Måling på rullefelt - hvad yder din?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf PeterSpeed » man 9. okt 2006 19:23

Hej - jeg er ny bruger her (og egentlig kun \"papfar\" til en MX-5'er, da det er Helle's - jeg får bare \"lov\" til at skrue på den!)
Jeg kan se at flere har skrevet positivt om GTech Pro RR, også at data kan udlæses til en pc - er der nogen der kan fortælle om disse udlæsninger er lige så detaljerede som en udskrift fra et rullefelt? (og evt. kan vise et eksempel) - Det jeg mener er interessant, er ikke \"kun\" den højeste motoreffekt, men over hvor bredt et omdrejningsområde heste og moment er til rådighed.
Jeg har leget en del med programmering af en MegaSquirt styrebox på en MX-3 (2,5 V6), og det der kan hentes ud af den \"rigtige\" opsætning ved at justere den på et rullefelt er imponerende. Men rullefelt-tid er dyrt, så hvis GTec'en kan give de rigtige data er det jo både nemmere og billigere at bruge den til MX-5'eren.
NB 1,8 -99 (Felix)
PeterSpeed

Geografisk sted: Randers

HK

Indlægaf Claus » tirs 10. okt 2006 12:32

Flotte tal Hasse.

Nu er det snart på tide at du får opført hvad du efterhånden har fået lavet ved den.

Er det målt på dine hjul eller er efter gearkasse og diff ?
Da han slap gassen på rullefeltet fik han målt dit gearkasse/diff tab og hvor mange HK taber du der ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

HK

Indlægaf Claus » tirs 10. okt 2006 12:42

Hvis du har en email eller hvis jeg kan sende filen som ligger med G-Tech Pro produktet.
Eller jeg kan sende den til Webmaster som kan ligge den ud på siden - så kan du se at den udskrift du får fra G-Tech Pro er MEGET MEGET mere omfattende end hvad du kan få fra et rullefelt.
Eller kik her http://www.gtechpro.com/pass.html

Fordelen er jo at den måler når bilen er i bevægelse, hvor et rullefelt er statisk. Men mere om det senere.
Brugeravatar
Claus

Re: HK

Indlægaf PeterSpeed » tirs 10. okt 2006 21:41

Claus skrev:Hvis du har en email eller hvis jeg kan sende filen som ligger med G-Tech Pro produktet.
Eller jeg kan sende den til Webmaster som kan ligge den ud på siden - så kan du se at den udskrift du får fra G-Tech Pro er MEGET MEGET mere omfattende end hvad du kan få fra et rullefelt.
Eller kik her http://www.gtechpro.com/pass.html

Fordelen er jo at den måler når bilen er i bevægelse, hvor et rullefelt er statisk. Men mere om det senere.

- Mange tak, jeg har checket link'et, og du må meget gerne maile en udskrift tiil mig på:
peterspeed @ peterspeed . dk
NB 1,8 -99 (Felix)
PeterSpeed

Indlægaf hasse » tirs 10. okt 2006 23:08

Jeg har lige haft fat i et led om rullefelt/HK, bhp.

http://neptune.spacebears.com/opine/horsepwr.html

OG SÃ…, HVAD JEG HAR LAVET VED MIN MX'ER:

Puh, ha. Lidt af en opgave, men jeg har - IHVERTFALD - lavet fgl.:

UNDERVOGN/CHASSIS:

Koni's gule støddæmpere,
Swaybars front and rear JR,
Justerbare led (endlinks) til swaybars,
Afstivning, front- og rearbrace,(den jeg havde boltet til gearkasse var ikke god: Rystelser),
Stålslanger til bremser og kobling,
Bremseskiver MX5parts,
framerails FM,
PPF stabilizer FM,
Airdam front,
Strut-/towerbrace (superchargermodellen) fra I.L. Motorsport(viste sig at være en gammel/udgået model),
SAMTLIGE pakninger/bøsninger/gummiophæng udskiftet med polyurethan (ialt omkring 32), diffets ophæng udskiftet med Mazdaspeeds ditto.
OZ superleggera 15\",

MOTOR:

Cold Air intake,
JR's exhaustmanifold, sportsexhaust (+catpipe) og (nu) cat fra FM,
Oliekøler+placering af filter ved sprinklerbeholderen,
Mazdaspeeds LSD,
FM's kobling \"Happy Meal\",
FM's lightend flywheel,
Poleret inde i manifolden-fjernet ujævnheder,
Tændkabler fra Nology,
Sportshifter (som jeg iøvrigt forkortede med vist nok en cm's penge),
Underdrive crankpulley Ultra S (alu) fra unorthodox,

Og så alt det almindelige vedligeholdelse m.m. såsom pakninger, gummilister bl.a. på dørene /vinduerne, bagrude(plastic), vandpumpe, køler, hoodlifterkit (mx5parts), alubundplade i kabinen, \"racerrat\", start button, osv. osv, ligesom jeg har udskiftet bolte såsom justerboltene (den \"nye\" model med finere gevind) til sporingen, de lange bolte på bagophænget/trianglen, og andre, som jeg ellers syntes skulle fornyes f.eks bolte mellem dif og kardanakslen, dif og hjul.
Og så jeg jeg sikkert glemt noget (kommer i tanke om det i nat!?!?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 11. okt 2006 06:30

Gummiklodserne - motorophænget
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Helle » ons 11. okt 2006 11:14

Hej Hasse

I mine utekniske ører lyder det næsten som om du har skiftet alt andet end lakken :D og uden at det på nogen måde skal lyde hverken flabet eller respektløst kan jeg alligevel ikke lade være med at spørge- hvorfor????

Jeg mener, vi er vel alle enige om at MX5 er en sublim bil på alle måder, så det skulle vel ikke være nødvendigt at ændre så meget på den, eller hvad?

Bruger du den til race eller noget i den stil?

Jeg er bare lidt nysgerrig
Helle
--------------------------------
og Felix (NB 1,8i 1999 Grace Green Mica)
Helle

Indlægaf hasse » ons 11. okt 2006 12:44

På en vis måde kan jeg godt forstå dig (og sikkert også andres ???).

Nej. Jeg bruger den ikke til race. Dertil er den mig for kær.

Den er (har været...det eneste jeg egentlig \"mangler\" er turbo/supercharger ) min store hobby.

Hvis \"man\" nærlæser listen, vil det konstateres, at der laaannngggttt hen ad vejen er tale om vedligeholdelse/udskiftning/fornyelse.

Det eneste egentlige pjat - efter min opfattelse - er faktisk startknappen (og måske PPF-stabilizeren).

F.eks. medvirker svinghjulet og alu-crankpullyen til en meget hurtigere respons på speedertryk.

Og som en sideeffekt giver Alu-crankpulleyen p.gr.a. den mindre diameter en efter min opfattelse mere behagelig styrefornemmelse, fordi servostyringen bliver påvirker af \"den mindre gearing\".

Framerailen (og til dels PPF-stabilizeren) monterede jeg fordi:
1. Den er trods alt 16 år gammel, har gået ca 240.000 . Og en vogn bliver vredet ved kørsel.
2. Og hvis en mx'er er blevet vredet, så er det min. Hjørnerne blev jo løftet og sænket utallige gange, da jeg udskiftede/monterede støddæmperne og bøsningerne. Det skete løbende over lang tid. Og den blev brugt mens monteringen fandt sted. Altså når jeg var færdig med eet ophæng, blev det og hjul osv sat på igen, så jeg kunne bruge den.

Tilføjet:
Tager \"i\" f.eks. gummilisterne døre/vinduer (dem hvor vinduet ruller ned) vil I konstatere, at den del af listen \"der er inde i døren\" er rådnet/smuldret væk. Det var de ihvertfald på min.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » ons 11. okt 2006 13:45

Helle skrev:...Jeg mener, vi er vel alle enige om at MX5 er en sublim bil på alle måder, så det skulle vel ikke være nødvendigt at ændre så meget på den, eller hvad?....

Helle - du må heller ikke glemme at en bil, som MX-5, for mange mænd er noget af en hobby.. og nogen gange udskifter/forbedrer man bilen fordi man kan - ikke fordi det er påkrævet!!! :roll: Ikke at jeg forventer at du forstår (meget stort skævt smil):wink: , men jeg er sikker på at der er mange andre gear heads, der kan nikke genkendende til situationen og tilfredshedsfornemmelsen ved at gå ud i garagen og udskifter en "dims", som har været længe undervejs fra det store udland! :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 11. okt 2006 14:34

Og roll bar, Hard Dog \"Deuce\", black for ikke at slå hovedet en gang til!!!!!!!!!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Helle » ons 11. okt 2006 20:19

Webmaster - nej du har nok ret, jeg forstår det ikke helt, jeg vil bare gerne køre min Felix, men jeg respekterer det.
Er gift med PeterSpeed som roder med racerbiler, og som er allerlykkeligst når han og de andre racergutter er helt smurt ind i olie og lige har fået noget, der ikke virkede, til at virke. Og kan de få hevet et sekund eller to ud af dyret (MX3 pt, men skal muligvis være en MX5 næste gang) er dagen/weekenden reddet.

Det billede jeg havde på nethinden af Hasse var at han havde en bil som han i en enkelt proces havde splittet til atomer og derefter udskiftet samtlige dele til noget andet, men som han jo selv forklarer så har det været over en årrække som udskiftninger af slidte dele og så giver det jo meget mere mening - for mig ihvert fald.

Og jeg tygger mig gennem alle trådene for at lære om bilen og jeg vil gerne gøre meget og bruge hvad der skal til, for at vedligeholde den på den rigtige måde. Så jeg håber I bærer over med mig :oops:
Helle
--------------------------------
og Felix (NB 1,8i 1999 Grace Green Mica)
Helle

hmm

Indlægaf Claus » ons 11. okt 2006 21:00

Ja klart du er da tilgivet..det er jo en NB du kører i :D
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Thomsen » ons 11. okt 2006 22:36

Webmaster skrev:
Helle skrev:...Jeg mener, vi er vel alle enige om at MX5 er en sublim bil på alle måder, så det skulle vel ikke være nødvendigt at ændre så meget på den, eller hvad?....

Helle - du må heller ikke glemme at en bil, som MX-5, for mange mænd er noget af en hobby.. og nogen gange udskifter/forbedrer man bilen fordi man kan - ikke fordi det er påkrævet!!! :roll: Ikke at jeg forventer at du forstår (meget stort skævt smil):wink: , men jeg er sikker på at der er mange andre gear heads, der kan nikke genkendende til situationen og tilfredshedsfornemmelsen ved at gå ud i garagen og udskifter en "dims", som har været længe undervejs fra det store udland! :wink:

Nemlig... Det kender vi andre godt..!! :lol:
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: København

Re: Måling på rullefelt - hvad yder din?

Indlægaf Piphest » lør 14. okt 2006 22:07

jepperimmen skrev:Jeg har netop haft min NB 1,8 fra 1998 (den står helt standard og har kørt 55.000km) på rullefelt hos www.scantune.dk Rullefeltet er kalibreret og godkendt af teknologisk institut, så resultatet burde passe :)

Resultatet blev: 131,0 HK ved 6738 omdr. / 151,6 Nm ved 5088 omdr.

Skuffende når den jo efter bogen burde yde 140 HK :evil: - og nej det er ikke fordi jeg kører for meget "morfar" :!:

Er der andre, der har fået lavet målinger på standard motorer?

Ja, nu har jeg så også fået målt min 5'er... :wink:

Nill og jeg var i dag med Peugeot klubben i Viborg og få målt vores biler.

Min 10AE, som bortset fra:
Monsterflow fra GWR
JR Manifold
High flow midpipe
Racing Beat dual exhaust er helt standard målte:

141,3 Hk. @ 6712 rpm og 164,1 Nm @ 5046 rpm
Undermålingen viste den 128 Hk på baghjulene, så det et tab på ca. 13 Hk og åbenbart ikke de 30, som de skriver på både FM og BRP :?

Nill's 2001'er som også, bortset fra et konisk luftfilter er standard, målte 140,1 Hk @ 6736 rpm og 158,8 Nm @ 4832 rpm og 125 Hk på baghjulene.

Det er nu meget godt at have nogle tal fra inden vi rigtigt går i gang med at lave noget ved vores biler :wink: :twisted:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Sikken en service!

Indlægaf PeterSpeed » fre 20. okt 2006 17:49

- Endelig ankom fødselsdagsgaven fra min dejlige Helle med posten! - En G-Tec RR, så nu skulle jeg rigtig i gang med at teste HK og NM og G o.s.v.
Men til min skuffelse kunne jeg konstatere at den var blevet leveret fra Uniq-Import med en US-strømforsyning (120V og 2 flade stikben) - ØV!
Altså var det bare ned i kassen med G-Tec'en igen - Uden strømforsyning er det ikke muligt at koble den til PC'en og udlæse data.
I går kontaktede jeg så Uniq-Import, som så i dag svarede tilbage, at den strømforsyning plejede de bare at fjerne fra æsken, og levere G-Tec’en uden - men det havde de bare glemt! Så de mener at jeg bare selv må købe en et eller andet sted.
Så nu er mine spørgsmål:
- Har i andre fået 220V strømforsyning med til G-Tec'en, eller har i løst det på anden vis?
- Er det det normale serviceniveau fra Uniq-Import?
NB 1,8 -99 (Felix)
PeterSpeed

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering