Økonomisk kørsel (gaaab)

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Den kedeligste dag...

Indlægaf one-niner » fre 20. maj 2011 17:16

Jeg besluttede mig i dag for, som så mange gange før, at undersøge hvor mange km per liter jeg kunne vride ud af dytten. Forsøgene har altid endt på samme måde: Efter at have kedet mig halvt ihjel, klapper jeg til den, og så ender jeg mellem de for mig normale 10,5 og 12,5 km/l.

Men i dag lykkedes det! Sønderborg - Århus (187,7) på landevej med 80 - 85 km/t, og på intet tidspunkt var jeg over 3000 rpm. Jeg havde godt nok kluden nede, men ved den hastighed tror jeg ikke, det har den store betydning. Det var i øvrigt på Shell V-Power.

Er der nogen, der tør gætte på hvad resultatet blev? Jeg blev i hvert tilfælde pænt overrasket :o

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Star » fre 20. maj 2011 20:04

14,7 km/l er mit bud - og jeg har aldrig været over 11 km/l selv i min... :oops:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf one-niner » fre 20. maj 2011 20:34

Der kunne være 11,34 liter i tanken, hvilket giver 16,552 km/l :o

Det var i øvrigt det vildeste held, at det lige var i dag, jeg valgte til eksperimentet. Der har åbenbart været totalt kaos på motorvejene, og jeg kunne smile helligt til betjenten med fartmåleren, som jeg passerede på strækningen her:

Billede
... hvor jeg normalt ville ligge på godt 100 :/

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf SHM » fre 20. maj 2011 21:39

Imponerende med 16,6 km/l :D

Det må have krævet en næsten umenneskelig viljestyrke. Men når det nu skal være, er en landevej (helst ikke særlig trafikeret) det helt rigtige sted. Og med kalechen nede og solskin er det måske slet ikke så \"slemt\" endda?

Siden 2004 har jeg nøje ført benzinregnskab for min jubilæumsmodel. Tre gange har jeg opnået 15,1 km/l - mere kan det simpelthen ikke blive til. På den anden side kan jeg ikke komme under 11 km/l, selvom jeg virkelig har \"forsøgt\" flere gange.

I gennemsnit kører jubilæumsmodellen tæt på 13 km/l - lidt mindre end min første MX-5 (en NA 1.6 fra 1990).
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM

Geografisk sted: Nordsjælland

Spare

Indlægaf Marquien » fre 20. maj 2011 22:06

Har en NA den kører rask væk 15 + fra Lynge (Farum) til Århus
med motorvejs kørsel efter reglerne, hver gang jeg kører turen.
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien

Geografisk sted: Hasselager

Indlægaf Mogenz » lør 21. maj 2011 00:39

offtopic sorry:
Nå politiet er aktive ....de var på vejen hjem ude med måleren for en lille time siden (ca 23:30)....sjældent jeg ser dem om aftenen egentlig og så på motorvejen. Gad vide hvad de prøvede at fange ?? der er ingen skole børn og ikke ret mange biler de var ikke på et farligt sted eller et område med dårligt udsyn?? Lige meget hvad jeg tænker kunne være grunden kan jeg kun tænke \"PENGEMASKINE\" hvilket får mig til at tænke på penge politiet får til at opretholde lov og orden bruges til færdselsaktion på en helligdag uden for normal arbejdstid til overbetaling for at glo på en motorvej hvor der kommer et meget lille antal biler som ikke i mine øjne kan skabe farlige situationer ud over solo ulykker som sker selv om de er der.

on topic:
Men benzin økonomi er en smule svært for mig da jeg aldrig kommer over 10KM/l selv på v-power. Men jeg har dog også kun under 2 km uden for motor vej til og fra arbejde, hvilket gør at jeg overholder reglerne hver gang politiet er i nærheden, klart nok. Det ville sgu være dumt andet. Ellers bare holde klampen i bund til jeg når jobbet og det sluger lidt når man når den rigtige side af 110.

Nok et spg. om kørestil.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf rel7star » lør 21. maj 2011 09:38

SHM skrev:Siden 2004 har jeg nøje ført benzinregnskab for min jubilæumsmodel. Tre gange har jeg opnået 15,1 km/l - mere kan det simpelthen ikke blive til. På den anden side kan jeg ikke komme under 11 km/l, selvom jeg virkelig har "forsøgt" flere gange.

I gennemsnit kører jubilæumsmodellen tæt på 13 km/l - lidt mindre end min første MX-5 (en NA 1.6 fra 1990).

Det passer meget godt med hvad jeg har kunnet måle på min jubii. Godt nok har jeg kun haft lidt over et år til at lave mit regnskab, så der er plads til forandringer endnu.
Det bedste jeg har opnået har været 14,8 km/l (sidste sommer) og det dårligste var 11,46 km/l (mellem jul og nytår - med stortset ene koldstarter og små ture). Mit gennemsnit over 31.000 km ligger på 13,41 km/l p.t.

Jeg bruger bilen til at pendle til arbejde - 44 km hver vej hvoraf de ca. 10 km er trafikeret motorvej + et par lyskryds, resten er landevej. Her kører den typisk 12,5 til lidt under 14 km/l.

