Hej alle
Jeg leder efter erfaringer der kan hjælpe mig med at vælge hvilke vinterdæk der skal sættes på min nb fl'er
Mit dilemma er som følger.
Jeg har desværre ikke adgang til en garage til den lille og vil derfor køre i den vinteren over fremfor at lade den stå og fryse helt til.
Der sidder i øjeblikket sommerdæk 205/40/r17 på et sæt fælge der desværre var de eneste der fulgte med den, og to af dem har nogle grimme ar efter hvad der nok har været et angreb fra en meget bidsk kantsten.
Dvs. der er et vist incitament for at skifte fælgene eller bruge dem som vinterfælge.
Problemet er dog at udvalget af vinterdæk i 205/40/17 er meget lille.
går man op i profil 45 og bredde 215/225 kombinationer hjælper det dog noget.
Spørgsmålet er dog om 17\" overhovedet er godt som vinterdæk på en relativt let bil som mx'en, eller om man skal vælge en mindre fælg og et smallere dæk for bedre at \"træde igennem\" sne og sjap.
Et sæt Pirelli W 210 Sottozero 205/40 R17 84H XL fra daekonline.dk vil ligge i ca 5k leveret og monteret. hvilket så vidt jeg kan se ikke er så forskelligt fra et sæt dæk+fælge i 15\".
Jeg har 700m på arbejde så jeg vil nok tage cyklen for at spare den lille for salt, koldstart og vinduesskrabning, men i weekenderne har jeg brug for at køre på større landeveje der jo ikke med garanti er ryddede.
Så hvad skal jeg vælge?
Ovennævnte Pirelli W 210 der er de eneste daekonline har i 205/40/17?
En anden dimension i 17\" Er der f.eks plads til 45 eller går de på når forhjulene drejes?
Mindre fælge med dertil hørende dæk, og skal de være smalle eller brede?
Da det både er min egen, andres og bilens sikkerhed der er på spil behøver jeg vist ikke sige at jeg ikke er på jagt efter den billigste løsning ala \"så kører den rundt for dig\". Dvs. skal der køres sidelæns skal det gerne være fordi jeg vil.
Så hvis der er nogen der har vinterkørt deres mx'er og kan hjælpe med nogle erfaringner, så skriv endelig.