Topstykke renovering og olie forbrug.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Topstykke renovering og olie forbrug.

Indlægaf Kuksi » ons 7. sep 2011 21:15

Som det blev bemærket af nogle af dem der lå efter mig på weekendens tur, bruger bilen en kende olie. Det har turen på Sturup ikke ændret på :wink:
Syntes det er gået stærkt på det sidste, og bemærkede det selv for alvor da bilen blev fyret af på rullefelt 30-40 gange i sidste uge. Det lignede mest af alt en chiptunet diesel når den nærmede sig 7000 omdr.
Nu er spørgsmålet så hvordan man bedst afgør om der også skal stempelringe og honing til.
Regner med at tage en komp.test og kan også lave en leakdown test. Syntes bare at min komp. altid har ligget både højt og meget ens. Kan det virkelig bare være paraplyerne der er dårlige? Den ryger rimelig meget ved koldstart om morgenen nu, og modsat en hel del mindere når den er varm (udvidede stompelringe?)
Hvad er vejen frem for det jeg regnede med skulle være et vinter projekt, men har svært med at vente med?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 7. sep 2011 22:06

Når dem, der lå bag dig bemærkede olieforbrug, var det røg?
I bekræftende fald, hvilken farve?
Hvod'en lugter røgen?
Samme sp. ved koldstarten.
Hvad er olieforbruget f.eks. pr. 500 km?
Hvad er tændingen?
Hvad er farven på tændrørene?
Vand i olien?
Derefter komp.checket og det andet, du er inde på.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 7. sep 2011 23:03

De bemærker olielugt.
Det er hvid røg ved start, og det lugter også af olie.
Olie forbrug er vel tæt på 1 liter/500km her i weekenden (men den har jo også fået tæsk på banen)
Har lige sat nye tændrør i inden turen,. Der så de gamle stadig OK ud, dog til den sorte side, med lidt aflejringer på.
Tændingen står 17 grader, men det er helt fint med MSPNP'en.
Der er ikke olie i vand, og heller ikke mistanke om def toppakning.

Det går vel mest på, om det kun er leakdown testen der skal afgøre om der skal røres ved ringe/cyl også.
Må se at få lavet en ny komp test asap.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » ons 7. sep 2011 23:09

Pøj, pøj.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Re: Topstykke renovering og olie forbrug.

Indlægaf Bent » tors 8. sep 2011 07:02

Kuksi skrev:
Syntes det er gået stærkt på det sidste, og bemærkede det selv for alvor da bilen blev fyret af på rullefelt 30-40 gange i sidste uge. Det lignede mest af alt en chiptunet diesel når den nærmede sig 7000 omdr.

Hvordan er fuel værdierne ved de høje omdrejningstal?
Olierøg ved koldstart, er vel olie der løber ind ved ventilstyrene når bilen står stille. Olien bliver så brændt af når bilen startes op.
Når du skifter ventilstyrene, kan du jo se hvor meget stemplerne kan bevæge sig i forringerne.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tors 8. sep 2011 11:05

1. AFR ved 7000 omdr. ligger på 12,1 - 12,5
2. Lyder som om det passer fint med olie der er løbet ind siden sidste start.
3 Kan man afgøre det ved bare at rokke med stemplerne? (og så selvfølgelig et kik på overfalden af cylinder væggen)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf And » tors 8. sep 2011 12:39

Kuksi skrev:3 Kan man afgøre det ved bare at rokke med stemplerne? (og så selvfølgelig et kik på overfalden af cylinder væggen)

Jeg mener det er uhyggeligt svært at afgøre hvordan stempelringe har det blot ved at rokke med stemplerne. Kun ved massiv slidtage er det til at se nu og her. Vi kunne intet se på motoren i Toyota'en da jeg byttede den, alligevel var stemplerne under tolerance. Men jeg er heller ikke trænet i små motorer... til gengæld havde jeg fornøjelsen af at skifte to short-blocks på 2.000 km :evil: :evil:

Kompressionstesten kan fortælle om den del er i top, tager du efterfølgende topstykket af ja så kan topstykket testes for at se hvordan paraplyerne har det. (Husk det er en oplagt undskyldning for at porte ;) )

Foringerne ville jeg tjekke spærremål på, både for at se om de er ovale og den generelle tilstand på cylindrene.

