da om nogen kende \"spring rate\" for deres egne fjedre.
Mht. Racing Beat.... I en verden fuld af plattenslagere, synes jeg det er alt ære værd og taler til firmaets seriøsitet, at de vælger kun at anbefale en udskiftning af den forreste sway bar, fordi de synes, det giver de mest neutrale køreegenskaber. De kunne jo som den nemmeste ting I verdenen have foreslået en udskiftning både for og bag.... og dermed have genereret noget mere omsætning i butikken. Dermed ikke sagt, at Racing Beats fortolkning af de perfekte Miata køreegenskaber falder i alles smag. Det hele afhænger af præferencer. Min indstilling er... det kan sgu ikke gå helt galt at følge deres anbefaling. Hvis jeg synes den understyrer for kraftigt, må jeg bare montere en kraftigere sway bar bagpå.... og status quo er genoprettet. Om jeg har forstået det hele korrekt, er det vel også muligt i begrænset omfang at fintune køreegenskaberne med justerbare \"end-links\" eller???
Uden jeg ved en pind om det...... men, hvis \"spring rate\" er så afgørende, og fjedrene er progressive.... har det så ikke betydning, hvor hurtigt du tager svinget og dermed, hvor meget du komprimerer fjedrene? Burde en type sway bar så ikke være ideel ved en svinghastighed mens en anden er bedre ved en anden hastighed??
Bliv endelig ved med at poste de informationer du får støvet op...... så om ikke andet..... jeg kan blive lidt klogere
And..... det var træls.... skal det forståes således, du har en 1,25\" sway bar til salg???
Kender godt ShopUSA og tilsvarende firmaer.... har overvejet at bruge dem ved køb af et produkt, hvor den amerikanske producent holder forhandlerne i kort snor...... og diktere at amerikanske forhandlere ikke må sælge til kunder udenfor Staterne..... for at beskytte forhandlere i andre lande..... ULOVLIGHEDER!!!!
Kunne det være en idé med en liste over de forhandlere..... som eksempelvis Goodwin Racing, hvor det helt sikkert kan betale sig at bruge en sådan service? Gider kun bøvlet med et mellemled, hvis der reelt er kroner at spare.