universalmiddel mod raslelyde

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

universalmiddel mod raslelyde

Indlægaf hasse » fre 30. jun 2006 14:45

Jeg har netop fundet et universalmiddel mod samtlige raslelyde, der ødelægger fornøjelsen ved at køre.

Jeg har en raslelyd, som jeg simpelthen ikke kan lokalisere.
Den kunne evt. komme fra converteren, som jeg iøvrigt lige har - måske overflødigt - skiftet.

For at elimere denne som raslelydkilde, har jeg afmonteret converteren og i stedet monteret min converter by-pass pipe.

Jeg kan garantere, at det er pløk umuligt at høre nogen former for raslelyde, når man kører og specielt, når der gasses op.

Derfor:
Er der rasleyde, der irriterer jer, så udskift converteren med en by-pass pipe!!!!!!!!

Hasse

PS. Desværre kan jeg stadig høre raslelyden, når vognen kører i tomgang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » fre 30. jun 2006 14:52

Vil det sige at den nye kat rasler eller at raslelyden slet ikke skyldtes katten til at begynde med?

Jeg har en udefinerlig raslelyd (2 faktisk) men ingen by-pass pipe. Men måske et par lokumsruller og noget gaffatape kan gøre det ud for sådan en :D
Så man bare håbe på at de ikke er brændbare :roll:
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » fre 30. jun 2006 15:08

Mit indlæg er/var måske resultat af hedeslag! Hvem ved?

Jeg aner indtil videre ikke, hvad det er.
Lyden kommer (sådan høres det) fra bundkarret/koblingshuset eller den forreste del af udstødningen (det sidste tilføjet senere.)
Det lyder som løs bolt, der rasler.
Men selv med stetoskop kan jeg ikke lokalisere stedet. Det skal forståes således, at lyden ikke bliver stærkere, uanset hvor jeg placerer stetoskopet.

Jeg har bestilt en ny radiator (har intet med ovenstående at gøre) og det kan da være, at jeg finder en tabt top eller lignende et eller andet sted under motoren/beklædningen. Qui sais.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 30. jun 2006 20:10

Spøg tilside.
Tror, at raslelyden er fjernet. Umiddelbart synes jeg ikke, at der var nogen i tomgang. (en ordentlig prøvekørsel vil vise det):
Udstødningsrøret har været skilt ad i forbindelse med udbedringen af min \"delvise kvajer\" ved koblingsinstallationen.

Det bageste af lydpottens afslutning er gigantisk (overdimensioneret) på JR'sportsexhaust.
Det er ved remonteringen kommet for tæt på trækkrogens befæstning. Og lyde gennem metal ( i.c. udstødningen) har det jo med at forplante sig til de mærkeligste steder.
Så har i mærkelige motorlyde/raslelyde, så prøv at undersøge om udstødningssystemet evt. går mod et eller andet.

Forøvrigt er jeg spændt på at se, om jeg i løbet af en uges tid finder en top.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 1. jul 2006 19:11

Nå det var ikke så meget, det hjalp.

Men efterhånden er jeg overbevist om, at det er fra udstødningssystemet.

Og når en converter kan \"bryde sammen\"/rasle, kan en lydpotte vel også.

Eller kan den?????

Kan man forestille sig, at noget af den keramiske belægning i rørene er røget af, og det er det, der rasler????

Jeg aner ikke, hvor tykt dette lag er, men mon ikke det er under 1 mm??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Wackey » lør 1. jul 2006 19:37

hasse skrev:Nå det var ikke så meget, det hjalp.

Men efterhånden er jeg overbevist om, at det er fra udstødningssystemet.

Og når en converter kan "bryde sammen"/rasle, kan en lydpotte vel også.

Eller kan den?????

Kan man forestille sig, at noget af den keramiske belægning i rørene er røget af, og det er det, der rasler????

Jeg aner ikke, hvor tykt dette lag er, men mon ikke det er under 1 mm??

Tror min Na'er har noget af den samme rasle lyd som din.. Troede det var bagpotten der raslede så jeg skiftede den ud men et andet fra mx5parts. sys lyden forsvandt der men det var nok mere fordi at udsrødningen larmede meget mere..
men nu sys jeg den er kommet tilbage igen.. eller den er der igen.. Lagde mærke til da jeg skiftede udstødningrøret at kat. var pakket ind i en varme plade.. Og er næsten helt 100 på det er den der siger den meget irriterne rasle lyd når man rammer de 2000 omdr/min.

Mvh.

Michael
Brugeravatar
Wackey

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hasse » lør 1. jul 2006 20:25

Jeg kører pt. slet ikke med cat (bortset fra hende jeg har lovet at køre til Hornbæk).

Og hun rasler ikke---heller ikke ved 2000 rpm.