Min egen bil har også brugt olie denne weekend, men jeg har en ide om at det kunne skyldes at maskinen fik noget KLØ! Samt at jeg er skiftet over til en noget tyndere olie siden sidste trackday.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tors 8. sep 2011 13:07

Kører, og har altid kørt på 5/40W Fuldsynt. Så der er der ikke ændret noget for mit vedkommende.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Christian S » tors 8. sep 2011 18:09

Hej.
Det kunne godt lyde som slidte stempelringe/skraberinge.

Olietyve der er dårlige vil tit også få bilen til at ryge blå røg i tomgang.
Hvis det var mig ville jeg få ordnet topstykket og give den nye lejer og ringe, når man er igang...
Held og lykke :D
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Bent » tors 8. sep 2011 20:42

Synes godt dine AFR værdier kan forklare en del røg.
Mente egentlig du skulle skifte olietyvene, men mens man er der, kan man jo godt skifte ventilstyrerne.
Hvis motoren er i ok stand, kan man ikke rokke stemplerne.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tors 8. sep 2011 21:56

Jeg har et ekstra topstykke ligende. Tror det må have hele turen, med 3 angle cut, polering og portning (når jeg har fået læst den lånte bog om emnet). Samt tage et kik og udmåling af cyl.
Der er vel intet i vejen for, hvis det senere skulle vise sig nødvendigt. At man skilte bunden ad og så tog ringe/lejer/stempler på det tidspunkt?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Kuksi » ons 4. jan 2012 17:38

Som jeg er blevet gjort opmærksom på.
Så kan det sagtens være olieringene der er skyld i et stort forbrug. De skulle have det med at sætte sig fast.
Passer faktisk uhyggeligt godt med mine høje komp. test. Når man læser følgende tråd: http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=23655

Nogen der kender et vidunder middel, som de har erfaring med virker til at løsne ringene uden adskillelse?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf And » ons 4. jan 2012 21:47

Kuksi skrev:Som jeg er blevet gjort opmærksom på.
Så kan det sagtens være olieringene der er skyld i et stort forbrug. De skulle have det med at sætte sig fast.
Passer faktisk uhyggeligt godt med mine høje komp. test. Når man læser følgende tråd: http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=23655

Nogen der kender et vidunder middel, som de har erfaring med virker til at løsne ringene uden adskillelse?

Undskyld... jeg er nok medskyldig her ;)

Der er mange ideer, jeg kan og vil ikke sige hvilke metoder der virker med sikkerhed, ud over at skifte ringene. Faktisk ikke dyrt i stumper, men temmeligt besværligt!

Der er flere tråde på miatanet omkring emnet, jeg har søgt på "sticky piston rings" og fundet ideer, antagelser, forslag, religiøse opstandelser og meget andet omkring emnet! http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=434672

Et kort eksempel på det kunne være denne tråd der kommer godt omkring. Her nævnes Marvel Mystery Oil til at rense, man kan også hælde en blanding på 1/4 motorolie og 3/4 automatgearolie og håbe på at denne kan opløse det fastbrændte koks der får ringene til at sidde fast (Denne metode kunne jeg overveje at prøve). Andre snakker om noget der hedder Sea Foam (amerikansk produkt) der kan rense godt.

Fra en anden tråd på samme forum kan jeg huske at de snakkede om noget "Carbon Cleaner/Remover" der skulle hældes ned i cylindrene når topstykket er oppe. Et stykke tid efter (næste dag??) skulle dette så fjernes igen, det skulle være et særdeles agressivt produkt der opløser koks og slam, men som også skal skylles ud bagefter!!!

Et hurtigt link til en søgning på miata.net - her er læsning nok til et par timer! http://kortlink.dk/abb8

Bemærk er det fysisk slid hjælper intet andet end udskiftning... men det er du klar over ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » ons 4. jan 2012 23:29

Er det noget, jeg har drømt:
Danskvand.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » ons 4. jan 2012 23:53

Jeg tvivler på at der er en effektiv genvej til at få løsnet fastgroede olieskraberinge. Diverse kemikalier hældt ind via indsugningen kommer ikke i nærheden af ringene nederst på stemplerne. Og chancerne for at en kur via olien løsner alt muligt andet møj som risikerer at blokere en oliekanal er nok temmelig stor.

Den eneste \"rigtige\" kur er ud med stemplerne. Og da du alligevel skal have toppen af Kuksi, så er du næsten halvvejs :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Næste

Tilbage til Diskussion