Og hvad syntes jeg så... Den kører altså godt, det må man give Mazda. De har lavet et ret godt produkt... Min eneste kritik er dog bagvognen, som jeg finder en smule mere utilregnelig end en normal (og modificeret) NA'er (antager at samme gælder i forhold til NB'er). NC'en har ikke samme fine balance, som man finder i NA'eren. Andreas påstår at meget af dette kan kompenseres ved at sænke NC'eren (har endnu ikke prøvet en sænket NC).
Den \"lille\" 1,8 motor virker meget levende og omdrejningsvillig. Vil tro at de fleste vil få mindst ligeså meget sjov ud af 1,8'ren som 2,0 udgaven. Som jeg husker 2,0'eren er den meget stærk i mellemområdet, hvor 1,8 leveret en hurtig forøgelse af omdrejningerne over 5000 rpm.
Selvom bilen kun er få kg tungere, føles den i sin dynamik, meget tungere at håndtere.. Den virker ikke helt så let på tå, som NA'eren. Måske også fordi bilen \"fylder\" lidt mere på vejen. Kvaliteten af bilen er tidsvarende og har fået et løft. Alt er bare lækkert, men lang fra så gennemført som Andreas's røde 2,0 specialudgave, som bare har lige lidt flere detaljer alle steder.
Som bil der både skal bruges til og fra arbejde kombineret med solskinsture i weekenden, er bilen ikke mindre end fremragende. Den løfter MX-5 arven positivt i næsten alle retninger. Men det er stadig min vurdering at \"os\" petrolheads, som leder efter den højeste sving hastighed på veje, hvor kantstenene er røde og hvide stadig vil befinde os langt bedre i en NA eller NB'er. Specielt til prisen.. En velopsat NA'er eller NB'er koster stadig ca. det halve af en ny NC'er samtidig med at de er skarpere i styringen. Alle andre vil, når økonomi og evt. brugtpriser tillader det, kunne lade deres NA og NB afløse af et nyere og mere tidssvarende produkt ved at vælge en NC! Specielt hvis man kan få fingrene i et specialeksemplar som den har Andreas har hjemtaget
Det bliver spændende at høre andres vurdering af ovenstående.. Specielt efter weekenden, hvor Jeppe har arrangeret store prøvedag!