De bedste resultater har faktisk været opnået på turene ud af de små snoede veje med toppen nede. Forstår ikke hvorfor, for det har aldrig været benzinøkonomi der har været første prioritet på de ture :D
Mvh,
René
1999 Anniversary Edition 2767/7500
Brugeravatar
rel7star

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf one-niner » lør 21. maj 2011 10:17

rel7star skrev:De bedste resultater har faktisk været opnået på turene ud af de små snoede veje med toppen nede. Forstår ikke hvorfor, for det har aldrig været benzinøkonomi der har været første prioritet på de ture :D

Det er sjovt, ik'? Jeg har haft lignende oplevelser.

Under normal blandet kørsel (by, motorvej, landevej, småture, lange ture, cruising, overhalinger og et enkelt dørtræk i ny og næ) ligger jeg på 11,5 km/l på en tank. Når jeg så har haft en "livlig" tur på sognevejene, hvor nålen har ligget mellem 4 og 7.000 det meste af turen, havner jeg på 12 km/l... Go figure.

Jeg tænker, at de korte byture med kold motor og effekten af den relativt dårlige vindmodstand ved 150 på motorvej VIRKELIG trækker ned i regnskabet.

Jeg har aldrig været under 10 km/l, men var tæt på efter turen til Skive køretekniske anlæg sidste år :)

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf hasse » lør 21. maj 2011 10:25

Mogenz skrev: Gad vide hvad de prøvede at fange ??

MX5 ejere, der tror, at de ikke måler om natten.
MX5 ejere, der vil se, hvor hurtigt dytten kan køre.

Ad. benzinforbrug: Omkring 10km/ltr....højst.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » lør 21. maj 2011 11:37

godt høre at jeg ikke er den eneste med en højre klumpfod hasse :)

Men bare rolig det tog mig ikke jeg var i gang med samme projekt som Tom (så langt som muligt på literen) indtil jeg var kommet forbi dem og der var i øvrigt 90km/t lige der og det er jo den klassiske fælde.

Men hvis man har tid og lyst kan man tage sin mx-5, smide den på motorvej og finde en lastbil. Dernæst finder man lastbilens fart (ca 90) og ligger sig i slipstrømmen. Efter 400 km og midvejs i jylland finder man ud af man kun har brugt en ½ tank i stedet for en hel. Rikke har gjort det og jeg var ved at kede mig ihjel på passager sædet men det virker.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Indlægaf one-niner » lør 21. maj 2011 13:38

Mogenz skrev:Men hvis man har tid og lyst kan man tage sin mx-5, smide den på motorvej og finde en lastbil. Dernæst finder man lastbilens fart (ca 90) og ligger sig i slipstrømmen. Efter 400 km og midvejs i jylland finder man ud af man kun har brugt en ½ tank i stedet for en hel. Rikke har gjort det og jeg var ved at kede mig ihjel på passager sædet men det virker.

Nu bragte du jo selv tråden off-topic, så jeg fortsætter da lige lidt ud ad den tangent: Det, du foreslår er både farligt og hamrende ulovligt. Lastbiler er plomberet til maks. at kunne køre 90 km/t, hvilket de så gør på motorvej, selv om de egentlig kun må køre 80.

Ved en afstand på mindre end 0,8 sekunder til den forankørende udløses der et klip i kørekortet. Ved 90 km/t svarer det til 20 meter, hvilket er lidt over længden på et normalt lastvognstog. Er afstanden mindre end 0,4 sekunder, eller 10 meter ved 90 km/t, står man til en betinget frakendelse oveni.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf BB » lør 21. maj 2011 16:56

Min daglige til/fra arbejde er ren bykørsel, hvilket i mit tilfælde vil sige strækninger på 10 km med fartgrænser på 40-50-60 km/t (som overholdes) og ca 60 gearskift hver vej. Gennemsnitsfarten er for det meste mellem 20 og 25 km/t hvilket vil sige der er lidt kø-kørsel og min NB 1.8 kører så knap 9km/l (I vinters har jeg været nede på 7.5 km/l, det koster fjerne is og køre i skridttempo).

På en lidt længere søndagstur kommer jeg over 10 km/l, medmindre der virkelig gåes til den og på motorvej er over 12-13 km/l ikke noget problem hvis jeg holder mig til hvad der står på skiltene. På motorvej betyder medvind/modvind en del, ligesom det har noget at sige hvor meget man trykker med højre fod (jeg har bemærket, at lader jeg foden hvile så kravler farten op :wink: ).

PS. Skal man køre meget økonomisk kan det, som Mogenz skrev, give noget at liste afsted bag en lastbil og det gælder også når der holdes sikker afstand.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Mogenz » søn 22. maj 2011 12:45

Jeg slettede mit tidligere indlæg, da jeg kom til at kaste med mudder og dreje tråden væk fra det oprindelige emne samt jeg ikke synes jeg havde noget jeg skulle forsvare da jeg har overholdt alle regler.

konklusionen for mig må være at vi alle har forskellig kørestil og forskellige vej og derfor får forskellige Km antal per liter.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Tilbage til Diskussion