OK uden airbag når man bruger H-sele?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

OK uden airbag når man bruger H-sele?

Indlægaf jepperimmen » tirs 6. dec 2011 20:42

Jeg har tænkt mig at montere racersæder og H-seler. Jeg kunne også finde på at montere et (Sparco?) rat uden airbag. Original sikkerhedssele bliver i bilen og originalt rat skal så bare monteres ved syn.

Når man sidder i en H-sele er man jo fastspændt og ved uheld bliver man ikke slynget frem mod rattet. Racerbiler har jo heller ikke airbags.

Jeg er klar over at dette ikke er lovligt. Mit spørgsmål går på det sikkerhedsmæssige:

Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at afmonterer rattet med airbag når man bruger H-sele?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Torben S » tirs 6. dec 2011 21:11

Tja... Selv om racerbiler ikke har har airbag, så mangler du stadig sikkerhedsburet, styrthjelm og evt en krave som holder hjelmen. Der er jo ikke rigtig noget som støtter dit hovede på samme måde som en airbag.
Torben
Torben S

Geografisk sted: Odense

Indlægaf one-niner » tirs 6. dec 2011 21:33

Hvis H-selen er strammet ordentligt til, så vil jeg mene, at du slet ikke kommer frem til airbag'en i tilfælde af en frontal kollision, men jeg er jo ikke crash-ekspert :)

Når det så er sagt, bliver du træt af at køre med H-sele på offentlig vej. En eller anden har skrevet om det et sted på forummet.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf And » tirs 6. dec 2011 23:11

Hvis vi tager det rent sikkerhedsmæssige i forhold til din krop, så vil jeg sige intet problem. HVIS du er spændt solidt fast i en H-sele og kroppen derfor ikke kan bevæge sig (accelerere) frem ved en kolllision. Du når ikke tæt nok på til at en airbag har nyttevirkning.

Normalt skal en airbag fange din krop og bremse den på så blid en måde som muligt i forhold til normalt hvor det er selen der tager alt kraft i det den låses. Jeg har så kun været tæt på færdselsuheld med almindelig sele og her hjælper en airbag MEGET på den almene tilstand af personen efter kollisionen. (Hvis der ikke er båret sele, ja så gør det stadig NAS!)

I praksis ville jeg ikke byde mig selv at køre rundt med H-seler i et skålsæde. På banen (samt til og fra) kan det gå an, for der har det et formål. På vejen bliver jeg åndssvag af dem, har kørt med dem i forskellige biler og oplevelsen var den samme alle steder. Jeg kunne ikke læne mig frem eller til siderne for at se noget og orientere mig. Blinde vinkler voksede derfor markant.

Du bliver ikke hurtigere af at sætte racersæder i :lol:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Lurendrejer » ons 7. dec 2011 07:21

Jeg har også på fornemmeren at ræserbil sammenligningen ikke rigtig holder. Mx5'eren er ikke lavet til at krølle sammen så 2000g bliver til væsentligt mindre når din krop skal standses. Der er garanteret gået en del timer i at crashteste og justere seler, airbags, etc. Og med selv den bedste garageånd kan man næppe slå laboratorierotterne.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Viggoman » ons 7. dec 2011 16:26

Gad vide om forsikringsselskabet godtager en afmonteret airbag ved en personskade på føreren?

Ellers er god latin vel: bane= bur-styrthjelm-H-seler, vej= bilens medfødte sikkerhedssystem.

Det jeg har samlet op hen ad vejen er, at styrtbøjle/bur altid hører sammen med en styrthjelm. Bøjlen på min gadebil kommer af samme årsag ud her i vinter. Risikoen for en påkørsel bagfra er langt større end at rulle med bilen. Jeg tror ikke der skal meget til før man ryger bagud af sædet og flækker skallen på en styrtbøjle. Uanset 25 mm padding.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf one-niner » ons 7. dec 2011 16:36

Padding af en god kvalitet er i hvert tilfælde et must, hvis man har styrtbøjle på en gade-mx5'er, og man ikke kører med skålsæder og H-seler.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf altid6 » ons 7. dec 2011 18:49

Kan kun tilslutte mig hvad der tidligere er nævnt og ud fra egen erfaring. Glem racersæde og H-sele i hverdagen, det er kun til banen, hvor det så tilgengæld er et must at have. Racersæde og H-sele er lige med dårlig komfort, besværlig ind og udstigning, samt rigtig dårlige orienterings muligheder i trafikken.
Min 6 punkts H-sele er fast monteret i bilen, men gemt væk bagved sædet. Når jeg så skal på bane, så bliver det almindelige sæde skiftet ud med et racersæde og H-selen bliver fisket frem. Jeg har lavet et beslag til mit racersæde, så det passer perfekt ned i de 4 bolt huller, som det normale sæde sidder i. 5 minutter, så er der skiftet sæde i bilen.
Så skynd dig ud og køb et racersæde og en H-sele, men sæt det kun i når du skal ud og give gas på en bane.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf jepperimmen » ons 7. dec 2011 20:38

Takker for de mange gode input - tror jeg må lade det blive ved tanken om nyt rat, mest pga argumentet om forsikring.

MX-5'eren er blevet bil nr. 3 i husstanden, så den er nu officielt rent legetøj :twisted: derfor skal den ikke bruges som daily driver og derfor er racersæder + H-seler fortsat på to-do-listen. De originale seler bliver i bilen, men tror nu at det kun bliver H-selerne der kommer i brug i praksis. Min første bil (som jeg selv byggede) havde 4 racersæder, så jeg er bekendt med deres brugervenlighed ift. at komme ind/ud. Men med de rigtige sæder er jeg nu ikke enig i at de er ukomfortable, når først man er kommet på plads..

Jeg påtænker at købe Bride Vios III + Bride LF rails, der er lavet til bilen (plug-&-play) og som sænker siddepositionen. Inspireret af denne tråd og ejeren som jeg har skrevet en del med: http://clubroadster.net/vb_forum/showthread.php?t=23037
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » ons 7. dec 2011 20:43

jepperimmen skrev:MX-5'eren er blevet bil nr. 3 i husstanden, så den er nu officielt rent legetøj :twisted: derfor skal den ikke bruges som daily driver og derfor er racersæder + H-seler fortsat på to-do-listen.

Men med de rigtige sæder er jeg nu ikke enig i at de er ukomfortable, når først man er kommet på plads..

Jeg påtænker at købe Bride Vios III + Bride LF rails, der er lavet til bilen (plug-&-play) og som sænker siddepositionen.

Tillykke med at du kan gå hele vejen med bilen - men legetøj er jo til for at blive brugt, så du skal da med i en trackday klub??? :wink:

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig har siddet i et "komfortabelt" racersæde - men jeg glæder mig da til at prøve dine. Har du prøvet det Bride sæde som du beskriver, siden det er specifikt det du vil have?
De ser lækre ud de sæder!!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Diskussion