Maling af støddæmpere før salg

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Maling af støddæmpere før salg

Indlægaf And » tirs 31. jan 2012 09:45

Hej

Jeg har et sæt Koni Sport der snart skal sælges, dæmperne har lidt overflade rust som følge af afskalning af lak. De fejler intet fysisk, men kosmetisk er det ikke kønt omkring clips'ene. Malingen af Koni dæmpere er ærligt talt noget tyndt pis!

Jeg har flyttet fjederskål op og ned nogle gange og derfor ser det ikke pænt ud. På nuværende tidspunkt er angrebene sat i bero gennem tynd rustbeskyttelse.

Vil det øge værdien af støddæmperne at jeg gør noget ved det eller skal jeg lade det være som det er (rustbeskyttelsen har jo sænket processen)?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Softtop » tirs 31. jan 2012 15:28

Med mindre du kan genskabe en \"som ny\" professionel finish, så lad være..
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf And » tirs 31. jan 2012 15:31

Det er jo det! jeg kan ikke lave det ligeså flot!
Men jeg ser heller ingen grund til at fortsætte rustangreb. Om end, det er bremset/sænket af en gang tynd rustbeskyttelse.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Softtop » tirs 31. jan 2012 17:16

For mig ville det være et turnoff, med en salgslak - jeg ville hellere se den ærlige vare. Overfladerust betyder jo ikke en dyt. Du har leget lidt med at justere perches? Hvilke fjedre har du haft på og har du ikke haft problemer med løse fjedre - evt. også problemer med at ramme bumpstops?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf And » tirs 31. jan 2012 20:57

Softtop skrev:For mig ville det være et turnoff, med en salgslak - jeg ville hellere se den ærlige vare. Overfladerust betyder jo ikke en dyt. Du har leget lidt med at justere perches? Hvilke fjedre har du haft på og har du ikke haft problemer med løse fjedre - evt. også problemer med at ramme bumpstops?

Tak for de gode input!

Har kørt med Konis blå sportsfjedre (sænkning) og originale NA fjedre.

Jeg har leget med perches - top foran med sportsfjedre, samt top og midt bag. På NA fjedre har den været i bund hele vejen rundt. Bilen har ikke kørt vinterkørsel i særligt høj grad og står inde i kontrolleret fugtighed, men alligevel er der kommet lidt overfladerust på med tiden.

Jeg har ramt bumpstops, det vil jeg næsten påstå at alle NA'ere gør hvis man kører dem frisk! Bumpstops(SuperPro Poly/foam) er taget med over på den nye undervogn, men jeg har et sæt ekstra i overskud.

Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » tirs 31. jan 2012 20:57

Enig med Softtop.
Spar dig ulejligheden, gi' dem en klud og så lad dem ellers være som de er. Havde jeg ikke allerede mit sports kit, så var jeg køber.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Softtop » tirs 31. jan 2012 21:14

Men altså ikke løse fjedre selv om at du har kørt i midt bagpå med lave fjedre?
Overvejer nemlig selv at justere lidt på min :wink:
Dette forøger bare også muligheden for at køre på bumpstop - men der er heldigvis løsninger på markedet til det problem!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf And » tirs 31. jan 2012 22:48

Softtop skrev:Men altså ikke løse fjedre selv om at du har kørt i midt bagpå med lave fjedre?
Overvejer nemlig selv at justere lidt på min :wink:
Dette forøger bare også muligheden for at køre på bumpstop - men der er heldigvis løsninger på markedet til det problem!

Nej, men med en slags forbehold, for min bil stod lidt højere bag end nogle andre biler. Jeg har aldrig oplevet løse fjedre, selv med benet helt udstrakt, så sad de TYDELIGT fast. Det baserer jeg på hvor meget jeg skulle stramme op da jeg brugte mine fjederklemmer ved adskillelse.

Brugeravatar
And

Støddæmpere

Indlægaf Teal » man 6. feb 2012 20:13

Hej And.
Hvor meget koster dæmperne?
Og hvor meget kan skålene justeres? Har
nemlig også planer om at køre med std fjedre, såfremt
det kan opsættes som en mild sænkning.

PS, har du fået monteret bananen? :)
MVH
Michael
Brugeravatar
Teal

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf hasse » tirs 7. feb 2012 00:53

Et lille indspark.
Jeg kan kun anbefale Koni's gule.
Jeg kører med st. fjedre.
Du kan på Koni's hjemmeside se sænkningsmulighederne.
De er iøvrigt også nævnt flere steder her på sitet.

Jeg har aldrig forstået det med bumpstops. Når det drejer sig om NA'eren.
Efter min bedste overbevisning, har jeg aldrig \"ramt bunden\".
Og jeg kører temmelig frisk.
Men det har vel også noget at gøre med, hvor der køres.
Er det på en pløjemark eller en forårsdag på frostsprængte veje, kan jeg da godt forestille mig, at \"man rammer muren\".
Senest rettet af hasse tirs 7. feb 2012 10:03, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Softtop » tirs 7. feb 2012 09:31

hasse skrev:Jeg har aldrig forstået det med bumpstops. Når det drejer sig om NA'eren.
Efter min bedste overbevisning, har jeg aldrig "ramt bunden".

Heller ikke her!
Men det spøger rimeligt meget på www og der sælges flere produkter, som skulle eleminere problemet..
Grunden til at jeg bekymrer mig lidt omkring det, er at jeg vil rykke på mine skåle, samtidig med at mine fjedre er lave. Det betyder at stempelstangen rykkes endnu længere ned i støddæmperen. Kan måske give problemer :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf And » tirs 7. feb 2012 13:18

Jeg kan se på mine bumpstops at jeg har været i kontakt med dem undervejs. Der er mærker fra toppen af støddæmper-kroppen.

Jeg tror at mange af jer har været på dem uden at vide det!

@Teal - vender lige tilbage, har lige et par småting der skal ordnes først.
Banan ikke monteret endnu... har haft for mange andre ting på planen til at jeg \"gad\" gå igang!

Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » tirs 7. feb 2012 17:31

Jeg har været i bund med mine mange gange. Alt lige fra man lige bemærker det, over at man ved motorvejs hastighed (på motorvej) kører over ujævnheder der passer dårligt (tidsmæssigt, egensvingning). Til at blive sendt 40-50cm i verjet med baghjulene, og selv ikke længere sidder i sædet, men hænger i selen og rattet.. Så har man ca. rudekantet ved navlen. :o
Tror det var med mine H&R fjedre og ikke KONI's Sports undervogn den oplevelse. Det var vist på en klubtur, og dem bag mig var også chokket.
Hul i vejsiden ramt med fuld acc. i 2. gear, lige efter et sving.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » søn 12. feb 2012 23:38

Vedr. ovenstående diskussion om bumpstops faldt jeg over denne er side, der burde afklare det for good:

http://www.virkki.com/jyri/miata/bumps.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 13. feb 2012 02:22

http://www.virkki.com/jyri/miata/bumps

Interessant læsning. Men vil nok kræve nærlæsning hvis man (læs: jeg) kan forstå det.

Ok natrulove osv ændres ikke med tiden. Med mindre man (læs: ikke jeg) er en Einstein.

Men det er altså prøver og beskrivelser som er fra 2006 og 2008.
Ligegyldigt? Ved det ikke, men FlyinMiata havde i lang tid en bemærkning om at bumpstops ikke var nødvenidge på NA'erne. OM det stadig er tilfældet, ved jeg ikke i \"sendende\" stund. OG business er jo business. :D
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger