MX5 1990 tankevækkende pris.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » søn 18. sep 2011 19:07

Du er selv inde på det: Hvem er \"man\"?
Min morfar kunne ikke finde ud af at koge et æg.
Havde han været interesseret i en MX'er med tilføjelser, ville han da ganske givet have givet mere.
Istedet for at købe en standardmodel og betale for tilføjelserne i form af \"reservedele\" og - ikke mindst - arbejsløn.

Ham/hende der evt. køber MX'eren hos Andreas, vil da ikke sin vildeste fantasi (medmindre vedkommende har deltaget i diskussionen og selv har drukket sin del af whiskyen) f.eks. lave de modificationer, som du har lavet.
så har vedkommende da jord eller andet i ho'det.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf one-niner » søn 18. sep 2011 19:42

Jeg vil mene, at det kommer an på flere ting. Umiddelbart ville jeg mene, at Rotrex-kittet vil hæve bilens værdi: Det er lovligt, og motoren er bygget til tryk.

Fælge er en smagssag. Hvis de falder i min smag og er af en god kvalitet, vil jeg godt betale lidt ekstra.

Generelt om modifikationer: Hvis de er smagfulde, i en god kvalitet og ikke indikerer, at bilen har været misbrugt, misligholdt eller slet og ret været ejet af en tosse, kan de godt hæve bilens værdi eller som minimum gøre den mere interessant i salgshenseende (hvilket er det samme).

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Webmaster » man 19. sep 2011 07:37

Det jo som at drøfte prisen på kunst. For så vidt angår hvad en original MX-5 er værd – er det næppe længere en sag for FDM kalkulationer men åbenlyst afhængigt af hvad man vil betale for noget af særlig værdi. Og se det positivt – for det er de første små overvejelser i retning af at MX-5 er på vej til at være en klassiker hvor stand og kvalitet i forhold til efterspørgsel afgør prisen – ikke blot en simpel brugtbilskalkule.

Havde jeg 200K som jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til, købe jeg med glæde en original MX-5 i ud af fabrikken stand – fordi den vil tilføre min tilværelse et særligt moment af æstetik. Ikke fordi jeg har brug for den, vil køre i den – men bare fordi jeg gerne vil eje den, kigge på den og nyde at vide at den findes.

Virker 200K som out in the blue – ja, så er det nok fordi det ikke passer med hvad man ønsker og vil prioritere. Derfor kan prisen jo godt være helt i orden :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Star » man 19. sep 2011 07:48

spørgsmålet er vel også \"værdi for pengene\"
Min kammarat købte for 2 måneder siden en Fiat Barchetta fra 95. - uha vil nogen sige, men dette eksemplar var som kørt lige ud af showroomet med nyvognsglans - HELT clean og ny nedenunder, -opbevaret af en tysk samler i 14 år og har kun kørt de sidste 2 år ganske lidt i solskin og medvind ialt 7.500 km. - han betalte 110.000 kr for den.
så selv om den er 16 år og ikke en klassisker, så er det fandme helt ny åben sportsvogn til 110 Kilo - se DET er værdi for pengene ( contra fx 5 år gammel 206 grimmert med 75.000 på klokken)

hvis man ændrer på \"samler objekter\" så kan de blive svære at sælge. Jeg har en 206 Gran Turismo til salg, som der kun er lavet 2500 ex af. Den tidligere ejer ( som er dygtig) har lagt en 2,2 liters 607 motor i med godkendelse fra Peugoet DK og synet med denne. FED bil til små penge, men alligevel niber det med at komme af med den for hæderlige penge, fordi du kan købe alm. GTI'er for 10-15 K mindre - mere skal der ikke til.

Så den med højere værdi med Rotrex tror jeg ikke på, for det kan betyde - \"den har fået flere tæsk\" når man står som køber.. :o
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf hasse » man 19. sep 2011 11:32

Og MX5 NA er da kunst :P

Aberi? MÃ¥ske.
Men mig bekendt abede de danske im-/ expressionister efter bl.a. de franske dittoer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Re: MX5 1990 tankevækkende pris.

Indlægaf Banzai » man 19. sep 2011 14:51

Bilen har rigtigt nok mange år på bagen, men km og stand taget i betragtning, er der jo praktisk taget tale om en ny bil. Hvor kan man få en ny ægte roadster til kr. 200.000? Fiaten er ingen roadster, da den har forhjulstræk.

Jeg synes for så vidt, at prisen er fair.
NB 99 1.6 sølv
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf Martin » man 19. sep 2011 15:25

Jo sjovt at se at en pris på en bil, kan starte sådan en diskussion.....

Jeg mener helt sikkert en NA har klassiker potentiale, også selvom de er prodceret i ufatteligt mange eksemplarer.... Det samme kan jo siges om mange andre biler, herunder MGB og Fiat 500, VW bobl osv... Fælles for dem, er dog der er gået en del år (hvorved der er blevet langt mellem de flotte eksemplarer).... og der er trods alt langt tid til en NA er helt så gammel.

Det er dog relativt kedelig at bruge 200.000 på en bil, man så efterfølgende skal undlade at køre i (da den jo blot vil ende som enhver anden brugt mx-5'er)...... Brug dem hellere på en 10 år gammel lotus elise.... den kan køre om hjørner om selv de hårdest tunede MX-5'ere, og vil ikke tabe nævneværdig i værdi.... og da det er en lotus, er den nærmest garanteret klassiker status.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf BB » man 19. sep 2011 23:56

Lurendrejer skrev:Mx5'eren er i mine øjne ikke et ikon som fx Golf GTI mk1, R5 turbo1, osv. Den har ingen arv i form af sejre på banen, den har på ingen måde tidsløs styling, sjæl er diskutabelt - men i mine øjne kommer sjæl ikke til overfladen med en super pålidelig japansk økonomi ræser. Det store antal solgte eksemplarer gør den heller ikke sjælden eller svær at opnå.