Så jeg er indtil videre på bar bund.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Hasse

Indlægaf Claus » lør 1. jul 2006 20:32

Hasse, har du bananmanifold monteret ?
Hvis ja, så kan det godt kommer derfra, tror det skyldes at dine afgangsrør går i resonans.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » lør 1. jul 2006 22:20

Ja jeg har bananmanifold.
Har også tænkt på det, men det er først kommet efter, at udstødningen har været af.
Dvs manifolden har IKKE været afmonteret (er jeg sikker på; det er nemlig ikke nødvendigt for at komme til koblingen).

Jeg satte for et stykke tid siden nye gummiophæng på uden at få rasleproblemer.

Men nu vil jeg prøve at skille systemet ad fra slutningen af manifold og så derud af dvs.:

Skille det ad for at høre om der er nogle af rørene/lydpotterne, der rasler og derefter:
1 prøve at køre motoren kun med manifolden på. Stakkels naboer.
2. køre den med catten.
3. køre den uden bagerste lydpotte,
4. køre den med hele systemet uden, at det er ophængt,
4. køre det fuldt monteret.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Wackey » søn 2. jul 2006 22:06

hasse skrev:Ja jeg har bananmanifold.
Har også tænkt på det, men det er først kommet efter, at udstødningen har været af.
Dvs manifolden har IKKE været afmonteret (er jeg sikker på; det er nemlig ikke nødvendigt for at komme til koblingen).

Jeg satte for et stykke tid siden nye gummiophæng på uden at få rasleproblemer.

Men nu vil jeg prøve at skille systemet ad fra slutningen af manifold og så derud af dvs.:

Skille det ad for at høre om der er nogle af rørene/lydpotterne, der rasler og derefter:
1 prøve at køre motoren kun med manifolden på. Stakkels naboer.
2. køre den med catten.
3. køre den uden bagerste lydpotte,
4. køre den med hele systemet uden, at det er ophængt,
4. køre det fuldt monteret.

Nu tror jeg jeg har den gutter :P Jeg krusede lige forbi nede ved vandet her til aften og kom til at tænke på om det ikke kunne være varme skjoldet der sidder ved manifolden???
Brugeravatar
Wackey

Indlægaf hasse » søn 2. jul 2006 23:05

Nix hos mig.
Jeg har ikke varmeskjold ved manifolden. (har-for ikke at varmen skal gå op i kølerhjelmen- istedet varmeisolerende materiale påhæftet undersiden af kølerhjelmen).

Og jeg har checket de andre varmeskjold, der sidder langs med udstødningssystemet mellem dette og karosseriet
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Wackey » man 3. jul 2006 06:00

hasse skrev:Nix hos mig.
Jeg har ikke varmeskjold ved manifolden. (har-for ikke at varmen skal gå op i kølerhjelmen- istedet varmeisolerende materiale påhæftet undersiden af kølerhjelmen).

Og jeg har checket de andre varmeskjold, der sidder langs med udstødningssystemet mellem dette og karosseriet

Skod.. Så tror jeg mest på claus's forklareing.. sys bare ikke at min raslende var så slem det lyder mere som noget tyndt jern der rasler.. :S
Brugeravatar
Wackey

Hmmm

Indlægaf Claus » man 3. jul 2006 13:43

Jo nu har jeg det...det er jo fordi den har 80´er klap lygter.
Hvor er det skønt og have en cabriolet i denne dejlige sommervarme, tror også at alle jer med en NA model nyder det, på trods af klirren og raslen 8)

\"okay, det var et forsøg på og være morsom her i sommervarmen\" :D
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Raslekilde fundet

Indlægaf hasse » tirs 11. jul 2006 10:13

SÃ¥ lykkedes det!!!!
Havde prøvet alt relevant.
Så en dag på golfbanen, aktiveredes den \"rigtige\" hjernehalvdel og de ubevidste hjerneaktiviter blev bevidste: \" Hvad med lambdasonden????\".

Jeg havde monteret en ny fra MX5parts sidste år, og de målinger jeg havde fortaget ifb det periodiske bilsyn havde vist rigtige tal. Så den fungerede ihvertfald. Men derfor kunne den jo godt være kilden til raslelydene.

Derfor afmontering. Allerede ved at knipse til den med fingeren, kunne jeg konstatere, at den raslede.

For en sikkerheds skyld skruede jeg den gamle lambdasonde i hullet og startede motoren.

RASLELYDENE VAR VÆK.

Så nu venter jeg bare på sonden. Og hvis der derefter er noget, der rasler, så må det være det indvendige i ho'det.
Senest rettet af hasse tirs 11. jul 2006 13:23, rettet i alt 2 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Mikkel » tirs 11. jul 2006 11:14

Sjovt du siger det - set i bakspejlet synes jeg også jeg fik en raslelyd efter montering af den omtalte lambdasonde på min gamle NA'er.. Interessant!
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger