Julemanden får sækken fyldt!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Julemanden får sækken fyldt!

Indlægaf And » ons 7. dec 2011 17:54

Julegaver til mig selv...

Endeligt... den jeg skulle have købt fra starten af. Blev aldrig tilfreds med den almindelige Koni jeg købte... :roll:
Billede

Så slipper jeg vel for at køre med varme på til trackday - den originale køler var med sine 20 år ved at være træt.
Billede

Til den rustfri 4-2-1 manifold der ligger klar herhjemme
Billede

Nye kraftigere motorophæng... så er det vel slut med at ramme 5. i stedet for 3. gear :wink:
Billede

Lir... intet behov, bare lir!
Billede

Billede

Billede

For en kammerat - med tryk på

Justerbare knasthjul
Billede

Oliekøler incl. flyttet filter
Billede

4.0 kg - ultralet svinghjul
Billede
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf AS DK » ons 7. dec 2011 19:02

Hej And

Hvad er det for en undervogn du har bestilt?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf jepperimmen » ons 7. dec 2011 19:59

Håber du har valgt en oliekøler med termostat - ellers går der lang tid inden olien bliver driftsvarm..
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » ons 7. dec 2011 20:23

AS DK skrev:Hej And

Hvad er det for en undervogn du har bestilt?

Koni Coilover - med TÜV. Sænker mellem 20 og 40 mm - jeg ønsker ikke ret meget sænkning.

jepperimmen skrev:Håber du har valgt en oliekøler med termostat - ellers går der lang tid inden olien bliver driftsvarm..

Oliekøleren er ikke til mig, det er svært at sætte termostat på hvis man så ikke kan cirkulere i filteret. Men ja den er længere tid om at varme olien.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » tors 8. dec 2011 20:31

Tre pakker afsendt fra IL... jeg glæder mig!!!!

Det blev pudsigt nok til dobbelt op på motorophæng og udstødningswrap. Der var en som blev misundelig over at jeg havde købt det... :D

Nu skal jeg bare have svar fra FatCatMotorsport omkring deres shock mounts... dem kunne jeg godt finde på at tage på samtidig med det andet. Men det rykker så også godt i tegnebogen at få sådan fire med hele svineriet sendt til DK!

Brugeravatar
And

Indlægaf Viggoman » tors 8. dec 2011 23:25

Hvad gjorde udslaget til at vælge Koni coil-overs? De er i et prislag hvor der er rigtigt mange kvalificerede bud. Jeg har radaren kørende ang. en mere kvalificeret gevindundervogn til banebilen og der er godt nok meget at vælge imellem.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » fre 9. dec 2011 00:59

Hvilke fordele/forskelle skulle der være mellem Koni gule og så dem, du har købt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 9. dec 2011 01:00

Hvilke fordele/forskelle skulle der være mellem Koni gule og så dem, du har købt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » fre 9. dec 2011 08:32

Viggoman skrev:Hvad gjorde udslaget til at vælge Koni coil-overs? De er i et prislag hvor der er rigtigt mange kvalificerede bud. Jeg har radaren kørende ang. en mere kvalificeret gevindundervogn til banebilen og der er godt nok meget at vælge imellem.

Forskellen er at jeg har en bil der nu er for lav med Koni Sport kittet, det har medført at jeg har kørt med tre forskellige fjeder setups og tre højder på bilen det sidste år. Jeg kører konstant mine dæk i inderskærmene og skal passe på når et hjul stikker ud af skærmkassen ved sving. Kører jeg op over en kantsten så ryger skærmkanten! En sammenligning på Sturup viste med al tydelighed at min bil står lavere end mange andre biler med samme undervogn - hvorfor aner jeg ikke. Sælger: MX-5 Parts finder det "normalt" med variationer...

Nuvel jeg kører også med dæk der lige er lidt for store, men det er den lille forskel der ødelægger det hele for mig. Jeg blev ganske simpelt træt af at køre i bilen når jeg var bange for at tage hurtige sving og ramme ujævnheder. Sturup var rigtigt sjov i år, men hver eneste omgang ærgrede jeg mig over at jeg ikke turde presse bilen mere fordi den gik i inderskærmene i venstresvinget nede bagved og i hårnålen. Hvis ikke bilen er sjov at køre i så kunne jeg ligeså godt købe en 206 CC :(

Jeg kunne montere mindre dæk, men det ændrer ikke på at jeg jeg stadig savner frihøjde med bilen. Den er ganske simpelt for lav. Jeg kan ikke køre på lift og skal liste over kantsten og bump. Det løser en Coil-over undervogn som koni der tillader en mindre sænkning end flere af de konkurrende.

TÜV godkendelse var et krav, hvis ikke det var nødvendigt så havde jeg enten monteret Ground Control adjustable sleeves på mine nuværende dæmpere eller købt et komplet setup fra Fat Cat Motorsports.

Der er masser af konkurrende mærker derude, jeg kender bare ikke ret mange af dem. Jeg har prøvet Web's Koni og den kørte rigtigt godt, højden passer også fint der.

En der dog var interessant var KW i rustfri - ulempen her er dog at jeg ikke kan justere dæmpning og at den "måske" sænker mere end Koni (justeringsområde). En faktor der især gav udslag her og nu var at Koni kunne fås med IL's julerabat - 15% af prisen betød meget nu og her!

GAZ laver også nogle rigtigt interessant undervogne, dem ville jeg overveje at kigge nærmere hvis jeg ledte efter et alternativ til Koni.

hasse skrev:Hvilke fordele/forskelle skulle der være mellem Koni gule og så dem, du har købt?

Jeg var meget tæt på at købe Flyin Miata fjedre i stedet og beholde dæmperne, i min verden er Koni dæmperne helt i orden.

Men tilbuddet/prisen var den rigtige for Koni Coil Over. Performance mæssigt er der sikkert INGEN forskel... ud over at jeg bliver glad for at køre i bilen igen :lol:

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » fre 9. dec 2011 08:38

Købt :lol: :lol: :lol: :D
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Bech » lør 10. dec 2011 09:26

Jeg har såden en monteret http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1926

Det virker super :)
Brugeravatar
Bech

Indlægaf And » man 12. dec 2011 09:08

Kl. 0745 kom fragtmanden på besøg. Tre store kasse står nu her ved siden af... mmmm det bliver en god jul i garagen/værkstedet (her er min kone måske en smule uenig...) :lol:

Brugeravatar
And

Indlægaf jepperimmen » man 12. dec 2011 13:11

Viggoman skrev:Hvad gjorde udslaget til at vælge Koni coil-overs? De er i et prislag hvor der er rigtigt mange kvalificerede bud. Jeg har radaren kørende ang. en mere kvalificeret gevindundervogn til banebilen og der er godt nok meget at vælge imellem.

Jeg kører med fuldt juster bar Koni og er meget glad for den til gadebrug. Men til banebrug vil jeg gerne have hårdere fjedre. Er ved at spare sammen til Tein Flex..
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » man 12. dec 2011 13:43

jepperimmen skrev:Jeg kører med fuldt juster bar Koni og er meget glad for den til gadebrug. Men til banebrug vil jeg gerne have hårdere fjedre. Er ved at spare sammen til Tein Flex..

På banen vil jeg også gerne have hårdere fjedre - ingen tvivl.
Men de sidste 35.000 km har bilen kørt ca. 600 km på bane og så er det hverdagen der vinder ;)

Brugeravatar
And

Indlægaf And » man 19. dec 2011 10:53

Mere guf!

Billede

Må indrømme at det røde pulverlakerede \"nedløbsrør\" jeg havde sat på foran er FOR voldsomt til min kørsel. På bane virker den hule sway godt, men på almindelig vej er bilen blevet så neutral at den er svær at finde balancen på.

Nu opgraderer jeg med Coil-over og bytter sway samtidig. Nu kan der skiftes frem og tilbage for at finde det optimale setup ;)

Brugeravatar
And

Tilbage til Diskussion