Jeg tror dig og Brutalis tager fejl. Der er ikke tale om at MX-5'ere bliver noget i stil med Ferrari 250GT en dag, men giv tid og den vil blive set som en klassiker. Husk på hvor elsket den er verden over, alle de mange priser den har vundet og så æren af at havde genstartet Roadsters som biltype.

Jeg ser MX-5'eren som en parallel til Ford Mustang som jeg vist godt kan tillade mig at kalde en klassiker på trods af, at den blev solgt første generation solgte 1½ million eksemplarer og det bestem ikke var alle der kom med en V8. En første generation Mustang kan købes for penge i dag, men en i næsten ubrugt original stand er rigtig mange penge værd. Noget tilsvarende kunne godt ske for MX-5'eren og i øvrigt også andre Japanske biler (Honda CRX, Mazda RX-7 (Især FD), Honda S2000...).
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf jepperimmen » tirs 20. sep 2011 09:43

DÅRLIG stil at nedgøre biler der er til salg hos danske sælgere - både hos forhandlere og private.

Synes i selv det er fedt når i sætter jeres bil til salg at de kvikke hoveder på Five-speed liiiiige føler behov for at fortælle at \"den der bil er da godt nok alt for dyr\"???
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » tirs 20. sep 2011 10:12

jepperimmen skrev:DÅRLIG stil at nedgøre biler der er til salg hos danske sælgere - både hos forhandlere og private.

Synes i selv det er fedt når i sætter jeres bil til salg at de kvikke hoveder på Five-speed liiiiige føler behov for at fortælle at "den der bil er da godt nok alt for dyr"???

Nu synes jeg heller ikke, at der er nogen, der har nedgjort bilen, men jeg vil da ikke afvise, at man måske kan læse det sådan, hvis man vil.

Jeg oplever mere diskussionen som principiel: Har MX'5'eren, eller vil den nogensinde få, en klassikerstatus, der betyder en relativ høj og/eller stigende pris for særligt velholdte eksemplarer med et lavt km-tal? Andre mener ikke, at de to ting nødvendigvis har noget med hinanden at gøre.

Som udgangspunkt ser jeg ikke noget forkert i, at vi diskuterer prisniveauet på vores biler her på forummet; heller ikke når der er tale om konkrete eksempler fra forhandlere. Jeg synes Andreas er en flink og dygtig gut, men han driver også en forretning på markedsvilkår lige som alle andre forhandlere med MX-5'ere til salg.

Forestil Jer følgende: Et medlem her på siden finder en bil, han/hun er interesseret i hos en tilfældig brugtvognsforhandler, og opretter en tråd her på forummet, hvor der spørges ind til, hvad vi synes om bilen/prisen. Hvem ville ikke give sit besyv med?

En sidste kommentar: Når man sætter en 21 år gammel NA'er til salg for 200k, så må man forvente, at det genererer noget debat. Pure and simpel. Alt andet ville være mærkeligt.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf hasse » tirs 20. sep 2011 13:28

DET ER IKKE ANDREAS, DER HAR STARTRT DENNE DISKUSSION, men mig sagde hunden.

Du skriver selv i det indlæg, at Andreas driver en forretning på markedsforhold.

SÃ¥ mon ikke han har prissat efter \"sin bedste overbevisning\".?
Og det er nok de færreste - om nogen - her på sitet, der ved mere om MX5 end ham og mulige priser for samme.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf one-niner » tirs 20. sep 2011 13:41

hasse skrev:DET ER IKKE ANDREAS, DER HAR STARTRT DENNE DISKUSSION, men mig sagde hunden.

Du skriver selv i det indlæg, at Andreas driver en forretning på markedsforhold.

SÃ¥ mon ikke han har prissat efter "sin bedste overbevisning".?
Og det er nok de færreste - om nogen - her på sitet, der ved mere om MX5 end ham og mulige priser for samme.

Jeg fornemmer, at dit indlæg er rettet mod mig, men jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen?

Jeg kritiserer hverken dig eller Andreas, tværtimod. Jeg opponerer blot imod, at
1. nogen her skulle have nedgjort bilen, Andreas har til salg og
2. vi ikke burde diskutere priser på biler, der står til salg hos forhandlere.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Lurendrejer » tirs 20. sep 2011 17:16

Jeg er meget enig med Tom. Og synes diskussionen \"klassisk bil eller ej\" er meget relevant og underholdende.

Hvis det handlede om at advare om en forhandler hørte det som sådan også hjemme på en side som oplyser kommende ejere af vores fælles lidenskab.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » ons 21. sep 2011 01:23

One-niner:
Vi er jo enige langt henad motorvejen.

Og tror også, at vi er enige om fgl.:
Hvis det var enhver anden end Andreas, der havde den til salg til den pris, ville vi nok umiddelbart have sagt:

\"Han har knald i låget\".

Nu nøjes vi med et:

\"Det var satans\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 21. sep 2011 01:23

One-niner:
Vi er jo enige langt henad motorvejen.

Og tror også, at vi er enige om fgl.:
Hvis det var enhver anden end Andreas, der havde den til salg til den pris, ville vi nok umiddelbart have sagt:

\"Han har knald i låget\".

Nu nøjes vi med et:

\"Det var satans\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion