Ikke den bedste køreoplevelse

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Ikke den bedste køreoplevelse

Indlægaf Helle » ons 6. dec 2006 17:22

Ja man skulle selvfølgelig ikke tro at den overskrift har noget at gøre i dette forum, men vi var lige ved at blive uvenner idag, Felix og jeg...

Jeg skulle en tur til Kolding (ca. 140 km) i stærk blæst og regn, og jeg er nærmest lam i armene af at holde den. Den er simpelthen så vindfølsom at man skulle tro det er løgn. Den vejer selvfølgelig ikke noget særligt, så det er vel ikke ligefrem unaturligt, men kombiner lige det med at jeg skøjter rundt på de hvide striber og asfaltreparationerne på motorvejen, så jeg konstant skal korrigere. Den der glidende fornemmelse er ikke så behagelig med 130 i timen, når man passerer lastbildæk i øjenhøjde!

Måske jeg skal prøve at ændre mit dæktryk? Jeg kører med 1,8 som foreskrevet men det er muligvis ikke nok?
Helle
--------------------------------
og Felix (NB 1,8i 1999 Grace Green Mica)
Helle

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Softtop » ons 6. dec 2006 17:33

Uvenner! Det går jo ikke.. :o

Du har ret i at en 1000 kg's MX5 nok ikke er den mest vindufølsomme bil,
men jeg skulle da ellers nok mene at en 99 med servo skulle være til at
tæmme.

Men mht. dine hjul - hvad er størrelsen på dem?
Hvis du har \"fede\" fælge på hvad er så bredde og offset (ET)?
Hvilket fabrikat er dine dæk?
Og... har du fået \"skaldede\" dæk uden at opdage det? :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Helle » ons 6. dec 2006 17:40

Softtop skrev:Men mht. dine hjul - hvad er størrelsen på dem?
Hvis du har "fede" fælge på hvad er så bredde og offset (ET)?
Hvilket fabrikat er dine dæk?
Og... har du fået "skaldede" dæk uden at opdage det? :wink:

Fuldstændig standard - dem den er født med. originale 15" fælge og Michelin dæk, ikke brede, ikke lave, ikke slidte. Endnu.... men bare vent. Til foråret skal jeg have nogle fine 19" fælge hvis jeg kan få støvet nogen op som er magen til Claus' ellers noget der ligner.
Jeg har jo ikke haft den så lang tid, så jeg er ikke begyndt at køre "Chicken-style" endnu. Og nåh ja det er stadig sommerdækkene jeg kører på.
Helle
Helle

Indlægaf Martin » ons 6. dec 2006 17:50

Jeg syns nu ikke den er den værste bil i sidevind ('91er med originale 14\" fælge).

Jeg kunne dog forestille mig at dårlig/forkert sporing kunne føre til ekstrem sidevindsfølsomhed. Forestil dig hvis du fx køre med negativ camber?

/martin
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Helle » ons 6. dec 2006 18:17

Martin skrev:Jeg kunne dog forestille mig at dårlig/forkert sporing kunne føre til ekstrem sidevindsfølsomhed. Forestil dig hvis du fx køre med negativ camber?

/martin

Ja det har du ret i. Jeg tror jeg vil prøve at få checket sporingen.
Helle
Helle

Indlægaf Softtop » ons 6. dec 2006 18:36

Ud fra dit svar må jeg også tilslutte mig Martin's råd..
Da du kører på helt original montering, tror jeg heller
ikke det er en ide at hæve dæktrykket - men det er da billigt
at prøve sig frem med. :D
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

hmmm

Indlægaf Claus » ons 6. dec 2006 19:04

Med sænket undervogn og opstrammet og monteret med 205/40/17 Continental SportContact dæk var bilen meget følsom overfor de hvide striber :?
Bilen var meget styrfølsom men det jeg elskede var at den tog sving som på skinner og jeg kunne korrigere selv helt ude på grænsen.

Fik derefter GoodYear F1 dæk på og bilen blev helt anderledes \"læs kedelig\" nu tager den ikke de hvide striber som før\"godt\" men er desværre blevet meget mere blød og føles lidt slasket som man har defekte bøsninger når den presses - skal selvfølgelig have Continental dæk næste gang.

Men følsom overfor sidevind, nej, med begge dæk typer samt montering af originale 195/50/15 absolut intet problem, føler faktisk at bilen er mere stabil i kraftig blæst end min tidligere Honda Civic VTI og min nuværende Corolla.
Jeg har eksperimenteret med dæktryk og har opdaget at min nok skal have lidt højere tryk end det der anbefales.

Fik bilen sporet hos Andreas Fast www.Au2fast.dk og waw, sikken forskel.

Så min anbefaling få den sporet hos en der kender til MX5 og prøv at justere dæktrykket eller måske et par nye dæk - Michelin er jo kendt for at lave rigtig gode all round dæk der er støjfrie og de er næsten umulige at slide ned, men måske de er mere til den komfortable side og derfor nok ikke den optimale løsning på sådan en lille racer.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Michelin dæk og MX5

Indlægaf zyli » tors 7. dec 2006 00:18

Helle, det var godt du holdt øjnene på vejen...

En smule slidte Michelin dæk på en MX´er - så kan man ikke et øjeblik kaste et blik på sidemanden:-( Det næste man ser er autoværnet!!!

Det kan godt være at de franskmænd kan lave dæk som kører en trillion km uden at blive slidte - men der findes simpelthen ikke mere ubehagelige dæk at køre på over hvide striber eller repareret asfalt.
Det er lige meget om det er 14/15 eller 17\" hjul, de er ubehageligt følsomme og man skal være over dem konstant.

Husker en tur til Vesterås i Sverige for et par sæsoner siden - er stadig glad for at vi slap levende fra den tur...

Skynd dig og kom af med de dæk, Helle - Felix springer ud af sin puppe med et par nye sorte lakridsruller, gerne Dunlop Sportmaxx:-)
zyli

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf the chicken » tors 7. dec 2006 09:47

Jeg har jo ikke haft den så lang tid, så jeg er ikke begyndt at køre \"Chicken-style\" endnu. Og nåh ja det er stadig sommerdækkene jeg kører på.

:lol:

- Synes faktisk at det er en meget lidt vindfølsom bil sådan en mx'er??!

Men den er tydeligt mere følsom på standard 14\" (med 165(!) vinterdæk end den er med 205/40-17\"

Jeg kører små 200 km hver dag, og synes ikke at den er anstregende at køre i når det blæser...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Martin » lør 9. dec 2006 10:49

[quote]Men den er tydeligt mere følsom på standard 14\" (med 165(!) vinterdæk end den er med 205/40-17\" [uote]

165?? hvem har dog monteret så tynde dæk på din bil??? -det er vist mig bekendt ikke standard størrelsen på en MX-5'er (selv ikke med vinterdæk!) -Hvis din bil har været \"voldtaget\" med denne dæktsørrelse, kunne man sagtens forestille sig at der heller ikke har været gjort specielt meget ud af sporingen... Dette vil måske kunne forklare din oplevelse..

Jeg har INGEN problemer med sidevindsfølsomhed, på standard 14\" 185/60 dæk. -kunne godt forestille mig at der var biler der var endnu bedre en MX-5'eren (da den jo er en ganske let bil), men syns overordnet set den klare det fint.

/martin
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Helge » lør 9. dec 2006 15:48

Helle skrev:
men bare vent. Til foråret skal jeg have nogle fine 19\" fælge

19\", er de ikke lige store nok til en lille 5'er 8)
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Softtop » lør 9. dec 2006 15:58

Helge skrev:19", er de ikke lige store nok til en lille 5'er 8)

Er de ikke lidt små til bling bling? :P
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Helle » søn 10. dec 2006 13:10

Helge skrev:Helle skrev:
men bare vent. Til foråret skal jeg have nogle fine 19" fælge

19", er de ikke lige store nok til en lille 5'er 8)

Jo for søren da.. der skulle have stået 17"
Helle
Helle

Indlægaf the chicken » man 11. dec 2006 12:59

165?? hvem har dog monteret så tynde dæk på din bil??? -det er vist mig bekendt ikke standard størrelsen på en MX-5'er (selv ikke med vinterdæk!) -Hvis din bil har været \"voldtaget\" med denne dæktsørrelse, kunne man sagtens forestille sig at der heller ikke har været gjort specielt meget ud af sporingen... Dette vil måske kunne forklare din oplevelse..

Den tidligere ejer må ha gået efter ideen med at smalle dæk er bedre til sne :o det er jo ikke andet end skæreskiver..
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf grothe » tirs 12. dec 2006 21:14

Hej Helle

Var en tur på fyn sidste gang det var rigtigt stormvejr,der kan man tale om vindfølsomhed :o .Jeg troede sgu på et tidspunkt at konen og jeg røg ud over broen og ned i vandet rigtig grim oplevelse :oops: .

Hilsen
Poul Grothe

P.S.
Da jeg så over på kørebanen mod sjælland kom der biler med campingvogn.
Tja hvad kan man sige,dumdristige eller ??
Brugeravatar
grothe

Næste

Tilbage til Diskussion