Erfaringer med NB-FL kompressor kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf BoN » ons 1. feb 2012 08:33

Hej! er ny på sited her, skal nok præsentere mig lidt nærmere når jeg får bedre tid.
Angående methanol fordampning i bagage rummet burde der nok monteres en kontraventil i forbindelse med udluftnings slangen, methanols kogepunkt 65 dg.c er en temperatur der nemt opstår i et bagagerum på en bil parkeret i solen, man risikerer således at fordampe en stor del af methanolen inden dunken skal genfyldes og risikerer således at køre med en væsentlig tyndere blanding end tilsigtet.

Hilsen
Bo
Brugeravatar
BoN

Geografisk sted: Langeland

Indlægaf one-niner » ons 1. feb 2012 09:35

Jeg er ikke kemiker nok til at vide, hvad der sker med kogepunktet når man blander vand og metanol, men efter at have læst lidt i tråden her, så vil jeg da mene, at en udluftningsslange eller lignende ville være en god idé.

Er der ikke fare for overtryk, hvis man monterer en ventil? Aner ikke, om det kunne give problemer med tæthed/overbelastning af beholderen og pumpesystemet, men ville da være lidt bekymret.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » ons 1. feb 2012 10:28

Henrik N skrev:Tak for linket One-niner...... skal have støvet mig igennem hele tråden.... det ser dog ud til, at hvis remmen er korrekt monteret og opspændt bør der ikke være problemer.

Her er en anden tråd, der starter ret skidt, men lader til at få en happy ending, som tingene ser ud i skrivende stund:

http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=62346

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Henrik N » ons 1. feb 2012 21:05

Hej Bo….. og velkommen på dette herlige site :)

Nu var det ikke tanken at dette skulle udvikle sig til en større kemisk udredning – men kogepunktet angiver den temperatur, hvor et stof overgår fra flydende form til gasfase ved et givent tryk. For vand sker det ved 100 grader celsius ved et tryk på 1 atmosfære. Men selvom vand først koger ved 100 grader celsius, så sker der løbende en afdampning af vandet. Vi har nok alle oplevet, at væsken i en kaffekop er forsvundet, mens vi var på ferie – selvom der langt fra har været 100 grader på kontoret. Det skyldes, at der over alle væsker opstår en ligevægt mellem afdampning og kondensering (hvor damp bliver til væske igen). Fjernes dampen (hvis det eksempelvis blæser) forstyrres ligevægten og der afdamper mere væske end der kondenseres. Der behøver altså ikke være 65 grader i bagagerummet for, at der opstår dampe – både af vand og methanol. De er der hele tiden – men des højere temperaturer des flere dampe.

En vakuumventil er ikke nogen dårlig idé…. Den tanke har jeg selv været omkring. Ventilen er konstrueret så den lukker luft ind i beholderen ved et givent vakuum (som opstår når systemet sprøjter). Til gengæld lukker den i, hvis trykket i beholderen stiger og forhindrer dermed at dampe ledes fra beholderen og via ventilen til bagagerummet. Men det kræver – vil jeg mene - viden om, hvor stort et undertryk beholderen kan klare samt ved hvilket vakuum vandsprøjtet påvirkes væsentligt i negativ retning. Skulle ventilen svigte og pumpen har kræfter nok til at deformere beholderen til den brister….. så har man endvidere en giftig cocktail af vand og methanol i det meste af bagagerummet – ikke noget ønskescenarie.

Lige nu tror jeg en løsning, hvor en slange leder dampene op til eksempelvis benzindækslet er at foretrække.

Methanol er ikke akut giftigt…. Det er de nedbrydningsprodukter, der opstår ved omsætning af methanol i leveren – blandt andet myresyre – vi ikke kan tåle…… det vil sige, at symptomerne typisk først viser sig 12 til 24 timer efter man er blevet eksponeret. Methanol optages både gennem huden og via luftvejene. Man behøver altså ikke drikke det for at blive forgiftet. Da leveren hellere vil nedbryde ethanol end methanol kan en forgiftning behandles ved at drikke patienten fuld og dermed nedsætte hastigheden, hvormed de giftige nedbrydningsprodukter dannes.

Sådan….. nu kan der da ikke være flere argumenter i mod at investere i et kompressorsæt til NB FL. Udover alt det fede det gør for bilen….. ja så får du endelig en (dårlig) undskyldning for at drikke dig fuld i tide og utide…. Du siger bare til hende den langhårede, at du er ved at behandle den…. Ehemn….. methanolforgiftning du har pådraget dig under påfyldning af vandsprøjtet . :D
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » ons 1. feb 2012 21:22

Hej Tom,

Er desværre ikke bruger på www.miataturbo.net - så skal lige have \"meldt mig ind\" inden jeg kan læse tråden.

Hælder også helt klart til en slangeløsning .
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf one-niner » ons 1. feb 2012 22:26

Henrik N skrev:Er desværre ikke bruger på www.miataturbo.net - så skal lige have "meldt mig ind" inden jeg kan læse tråden.

Der er rigtig meget god info om trykladning, men lige et friendly word of advice: Det er et hard-core forum, og som trykladnings-novice skal man være ydmyg og huske at bruge søgefunktionen inden man stiller spørgsmål, men så er de også meget hjælpsomme, og der er ret stor respekt for gør-det-selv-folk.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Henrik N » tors 2. feb 2012 19:47

advice taken..... som erkendt trykladningsnovice..... kan jo nøjes med at kigge .....
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf And » tors 2. feb 2012 21:14

Spændende diskussion.

Omkring det med methanol så har jeg været eksponeret for det en del da jeg i en alder fra ca. 14 - 19 år fløj aktivt med modelfly. Her håndterede vi selv vores methanol og fyldte det da på fly før hver flyvetur. Om sommeren tilbragte jeg dage hvor vi nærmest var badet i det stads ;o)

Påfyldning af egen 1 - 2 liters dunk udførte vi også selv fra en 25 liters dunk i klubhuset. Tragt frem, hælde hælde, plaske plaske...

Jeg erkender at det er giftigt, men jeg har aldrig oplevet nogle tage synlig skade af det ved at få lidt på fingrene eller hånden ved håndtering. Jeg tror ikke vi skal være SÅ hysteriske omkring det. Ønsker man ikke eksponering, så kommer man MEGET langt med et sæt en-gangs latex handsker. Folk kan så mene deres omkring hvorvidt jeg er skadet :wink:

Ønskes det at man undgår påvirkning af lak i bagagerummet, så lav en simpel ventil på beholderen, hvor dampe kan ledes til fri atmosfære via en siliconeslange.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Henrik N » fre 3. feb 2012 16:03

And.... kan høre det er et mirakel, du er i blandt os :D

Spøg til side...... respekt og rettidig omhu ved omgangen med methanol.... så er der INGEN problemer. Bruger selv latex- eller nitrilhandsker og sørger for at opblandingen med vand sker udendørs og gerne på en dag, hvor der er lidt vind...... men jeg er også en pivskid :D

Methanol er i øvrigt fuldstændig uproblematisk i forhold til miljøet (i små/moderate mængder) - så ingen grund til bekymring, hvis du spilder lidt på fliserne.

Ved oral indtagelse (altså... hvis du drikker det) kan mængder på 10 ml medføre permanent skade af synet (man bliver blind) og indtagelse af 30 ml kan medføre døden - den gennemsnitlige dødelige dosis ligger dog omkring 100 ml (altså en deciliter).

Der skal altså noget til, hvis de mængder skal optages gennem luftvejene eller huden..... men godt i kun nøjedes med at \"bade\" i det..... og ikke blev fristet til at følge princippet - en til halsen og en til flyveren :D
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf hasse » søn 5. feb 2012 10:03

AND:

Ad. eksponeringen, du omtaler i dit indlæg fra 2.2:

Aha. Dèr har vi forklaringen på \"efterskriften\" i dine indlæg :lol:
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Foregående