Hvorfor er det vores biler ruster i panelerne?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hvorfor er det vores biler ruster i panelerne?

Indlægaf Kuksi » lør 16. apr 2011 21:25

Jeg kunne forestille mig at det havde noget med det vand der skulle løbe ned fra rainrailen, kom på afveje og endte i vangen.

I forbindelse med at jeg rensede afløbne fra rainrailen i går, opdagede jeg at når jeg hælde vand ned igennem afløbet så kom der i den ene side vand ud både ved udmundingen af afløbet, men også dryppen fra selve vangen. :o
Det kom ud af en af de åbninger som vi også skal huske at holde fri passage gennem. Der er ikke meget plads, men der er et par åbninger i den lodrette samling i begge sider. Der hvor man ville anvende reservehjuls donkraften.

Nogen der har et link der viser opbygningen af vores vanger, og hvordan det egentlig ser ud der inde. Har selv set det en gang, men den side kan jeg selvfølgelig ikke finde længere.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » søn 17. apr 2011 01:27

Har fundet disse tråde på miata.net. De viser i hvert fald problemet.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=5061673
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=403330
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Viggoman » søn 17. apr 2011 11:05

Tjek den her tråd: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=259016

Den forklarer og viser det meste. Simpel konstruktionsbøf (til gengæld den eneste :wink: )
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » søn 17. apr 2011 16:40

Det er præcis den tråd jeg tænkte på Viggeman. Tak for hjælpen.
Senest rettet af Kuksi søn 17. apr 2011 18:57, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf AS DK » søn 17. apr 2011 16:49

Mon det er derfor at Andreas borede nogle extra huller i min NB foran bagskærmene (ifm en gang Pava behandling). Hullerne står åbne og virker formentligt som drænhuller.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » søn 17. apr 2011 18:02

Vil tro, at det er de huller, som Monsoon beskriver fra photo 9 ff.

Nedenstående link har jeg ganske givet også henvist til i tråden \"Rustbehandling\", men lægger det også her:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... panel+rust

vist fra indlæg 43.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 29. sep 2011 23:46

\"Hvorfor ruster.....\".
Fordi:
Det er en rigtig tåbelig konstruktion Maxda har lavet i forbindelse med afløbet fra kalechen.
Aller forrest er der en plasticbakke, der er forbundet med kalechens \"store afløb\". Det der har udgang gennem det åbne område umiddelbart foran hjulkasserne.

Men denne plasticbakke er konstrueret således, at den faktisk kun er lukket bagtil. Fortil er den helt vandret.
Det har som som konsekvens, at HVIS afløbet bliver mere eller mindre tilstoppet kan vandet kun komme een vej: Nemlig \"fremad\".
Og så har vi balladen. Det løber ud ad bakken og ned i vognen. Og i \"heldigste\" fald derefter ud af de smål huller i vangerne.

Det må kunne gøres bedre.
\"Man\" kan evt. forhindre \"større blade/grannåle o. lgn. \" i at komme ned i afløbet ved at lave en eller anden form for tesiformet net over afløbet.
Man skal lige tænke på, at alt vand, der kommer ned ad kalechen kommer ud den vej. P.gr.a. faldet i rainrail'n. Og blade og alt det andet har jo en fantastisk evne til at samle sig mellem kalechen og hækken.
Ganske vist er der i bakken nogle takker, men de hjælper vist ikke så meget.
Skal der skiftes kaleche, kunne man evt. overveje samtidig at lave en kant foran på den bakke.

Og så er der også den mulighed, jeg har været inde på før, men ikke gjort noget ved:

Fjerne de der klapper, der er i nedløbsrørene.

OG sørge for, at afløbene Aldrig er eller bliver tilstoppet :P
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Hvad nu - hvis...

Indlægaf Tomsale » fre 30. sep 2011 12:11

bilen ikke får/har skidt i afløbsrøret, kun lidt vand meget sjældent ved en regnbyge. Bilen står altid inde, kun brug i solskin og en enkelt nævnt byge - mit spørgsmål er så:
Ruster den så ikke det der famøse sted foran hjulkasserne?

Lige for at få det på det rene med, om det er en generel svaghed, som også opstår ved brug i sommertid og tørt vejr.

Hilsen Tom
NB FL - 2005 - 1.8 Sport - Sunlight Silver
Brugeravatar
Tomsale

Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Hvad nu - hvis...

