Mazda Tikker i tomgang

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Mazda Tikker i tomgang

Indlægaf Henrik » ons 19. jul 2006 09:40

Min MX5 er pludselig begyndt at tikke helt vildt i tomgang, når den får lidt gas går det væk. Der er skiftet olie og masser af det på.
Kan det kun være ventilerne der er døde eller kan jeg være heldig at løse det på en nemmere måde?

Bilen kører stadig super fint.
Det er en 91'er

Mvh.
Henrik
Henrik

Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf Webmaster » ons 19. jul 2006 10:25

Gør den det hele tiden, eller er det lige når motoren startes?

Hvis du søger efter \"HLA\" på http://forum.miata.net/vb/ vil du kunne læse at de første udgaver at NA'erne tikker en del og at oftest skyldes den type olie man har valgt. Har netop selv lige fyldt noget 5-40 fuldsyntetisk på, og min tikker også voldsomt når den har været kørt hårdt og startes med varm motor. Skal have fyldt noget andet olie på...

Lyden stammer ikke fra ventilerne, men er tikken fra ventiløfterne. Som sagt bør et olieskift kunne løse dit problem. Spørgsmålet er naturligvis hvilken olie som passer bedst til netop din motor!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » ons 19. jul 2006 10:40

Har selv haft samme problem med at ventilerne tikkede voldsomt. Købte en fed olie 15W-40 og problemmet forsvandt med det samme. Den kan finde på at tikke de første sekunder, når man starter den, med kold motor. Men ellers spinder den som en mis i tomgang. Bruger olie fra castrol, som er beregnet til biler der har kørt mere end 100.000 km. Det virkede på min, måske også på din :D
Min er en NA fra 93.
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Henrik » ons 19. jul 2006 10:46

Den tikkede en smule før netop som i nævner, så det har nok været olien - men pludselig begyndte den at tikke MEGET mere og temmelig voldsomt. Har fyldt nyt olie på, men kan selvfølgelig ikke lige huske hvad det var jeg brugte - (Skulle være til en MX5 da han slog det op) men tror stadig det er noget andet tikken end i snakker om desværre for det gjorde min jo som sagt også lidt før det voldsomme der er kommet nu.

Men prøver lige at se hvilken olie jeg bruger, så kan vi jo se om det måske kan hænge sammen med det.

PS. Mente også ventilløfterne. :-)
Henrik

Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf hasse » ons 19. jul 2006 11:29

Det er jo efterhånden en standardhenvisning. Men alligevel:

Kig i Tanners Performance Handbook, project 13, \"...Noisy HLA'S\".

Udover de forskellige muligheder for at undgå lyden, anbefaler han også, at man: \"...Try to slide a 0.015-inch feelergauge between the cam lobes and the HLAs\". Altså afstanden mellem knastakslens knaster og løfterne.

Du kan evt. først lytte til hvilken ventil/ventiler, der klikker med et stetoskop eller skruetrækker.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » ons 19. jul 2006 20:58

Almindelig tikken fra ventilløfterne har jeg også haft, men her var et olieskift kuren. Hvilket oliefilter bruger du, det er ikke alle der er så hensigtsmæssige på en 5'er. Jeg bruger selv KN filteret og Shell 10W-40, men det filter er nu også dyrt.

Min fars gamle 626 tikkede også helt utroligt meget, som min engang gjorde bare meget værre, og her var det oliepumpen der var årsagen. Den kunne ikke få olien til at cirkulere ordentligt og måske er det det samme du lider af. Jeg ved dog ikke om de 2 biler sådan uden videre kan sammenlignes på det punkt.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » ons 26. jul 2006 17:31

Som nogen måske kan huske havde jeg en grum tikken fra ventilløfterne da jeg i Søndags var på Sturup og startede bilen efter at den havde været kørt hårdt!! Jeg havde netop fyldt noget meget lækker og dyr fuldsyntetisk 5-40 Castrol olie på, og det duede bare ikke. Fik skiftet i går til 15-40 og i dag på Knutstorp tikkede den ikke et sekundt!!! Så olietype betyder åbenbart ret meget for vores lille 4 hjulede ven!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » tors 27. jul 2006 10:46

Nu vi snakker olietyper kan nogen så af/bekræfte følgende påstand: hvis der fyldes 15w-40 på dytten kan man ikke gå tilbage til en tyndere olie uden at skulle skifte samtlige pakninger i motoren?

Jeg ville forleden købe en Castrol 15w-40 men butiksassistenten advarede mig om at det vil resultere i olielækager hvis jeg siden ville skifte tilbage til feks 10w-40. Det havde angiveligt noget at gøre med den måde den fede olie påvirker pakningerne på.

Jeg har aldrig hørt den påstand før, hvad med jer?
Danny

Indlægaf Martin » tors 27. jul 2006 14:54

Jeg har skiftet lidt mellem 15W-40 (mineralsk) og 10W40 (delsyntetisk) alle af god kvalitet. Jeg har ikke oplevet problemer med skift imellem disee, men om jeg har skadet motoren på længere sigt ved jeg jo ikke :o

Jeg kan ikke høre forskel på ventilløfterne, ved de forskellige olier.. de har lyden i ca 1-2 sekunder når man starter op (ikke hver gang, men ofte).. og så forsvinder den helt derefter. Har de ALDRIG under kørsel.

Jeg vil ikke sige at du sagtens kan skifte, men jeg har altså ikke oplevet nogle problemer!!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Hmmm

Indlægaf Claus » tors 27. jul 2006 22:10

Faktisk er en mineralsk 15/40W olie det bedste til sådan en motor, hvis konstruktion kan spores tilbage til de glade 80´ere.

Har selv på min 1.8 NB kørt med fuldsyntetisk super kvalitets olie, og ja, den tikkede ikke specielt meget, men efter jeg har fået 15/40 mineralsk olie...uhhhmmm, den går lækkert...
Men husk som altid olieskift hver 10.000km og altid originalt oliefilter...ALDRIG uoriginalt, de har ikke returløb stop indbygget og bilen starter uden smøring de første omdrejninger.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Swootech » tors 27. jul 2006 22:42

Hmm, har jeg misforstået noget, hvis jeg mener at en 5W-40 olie og en 15W-40 olie er lige \"tykke\" når de bliver varme?

De 5W/15W er viskositetsindeks når olien er kold (Winter) og de 40 er viskositetsindeks ved 100 grader celcius...eller hvad?
Swootech

Indlægaf Danny » tors 27. jul 2006 23:07

Angående filtertyperne så behøver det ikke være originalt, KN duer også. Den har nemlig også returløb-stop. Tilgengæld koster den det samme som 4 originalfiltre :o
Danny

Tikkende ventiler

Indlægaf Vantage » man 11. sep 2006 19:33

Det er så mend ikke så kompliceret - din tikken kommer fordi dine ventilløftere er slidt. Når olien bliver varm (og tynd) løber olien ud af ventilløfterne i tomgang fordi olietrykket bliver lavt.

Den nemmste løsning er at anvende tykkere olie - fx Castrol RS 10w/60 - så løber olien ikke af ventilløfterne i tomgang, og du får ingen tikken. MEN brug kun RS 10w/60, hvis din motor er vant til fuldsyntetisk olie - ellers kan du få problemer med pakningerne.

Vil du vide mere - eller have et godt tilbud på RS 10w/60 - så skriv til mig på castrol@vantage.dk - jeg læser ikke five-speed.dk så ofte.

Vantage
Vantage

Dejligt

Indlægaf Claus » tors 14. sep 2006 09:29

Kendte ikke så meget til den vantage side...men der står menge gode informationer...ikke mindst om olie typerne, men også om vinteropbevaring og gode råd.

http://www.vantage.dk/Bilsport.htm
www.vantage.dk
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Problemer og løsninger