Afblænding af kølevand i intake manifold på NA.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Afblænding af kølevand i intake manifold på NA.

Indlægaf Kuksi » ons 25. maj 2011 17:48

Set i lyset af at vi ønsker så kold luft ind i motoren som muligt. Virker det godt tosset at kølevandet bruges til at varme manifolden op.
Er godt klar over at der kan være noget med en kort tur en vintermorgen. Men min er en sommer bil, so I don't care.

Jeg har søgt på \"Bypass coolant in the intake manifold\" og fundet lidt. Men kan det virkelig passe at der ikke er andre der har gjort det, prøvet det eller tænkt på det?
Og er kommet frem til et resultat?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 25. maj 2011 17:57

Jeg har været inde på det i en eller anden tråd. Men hvilken befinder sig pt. i glemslens tåger.

Jeg havde også mailkorrespondance med Flyin om (mit) løsningforslag.

Efter at have læst dit indlæg er min neuronsuppe (hjerne) begyndt at simre. Så det dukker nok op til overfladen i løbet af en søvnperiode i nat.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 25. maj 2011 18:26

Ikke fordi, jeg allerede er gået i seng MEN

Jeg er ihvertfald inde på det i mit indlæg fra aug 14 2007

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... e&start=15
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Ken » ons 25. maj 2011 18:39

Det eneste \"kølevand\" der går op til manifolden er til din luftventil og tilskuds luftventil. Hvis du blokker dem, får du problemer med tomgangen.

se evt håndtegnede skitse :D

Billede
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » ons 25. maj 2011 21:02

Fandt denne tråd http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=51796&highlight=coolant+bypass

@Ken. Jeg fatter ikke hvad denne ventil laver og hvordan den virker. Har haft den afmonteret idag (på min reserve motor). Den \"dækker\" over 2 rum. Det ene har forbindelse til selve indsugningen det andet til \"vand kammeret\" rundt omkring.
Men jeg har set flere billeder af \"bane biler\", der har en afblændings plade monteret isf. ventilen.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Ken » tors 26. maj 2011 02:14

Systemet fungerer sådan, at luftventilen under spjældhuset justerer tomgangen under normal varm drift. Luftventilen består af et elektrisk styret stempel, der drøvler på den luftmængde der ledes uden om gasspjældet.
Af uransagelige årsager kan den ikke åbne nok til at holde motoren i live når den er kold, og samtidig holde omdrejningerne nede når motoren er varm.
Derfor er der placeret en varmeafhængig luft-tilskuds-ventil, som i kold tilstand er helt åben og i varm tilstand er helt lukket. Kølevandet fra motoren ledes gennem ventilen, og temperaturen på kølevandet lukker på den måde ventilen.
De to huller du kan se i manifolden når den er afmonteret, er de luftkanaler som ventilen drøvler på. Med andre ord fungerer den som en choker…
Så hvis du fjerner den skal du selv holde den i gang med gaspedalen, indtil den egentlige tomgangsventil er inden for reguleringsområdet der kan styre tomgangen under varm drift.

Har eksperimenteret en del med det.

Hvis du vil lege lidt… Kan du jo flytte den til et mere passende sted. Det er nemt nok. Fabriker et par metalplaner (gerne 2-3mm i tykkelse), pakninger og længere køleslange. Så er det kun fantasien der sætter grænsen for placeringen.

Virkningen eller effektforøgelsen vil nok være af akademisk karakter. Men mens alligevel du har den i dit greb, har du en glimrende undskyldning for at rense den (brug Carb Cleaner).
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Viggoman » tors 26. maj 2011 09:19

Jeg tror det er at skyde gråspurve med Pershing II raketter....

Temperaturen på indsugningsmanifold og plenum stammer primært fra overført varme fra topstykket + indstråling. Hondata laver en isolerende pakning der sikkert giver mere i den boldgade. http://www.hondata.com/heatshieldgasket.html#Details

Jeg er overbevist om at en super fungerende CAI er den absolut bedste løsning. Min IAT, som jeg kan logge via Megasquirten, ligger meget højt (typisk over 60 grader) med standard indsugning (målt lige foran gasspjældet). Hvis den kunne sænkes til det halve vil det virkelig batte noget.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 26. maj 2011 09:53

Har (endnu?) ikke fundet min korrespondance ang. omgåelsen.
Men kan huske resultatet: Jeg opgav min \"geniale\" løsning.

En anden ting, jeg har gjort er, at jeg har afskærmet \"strækningen\" fra CAI (JR) til gasspjældet for at undgå strålingsvarme fra motoren.
Og har faktisk også afskærmning mellem manifold og motor.
(+ Hondata...naturligvis).

Jeg har i flere tråde været inde på det med lufttemperatur og målinger.
BÃ¥de i motorrum, CAI'en og manifolden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 26. maj 2011 11:41

Jeg har Hondata pakningen klar til montering. (updaten i mit første indlæg er åbenbart gået tabt)
Det er i forbindelse med montering af denne (og portning) at jeg ville slippe for at køre 90° varmt vand gennem manifolden.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Ken » tors 26. maj 2011 13:08

:o
Det kan ikke passe at din luftstrøm i indsugningsrøret er 60 grader C.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Kuksi » tors 26. maj 2011 15:00

60° er da en helt normal (NA) temperatur i indsugningen. Det dobbelte kan sagtens opleves når der er tryk (FI) på.
Det er derfor der er så meget at hente på vores biler, ved at få et ordenligt CAI lavet.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Ken » tors 26. maj 2011 15:15

På min gamle NA med mit hjemmelavede CAI, var indsugningsrøret køligt mens motoren kørte.

Hvordan har du set temperaturen er så høj?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Kuksi » tors 26. maj 2011 23:12

Jeg har ikke selv målt min. Men Hasse har lagt målinger ud, og der er der massere af andre der har på andre sites.
Jeg køber et IR termometer og et \"ude/inde\" i morgen. Så kan jeg få lavet mine egne målinger. IR skal alligevel også bruges til dæk temp. og den endelige undervogns justering.
Men kan sige at jeg bestemt ikke skal lægge hånden på min indsugning manifold hvis der er kørt lidt frisk. (heller ikke da den var helt standard)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Ken » fre 27. maj 2011 00:15

Du er inde på det rigtige. Det er ligefør man kan spejle sig et æg på den.

Jeg målte indsugningstemperaturen idag. Jeg benyttede et inde/ude termometer og placerede sonden før filteret.

Ved en tur på 30 min. med en ude temp 17 grader måltes op til 40 grader. Jeg vil gætte på 30 grader i snit.

Prøver igen i morgen på en længere tur.

(Standard indsugning)
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Kuksi » fre 27. maj 2011 11:04

Med 40° allerede ved filteret, kan man jo sagtens forestille sig at de sidste 20° kommer til inden luften er inde i topstykket.
Jeg vil ASAP måle så tæt på toppen som muligt.
Brugeravatar
Kuksi

Næste

Tilbage til Tuning og modificering