Indlægaf And » fre 30. sep 2011 12:34

Tomsale skrev:bilen ikke får/har skidt i afløbsrøret, kun lidt vand meget sjældent ved en regnbyge. Bilen står altid inde, kun brug i solskin og en enkelt nævnt byge - mit spørgsmål er så:
Ruster den så ikke det der famøse sted foran hjulkasserne?

Lige for at få det på det rene med, om det er en generel svaghed, som også opstår ved brug i sommertid og tørt vejr.

Hilsen Tom

Hej Tom

Jeg vil påstå at næsten alle NA og NB ruster det "famøse sted" foran hjulkasserne. Men du KAN gøre meget for at minimere risici!

I øjeblikket er jeg ved at undersøge om man ikke selv kan sprøjte bilen præventivt med lidt rustbeskyttelse, det ser ikke ud til at man kan komme til alle steder, men rustangreb kan begrænses i hastighed.

Drænene kan sagtens stoppe til selvom du kun bruger bilen i sommerperioder. De er dog efter min mening lette at rense, hvis bare de ikke er HELT stoppet til. Jeg plejer at rense mine med to lange strips/kabelbindere der er sat sammen, så kan man ikke skade noget hvis de møder en forhindring. (efterfølgende bruger jeg gerne lidt trykluft, men med stærkt reduceret tryk og lavt flow!).

@Hasse - jeg ved du har arbejdet meget mere i sagen end jeg har, så derfor et måske "dumt" spørgsmål: Hvorfor ikke bare rense dine dræn jævnligt i stedet for at arbejde i at lave "tagrender" og spærring på din nævnte bakke.

Jeg fandt lige det jeg vil kalde et ekstremt eksempel på hvad der kan ske når tingene ikke passes. http://forum.miata.net/vb/showpost.php? ... ostcount=7
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » søn 2. okt 2011 02:14

AND:
Jo du har fuldstændig ret:
Jævnlig rensning af afløbet.
Jeg havde en såkaldt kantliste (\"såkaldt\" er nok så meget sagt, da jeg ikke ved, om den hedder det :P ).

Men det er ihvertfald en rest fra en plasticliste jeg købte i Silvan til brug for lukning af sprækken mellem paneler og gulv.
Den er vel ikke mere en ca. 1 cm. på den ene led og 0.5 på den anden.
Og en meters penge.
Og så er den bøjelig.
Ideel til rensninga afløbet
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 2. okt 2011 02:15

AND:
Jo du har fuldstændig ret:
Jævnlig rensning af afløbet.
Jeg havde en såkaldt kantliste (\"såkaldt\" er nok så meget sagt, da jeg ikke ved, om den hedder det :P ).

Men det er ihvertfald en rest fra en plasticliste jeg købte i Silvan til brug for lukning af sprækken mellem paneler og gulv.
Den er vel ikke mere en ca. 1 cm. på den ene led og 0.5 på den anden.
Og en meters penge.
Og så er den bøjelig.
Ideel til rensninga afløbet
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Star » man 3. okt 2011 07:05

Er der ikke nogen der kan vise et billede af det der pokkers drænhul i snakker så meget om, både foroven og forneden? Jeg har slet ikke tjekket mit endnu, siden jeg købte bilen for 2 år siden, så måske var det på tide... :o
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf one-niner » man 3. okt 2011 08:05

Jeg satte bare haveslangen i hullet og åbnede langsomt for at konstatere, om vandet løb igennem eller væltede ud foroven. Der var pænt gennemløb i begge sider, så den fik lov til at stå og løbe et stykke tid.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf jepperimmen » man 3. okt 2011 10:29

Star skrev:Er der ikke nogen der kan vise et billede af det der pokkers drænhul i snakker så meget om, både foroven og forneden? Jeg har slet ikke tjekket mit endnu, siden jeg købte bilen for 2 år siden, så måske var det på tide... :o

Drænhullet sidder "på ydersiden" af sikkerhedsselens øverste monteringspunkt. Dette billede illustrerer meget godt problemet. Som du kan se er hullet i midten af billedet HELT stoppet. Det betyder at alt vandet fra kalechen kommer ind i kabinen :o Jeg bruger en gammel tøjbøjle i metal som jeg har rettet ud. Stik den ned fra oven, så finder du automatisk hullet i bunden der hvor den kommer ud :wink:

Billede
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Star » man 3. okt 2011 14:56

det du viser her kan man jo slet ikke se på min, det er tilsyneladende dækket af kalesche/tæppe, og man kan ikke umiddelbart komme til... ( eller er det bare mig der er smådum .. :oops:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger