NB er blot det bedre end en NA og NC model.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

hmm

Indlægaf Claus » tors 20. jul 2006 16:37

Passer sikkert...desuden mener jeg og have læst at 100-110km/t stemmer overens med tophastigheden på NA model, ret mig endelig hvis jeg tager fejl....Altså med 80´er lygterne oppe.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Danny » tors 20. jul 2006 20:33

Det er korrekt. Altså når vi har en sammenbrændt NB'er på slæb :D
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Re: hmm

Indlægaf Webmaster » tors 20. jul 2006 22:57

Claus skrev:Passer sikkert...desuden mener jeg og have læst at 100-110km/t stemmer overens med tophastigheden på NA model, ret mig endelig hvis jeg tager fejl....Altså med 80´er lygterne oppe.

Ja, det har du fuldkommen ret i - når vejen drejer 90 grader :wink: men det gør ikke den store forskel med lygterne :wink:

(det her er god MX-5 humor)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

hmm

Indlægaf Claus » tors 20. jul 2006 23:57

Ja, hvad ved jeg om det...har endnu ikke prøvet sådan en 80´er bil...har kun prøvet den stive og vridningsstabile, 6gears NB model.
\"Se det er god værkstedshumor\"....hihi...

Forresten så kunne jeg ikke trække fra en Peugeot 407 igår...han lå lige i røven af mig, op til 190 \"jeg havde kluden nede\" så skulle jeg bremse, der var trafik foran..
Han havde en ekstra køler monteret, kunne jeg se...havde en skidt fornemmelse at det var intercooler :?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Danny » fre 21. jul 2006 12:14

Skidt med det, en 407 kører som en indkøbsvogn. Da de anmeldte den i Top Gear ville de hellere køres ned af den end selv køre den :o
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Re: hmm

Indlægaf Softtop » fre 21. jul 2006 14:00

Claus skrev:Forresten så kunne jeg ikke trække fra en Peugeot 407 igår...han lå lige i røven af mig, op til 190 "jeg havde kluden nede" så skulle jeg bremse, der var trafik foran..
Han havde en ekstra køler monteret, kunne jeg se...havde en skidt fornemmelse at det var intercooler :?

Tvivler! Havde der været tryk på maskinen, havde du med høj
sansynlighed kun set hans bagdel blive mindre og mindre... :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Nej

Indlægaf Claus » fre 21. jul 2006 18:36

En hvis person herinde fra der tidligere havde en sort 1,6 NA med kompressor, den kunne jeg indhente på motorvejen.

Men hvis han kunne nappe mig ville han gøre det...men så skulle den Peugeot have tilløb til det..for han kom ikke forbi...jo kom forbi da jeg da jeg bremsende grundet trafik og han lavede en totalt tåbelig og farlig overhaling..\"dobbelte spærrelinier.

Han startede med og ligge sig 3 meter fra mig og da der blev plads ville han overhale, men jeg gav også gas, så smuttede han ind bagved igen og blev der.
Men at han ville forsvinde ud i horisonten, nej, tvivler jeg kraftigt på...
Sådan en bandit vejer kollosale 1450kg og lad os sige det var en 1,8 pumpet til f.eks. 200HK det giver vægt kraft forhold på 7.8kg.

Simpel regning med en MX5 1000kg til +140HK det giver 7.1kg og med 6 gear, ligger Mazdaen næsten altid hvor der er optimalt hk til rådighed.

Men jo, han var da hurtigere end mig, som jeg skrev tidligere, han lå lige bagved mig hele tiden og jeg kunne ikke slippe fra ham.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Softtop » lør 22. jul 2006 10:22

En ganske god teori omkring vægt/effekt, men du glemmer en vigtig ting
i din sammenligning - som iøvrigt er ekstra relevant omkring acceleration
i fart.. drejningsmoment!! Tror du ikke bare det var en HDI' er? Den har
både intercooler og overarm! :)
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Sølvsten » lør 22. jul 2006 12:08

Det kan også have været deres 3,0 v6 model med 6 gear.

Den kan vist rimelig nemt køre fra en standart mx5, især hvis farten ikke starter ved 0 km/t.

I kan evt. se spec. her:
http://www.peugeot.dk/web/configurator_ ... wroom=1946
Brugeravatar
Sølvsten

Indlægaf Martin » lør 22. jul 2006 13:19

Sølvsten skrev:Den kan vist rimelig nemt køre fra en standart mx5, især hvis farten ikke starter ved 0 km/t.

Er det bare mig, eller er MX-5'eren aldrig tænkt som en dragster... prøv at inviter sådan en peugeot ud på en snoet landevej, eller fx en nedkørsels-snegl fra en mortorvej... det er efter min mening mere dér en MX-5er kan noget... er ret sikker på det aldrig har været meningen at bygge en bil der var super hurtig på lige vej.. -så havde man nok givet den nogle flere heste, og været mindre bekymret om vægtfordeling mv. ved designet.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Jo

Indlægaf Claus » lør 22. jul 2006 13:36

Jo, det kunne godt have været en HDI med intercooler monteret foran under nummerpladen, men det er ikke standard at den sidder der foran køleren...kunne jo ikke høre det om det var en diesel da han overhalede.
De diesel motorer som Peugeot/Ford/Mazda har lavet i samarbejde, spiller max.

Men må dog lige komme med en rettelse og ofte misforstået ting....moment giver IKKE acceleration, det er ene og alene hk.
At en moment stærk bil føles hurtigere, er at de har flere hk til rådighed ved et givent rpm ofte lavere rpm´- ligger den moment svage bil i et omdrejnings antal hvor hk ligger så er der ingen forskel.

2 helt identiske biler med samme HK hvor den ene har masser af moment og den anden ikke har, ja, de er lige hurtige i mellem acceleration, hvis blot den moment svage motor ligger hvor den yder sit max hk.
Brugeravatar
Claus

Re: Jo

Indlægaf Softtop » lør 22. jul 2006 15:28

Claus skrev:Men må dog lige komme med en rettelse og ofte misforstået ting....moment giver IKKE acceleration, det er ene og alene hk.

Må vist i høj grad være betinget af køremåde, bla. gearvalg og
omdrejningstal. Du kan ikke være sikker på hvordan Pug'en blev
betjent, da du formentlig rev i din egen pind.. :wink:

2 helt identiske biler med samme HK hvor den ene har masser af moment og den anden ikke har, ja, de er lige hurtige i mellem acceleration, hvis blot den moment svage motor ligger hvor den yder sit max hk.

Godt eksempel fra lala land.. Men vi taler vel om virkelige biler i den
virkelige verden??? :o
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf hasse » lør 22. jul 2006 19:28

Ja så kom den igen HK versus MOMENT.

Jeg har selv tidligere henvist til et link, der gav forklaring. Kan ikke huske linket.

MEN:
Indtil jeg får en seriøse snak med en person, der både kan skære det ud i pap og kan forklare det for mig, SÅ SELV JEG FORSTÅR DET, må jeg \"sige\", at jeg holder mig til Garrett III i \"Performance Handbook\" p. 19, hvor han bl.a. skriver:

\"When it comes to moving the car down the road, horsepower is useful in creating a maximum top speed...........However, overcoming the inertia of the car and accelerating it up to that speed is a function of torque, not horsepower. To sum it up, torque is the pulling force against inertia that gets you up to speed, while horsepower is the pushing force against limiting drag that keeps you at that speed\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 22. jul 2006 19:51

Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Yes

Indlægaf Claus » lør 22. jul 2006 23:32

Bekræfter blot det jeg siger...
Netop derfor er det yderst vigtigt at en racerbil har så mang eheste osm muligt uanset moment....netop idet hk og den rette gearing er udslagsgivende for accelerationen.
Men klart en moment stærk bil vil ikke på samme måde være følsom overfor en rette gearing, idet den har flere hk til rådighed ved et lavere omdrejningstal.
Men har den momentsvage bil en gearing der er perfekt således at den rammer maksimal hk, så er den lige så hurtig.
netop derfor vil et formel 1 team ene og alene kikke på HK og ikke på moment..men klart stort moment er også og foretrække idet bilen vil ikke være så følsom overfor den aktuelle gearing.
Jeg kørte i 86/87 kørt DM i roadracing på en 2 takter og ja, den havde absolut inte moment, hvilket resulteret i flere brændte koblinger og anders and ben når motorcyklen skulle i gang, men nå den trillede ved egen kraft, så var der intet som kunne følge med...af de større ccm og moment stærke 4 takter motorcykler.
Smiler, ja jeg var ikke verdensmester til og ligge knæet i asfalten og endte med på en 6 plads.
Brugeravatar
Claus

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion