Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf UlrikK » lør 25. jun 2011 15:48

Hasse en standard NB FL ligger på ca. 134hk når man kigger på tallene fra http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2934, og CCR's egen NB FL med lå på 185hk med kittet monteret. Giver det så ikke nærmere 40%? Ved selvfølgelig ikke om NA sættet kommer til at give mindre.

Kleemann er nu et ganske ok eksempel når man snakker kompressorer, kontra andre opgarderinger. Ifølge dem vil en ikke tvangsfodret V8 f.eks. få 7-10% flere kræfter med deres udstødningssystem, mens en tvangsfodret vil få helt op til 15%. Dvs. umiddelbart har en tvangsfodret motor endnu større gavn af et andet udstødnings system, og jeg vil tro de samme principper gælder for vores motorer.

Så jeg vil da tro at nogen af dine opgarderinger også vil give mere power efter montering af en kompressor. Men der skal nok en mekaniker på banen for at svare på om de alle vil.

Jeg glæder mig også til at NB kittet er færdigt, lyder som noget der er værd at bruge penge på ;-)
UlrikK

Indlægaf hasse » lør 25. jun 2011 19:31

Mener at kunne huske, at Jepperimmen et eller andet sted skriver
noget med før og efter.

Hæng mig op på tallene, men det var vist noget med ca. 145 før og ca. 185 efter.

Derfra de ca. 25%, jeg er inde på.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » lør 25. jun 2011 21:29

Jeg er tilbøjelig til at holde med resten af holdet Hasse :D

Min erfaring med denne slags gøjl er ihvertfald at det ikke er turboen eller i dette tilfælde kompressoren som sætter grænsen ved de 40 heste. Den kan potentielt yde 300-400 stykker, så afhænger det blot af hvad motoren kan gøre med det ekstra den bliver givet. Så jeg ville mene at du kan få mere ud af trykladning end de fleste herinde.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » søn 26. jun 2011 00:25

Altså kort og godt:
Rotrex har potentialet.
MX5 med en Rotrex kan gå gennem syn og registrering.
Uanset om der er over 20% effektforøgelse. Nemlig 25%

Og så er det op til èn selv bagefter - og på egen risiko fsv. angår motor, politi, toldvæsen, skattevæsen osv. osv. - at \"efterjustere\".

Men jeg har nu stadig svært ved at se/forstå, hvordan min portning og polering kan få nævneværdig betydning (om nogen), når motoren går fra at være en sugemotor til en trykditto.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf UlrikK » søn 26. jun 2011 07:16

Det er rigtig nok at NB FL er opgivet til 146 hk på papiret, men hvis man ser de målinger jeg linkede til virker det ikke til de allesammen er i stalden. Jeg har ikke set førmålinger af Jeppes eller CCR's biler, men hvis de har ligget på det samme snakker vi ihvertfald om cirka 40% flere hk. Så vidt jeg kan se viser den Dyno som Mogenz linker til, nogenlunde samme effektforøgelse. Men det svinger nok fra bil til bil.

At du tvangsfodrer motoren betyder at vel at den skal af med endnu mere udstødningsgas. Jeg gætter på det er derfor Kleemann snakker om max 10% effektforøgelse uden tryk og op til 15% med, hvis man monterer et nyt udstødningssytem. Udfra det burde portning og polering vel næsten give mere med tryk (så vidt jeg har forstået har det netop noget at gøre med at få udstødningen hurtigere væk)?
UlrikK

Indlægaf Henrik N » fre 1. jul 2011 19:51

Hej Hasse,

Ja..... jeg synes faktisk godt jeg kan mærke forskel på fuld og næsten tom tank...... og..... det kommer nok som en overraskelse.... men den kører bedst med fuld tank (eller godt med indkøb i baggagerummet) :D

Det skal lige nævnes, at jeg, som så mange andre, har hevet alt overflødig vægt ud af baggerummet..... monteret Koni undervogn (den ikke-justerbare.... der visuelt ser ud til at sænke mere for end bag.... har ikke tjekket)

Svaret ligger formentlig i en anden aktuel tråd om corner weight..... hvor det viser sig, at vægtfordelingen på Jeppes MX'er er noget nær perfekt med fuld tank.

og..... jeg tør næsten ikke skrive det...... men det ville ikke overraske mig, hvis den perfekte vægtfordeling er målt med kalachen slået ned..... for det synes jeg faktisk også jeg kan mærke forkel på....

Hvad er det så jeg kan mærke....... hmmmmmn....... det er ikke umiddelbart sådan lige at sætte ord på.... tør ikke sige om den under-/overstyrer mere eller mindre..... bilen virker bare mere i balance.... selvsikker om man vil..... i svingene..... kan dirigeres lige derhen man lyster..... tage svingene med højere fart...... Det er vel det Mazda kalder Jinba Ittai...... andre vil nok kalde det placebo :D
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » lør 2. jul 2011 10:24

Jinba ittai.
Nysgerrigheden sejrede. Opslag på Wiki.
Tror ikke, at der er så meget placebo i begrebet.

Tænk på forskellen mellem kørsel i en MX5 -NA-med stock sæde og så èn med et sæde, der virkelig giver støtte.

DEN forskel er ikke placebo.

Og noget tilsvarende gør sig nok gældende, når tanken er fyldt.
\"Vi\" taler immervæk om ca 30 kg (vægtfylden er vist omkring 0,75).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » lør 2. jul 2011 12:15

Kan godt mærke og se forskel på en fyldt og en næsten tom tank. Omgangstiderne på en bane bliver bare lavere når der er mindre vægt, i form af mindre brændstof.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 2. jul 2011 14:15

Det er nok mere \"se\" end \"mærke\".
(\"Ser\" :D bort fra, at den vel må få mere tendens til overstyring med fyldt tank)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Henrik N » søn 3. jul 2011 21:47

Nej er godt klar over, at der ikke er meget placebo i begrebet Jinba Ittai...... jeg hentydede til, at nogle måske ville mene, det var ren indbildning, at der er forskel på næsten tom og fyldt tank. :D

Men det glæder mig da, at jeg ikke er den eneste, der har registreret en forskel..... så er vi i det mindste to landsbytosser :lol:

Ja et par racing-sæder ala dem Web har monteret i sin track day bil, bør gøre en forskel ved frisk kurvekørsel..... men er lidt bekymret for komforten... på de længere stræk :o

Denne tråd er efterhånden blevet lidt lang..... kunne det være en ide, at starte en ny tråd med erfaringer.... tips og tricks..... der indhentes i forbindelse med brugen af kompressorkittet???
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf And » søn 3. jul 2011 22:37

Henrik N skrev:Ja et par racing-sæder ala dem Web har monteret i sin track day bil, bør gøre en forskel ved frisk kurvekørsel..... men er lidt bekymret for komforten... på de længere stræk :o
Jeg kan så efter at have prøvet bilen sige at de er absolut uanvendelige i hverdagen, da man næsten ikke kan komme ind og ud af bilen.

Dog er det SÅ let at afmontere de originale sæder at jeg ville foreslå at man til banebrug blot smed et par racersæder i bilen. Montage af seks-punkts selen der "bør" høre til er så en helt anden historie... og ikke til at gå til uden at der skal "klippes og klistres".
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » søn 3. jul 2011 22:51

ad sidste afsnit:
JA
Men det er jo ikke særligt ref. Rotrex.
Og \"begrænsningens kunst/holde sig til emner\" , er sgu' svært ...skulle jeg hilse at sige.Jeg er ikke selv for god.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 3. jul 2011 22:55

Ands indlæg indlæg ref sædet, kan jeg fuldt tilslutte mig. Prøvede det på Fyn. Jeg havde knap nok sat min flade ned i det, før jeg sagde: \"Nix\".

HOV Det er jo en Roretx-tråd denne her.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Henrik N » tirs 5. jul 2011 20:52

Hmmmmmmn........ vi kan så konstatere, det er lykkedes web at bygge en japansk Lotus Elise...... den er heller ikke til at komme ind og ud af :D

Tilbage til Rotrex.....

Lagde lige hånden på \"trykrøret\" mellem kompressor og indsugningsmanifold...... og det var en hel del mere lunt end jeg umiddelbart havde forventet.... :o

Er der mon noget at hente ved at \"powerwrappe\" røret..... eller vil det have den stik modsatte effekt...... ved at holde varmen, der genereres ved komprimeringen af luften, inde???

Umiddelbart hælder jeg nok til den sidste antagelse..... og fokus bør måske rettes mod temperaturen af luften omkring luftfilteret?
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf jepperimmen » ons 6. jul 2011 05:29

Henrik N skrev:Lagde lige hånden på "trykrøret" mellem kompressor og indsugningsmanifold...... og det var en hel del mere lunt end jeg umiddelbart havde forventet.... :o

Prøv at give motoren gas og mærk hvordan røret bliver koldt når den sprøjter methanol. Du har kold indsugning når du skal bruge det :wink: :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering