Hul i kalechen - mus eller kniv?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Gerningsmanden?

Afstemning sluttede ons 1. feb 2012 12:51

Mus
11
92%
Kniv
0
Ingen stemmer
Ved ikke / noget andet
1
8%

Afgivne stemmer : 12

Hul i kalechen - mus eller kniv?

Indlægaf MrT » man 2. jan 2012 12:51

Her i dag bemærkede jeg den klud jeg har haft til at ligge i motorrummet (deroppe i hullet foran forruden) så ud til at være godt gennemhullet - måske en mus?

Derefter bemærkede jeg et hul i kalechen, lige ved siden af døren... umiddelbart vil jeg gætte på en mus, men jeg synes måske det godt kunne ligne en hobbykniv der har været brugt?

Billede

Billede

Billede

Billede

Min kaleche tager alligevel lidt vand ind via syningerne ifm. plasticruden, så det er da ikke fordi det er trælsere end \"lidt træls\" at der er kommet et hul mere, da det hele jo nok skal skiftes engang alligevel. Det er bare lidt ekstra træls hvis det nu er en mus, og den har bygget rede et sted inde i bilen, hvor der er ledninger...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf one-niner » man 2. jan 2012 13:30

Tror ikke, det er hærværk. Hvorfor skulle nogen lave sådan et \"fint\" lille hul, hvis de bare ville ødelægge noget? Men jeg ved heller ikke rigtigt, om en mus lyder mere sandsynligt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf MrT » man 2. jan 2012 13:41

Der er nok sjældent logik bag hærværk :) Men det er da et mærkeligt sted at skære hul hvertfald, hvis man ville gøre det bare for sjov skyld. Så er det måske mere sandsynligt at det er en mus der har siddet på \"afsatsen\" og gravet sig en hoveddør.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lurendrejer » man 2. jan 2012 14:38

jeg mener der skal være et hul til regnvand... er det ikke bare sprunget op og blevet større?
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Star » man 2. jan 2012 14:51

det må være en mus ,- er det ikke en lille muselort der ligger på kanten på det næstsidste billede? :o
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf hasse » man 2. jan 2012 15:25

Ingen af delene.
Bilmår :P
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BB » man 2. jan 2012 17:18

Mus er mit bud.

Det er på et sted hvor i hvert fald min godt slidte kaleche har et lille hul/flænge på 1-2 cm, så jeg kan tænke mig det har været et udgangspunkt for dyret.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » man 2. jan 2012 17:26

Jeg er enig med Star, det er en muselort på næstsidste billede.
Det er derfor klart en mus der er den skyldige.
Dækker din bilforsikring mon skadedyr? (råd, svamp og skjulte rør er vel ligegyldig i denne sammenhæng :) )

Kunne nok også have været en mår, hvis ikke lorten havde afsløret musen. Jeg har flere tilfælde af silicone tændkabler der er gnavet i stykker af en mår (heldigvis ikke mine). I følge et Volvo værksted skulle deres kabler ofte være udsat for angreb af denne type.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » man 2. jan 2012 19:36

Jeg ville også sige mus. Havde en boende, den brugte rummet bag reservehjulet, som toilet....udtrykket \"lortebil\" har vel aldrig passet bedre :x
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » man 2. jan 2012 22:25

Jeg er ikke så stærk i hverken mus eller afføring, men godt spottet, det kan meget vel være en muse-efterladenskab der ligger lige foran den hoveddør den har gravet i min kaleche.

Nu er der hvertfald placeret en musefælde under bilen og en inde på hattehylden tæt på hullet, så må vi se om der kommer bid.

Nogen forslag til hvordan man lapper sådan et hul? Det er en PVC kaleche. Kan man få en lap der kan limes/syes på? Eller er sort gaffatape lige så godt til at starte ud med, til når kalechen alligevel skal udskiftes indenfor et par år (vil jeg tro)?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 2. jan 2012 23:08

Kluden ligner også 2 af mine haveparasoller, efter at mus har haft fat i dem (og en masse andre ting i skuret). Ting de har gnavet i, samtidig med at de åd hvad der var af mussekorn.
Derfor kan jeg kun anbefale til en hver tid at have rigelige mængder musekorn stående tilgængelig for dem.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 3. jan 2012 02:00

Måske fordi kalechen har været i klemme forskellige steder.
F.eks.:

I hver side er der nogle stopklodser på hattehylden.
På kalechestellet er der nogle plader-forhåbentlig med noget plastic på.

Når kalechen slåes ned/er slået ned går pladerne mod klodserne.

Kalechestoffet kan meget let komme i klemme.

Har selv oplevet det. Opdagede det ved, at der var begyndende slidmærker på kalechen.

Så når jeg slår kalechen ned, sørger jeg altid for, at stoffet ikke kommer i klemme.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ken » ons 4. jan 2012 13:28

Helt sikkert mus.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf MrT » tors 5. jan 2012 15:53

Så gik der en rotte i fælden, eller, en mus, faktisk.

Mange tak til musen for at jeg nu skal af med 3500 kr plus arbejdstimer for en ny kaleche - lige hvad jeg gik og ventede på :)

(medmindre man måske kan lappe sådan noget?)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tors 5. jan 2012 17:45

Mange tak til musen for at jeg nu skal af med 3500 kr plus arbejdstimer for en ny kaleche

Ja plus 10 flasker god rødvin til dem der \"satsede\" på mus. :lol:

Godt at du har fanget en, men hvor er de andre? Op med fælden igen og frem med nogle musekorn i sylteglaslåg rundt omkring. Så kan du holde øje med om de bliver spist.

Mht. rep af hullet, så kan du godt købe repsæt, kik på ebay. Der findes sæt med vinyl og spec. lim. Jeg har selv rep. min gamle kaleche på den måde. Men usynligt bliver det ikke.
Det er måske også et skidt sted der er hul, folder den mon lige der? Jeg ville prøve med sort gaffatape på både inder og yderside, og så se om jeg kunne leve med det. I det mindste bare til du fik sparet op til Sonnenland kaleche med glasbagrude. (Ebay køb i Tyskland for 4 år siden, 3000,-kr leveret i DK. Butikken findes ikke mere)
Ellers ser din kaleche jo rigtig fin ud på billederne, så jeg tror godt jeg kunne overleve med \"lappe løsningen\".
Brugeravatar
Kuksi

Næste

Tilbage til Diskussion