Nye fælge

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Nye fælge

Indlægaf Danny » tirs 2. jan 2007 10:25

Godt nytår alle sammen, lad os få fyret op på vores forum igen.

Jeg skal have nye fælge og vil gerne have en let fælg af hensyn til køreegenskaberne. Jeg er nået dertil hvor jeg er 95% fast besluttet på at købe OZ Ultraleggera, men det er farven jeg er i tvivl om. De fås i en alu/sølvfarve, en cup-version (kaldes nogle steder \"graphit\") der nærmest er gunmetal, og den sidste farve er guld.

Guld er udelukket, både fordi det er ikke lige er mig og så fås guldfælgen ikke i 16 tommer hvilket egentlig var det jeg havde tænkt mig.

Jeg hælder lidt til Cup-udgaven i 16\" (7\" bredde), men er usikker på hvordan det står til resten af bilen som er rød med sort kaleche. Det må nemlig gerne lugte lidt af bane, hvliket jeg synes den lidt mørkere fælg gør.

Her er et link til et billede af fælgene, bemærk at fælgen længst til højre ikke er Ultraleggera som der fejlagtigt står: http://images.google.dk/images?hl=da&lr ... traleggera

Hvis nogen har et forslag til gode race-betonede dæk med fokus lagt på svingegenskaber, bremseevne og også gerne våd vej må i endelig sige til. Jeg vil så gerne snart til nogle track-days. Jeg leder efter dæk der limer bilen til vejen; desværre ikke gade-slicks da jeg så nok ryger i grøften ved den første regnbyge. I behøver ikke nævne F1 GSD3 eller Toyo T1-R, dem har jeg al den info jeg skal bruge om.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Enig

Indlægaf Claus » tirs 2. jan 2007 11:41

Ja, lad os få gang i dette forum igen...det er jo et nyt år.

Grafit farven tiltaler mig meget på disse lækre fælge.
Hvad vejer de egentlig ?
Husk at fælgen ikke vil syne så stor på bilen, fordi egerne ikke går helt til kanten af fælgen - men mums lækre fælge.

Erfaring med gadedæk der klæber sig til vejen, personligt har jeg super god erfaring med Continental Sp.Cont2 205/40/17 og det er klart de dæk jeg skal ud og investere i igen - bilen er som bygget til dem og den får en reaktion der er helt fantastisk, som at få en ny undervogn. Men ulempen er lidt højere vej støj og den fanger hvide striber samt regnvejr er ikke livretten. Men de ulemper opvejes laaang over vejbeliggnheden i tørvejr og bilens respons.
Jeg kører nu med GoodYear F1 GSD3 og det er ganske enkelt skod dæk til en MX5.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Re: Enig

Indlægaf Danny » tirs 2. jan 2007 12:06

Claus skrev:Jeg kører nu med GoodYear F1 GSD3 og det er ganske enkelt skod dæk til en MX5.

:lol: Ja det kunne jeg se i en af de gamle tråde. Men kun dig og Webbie kommenterede de dæk og i var lodret uenige, så jeg ved ikke hvad jeg skal tro. Men jeg tror jeg sniger mig uden om, udfra det jeg har læst på andre sites enten hader eller elsker man dækket og tænk nu hvis jeg ikke bryder mig om det...
Så hellere nogle dæk som alle er nogenlunde enige om er gode.

Vægten på fælgene svinger alt efter ET mellem 6,4-7 kg i 16". Grunden til at det lige skal være 16" er, at det virker som det bedste kompromis mellem præstationer, komfort og udseende. Jeg er godt nok spændt, har kun erfaring med de originale 14".

PS: jeg mindes nogen i foraet, som havde købt sine fælge i Tyskland. Hvis nogen ligger inde med oplysninger om online dæk og fælg-shop i Tyskland, vil jeg meget gerne have nogle links. Jeg har allerede set ovenstående fælge til 5040 kr på en tysk hjemmeside, men mangler nogle flere dæksider.
Danny

Re: Enig

Indlægaf Webmaster » tirs 2. jan 2007 12:42

Danny skrev:...Men kun dig og Webbie kommenterede de dæk og i var lodret uenige, så jeg ved ikke hvad jeg skal tro...
Jeg tror at det har meget med størrelse at gøre. Har kun hørt brok over F1'eren ved de større størrelser. Ved at der er andre der har samme erfaringer som Claus. Min erfaring er med 15" udgaven, som er ganske udemærkede (og ret billige). Men eftersom at du går i retning af 16", er F1'erne måske nok ikke lige førstevalget!!

Ved at Mikkel var ret glade for de Pirelli P-zero nero (eller hvad de nu hed) til hans tidligere NA'er. De skulle heller ikke koste det vilde i 16"
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » tirs 2. jan 2007 13:36

Jeg har ContiSport på begge mine biler og er meget tilfreds!!
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Her finder du priser

Indlægaf Claus » tirs 2. jan 2007 15:04

Her finder du priser på dæk.

Ja sådanne Continental Conti Sport, har jeg faktisk aldrig haft den store tiltro til, det har i min forestilling aldrig været et dækfabrikat jeg ville gå efter hvis jeg skulle have et dæk med sportslige egenskaber - havde en eller anden forestilling om at det var nogle skod dæk, ikke eksotiske, sportslige og lidt lavpris over det mærke.
De Conti dæk på min var allerede monteret, da jeg købte den og jeg troede at de fantastiske køre egenskaber på en MX5 var standard og at det var helt naturligt at selv når bilen var kommet ud over grænsen, kunne jeg styre den på plads igen, helt uden problemer...altså lige indtil jeg fik de GoodYear F1 monteret :-(
Efter noget tilkørsel er jeg selvfølgelig blevet gladere for mine F1 dæk, men de tåler ingen sammenligning \"når vejen er tør\"

Forresten : her finder du billige dæk priser - rigtig god fornøjelse.
http://www.daekonline.dk
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » tirs 2. jan 2007 15:17

Når Bridgestone får taget sig sammen til at producere en afløser
for S-03 varianten (der desværre er ude af produktion), så er dét
dækket man skal købe. 8)
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Danny » tirs 2. jan 2007 18:59

Rart at se at folk er kommet op af stolene i dag :P

Jeg takker for jeres input. Er der stadig ingen der har noget erfaring med Toyo's R888 dæk? Jeg har været inde på Track-day klubbens hjemmeside og har fundet lidt om dem, men erfaring fra en 5'er ville være rart.
Danny

Indlægaf the chicken » ons 3. jan 2007 12:58

Nu købte jeg jo et sæt alufælge udelukkende for syns skyld - det er med 205/40-17 Rotax dæk (et eller andet koreansk)

Dækkene blev valgt ud fra pris samt et IKKE sportsligt mønster, da erfaringen fra mine forældres autoværksted siger mig at de kommer til at larme når de bliver slidt...

De har sgu overrasket mig positivt, de kan trække 1,3 g på tør asfalt og har også et fint greb på våd vej (egentlig ville jeg gerne ha haft dæk med mindre greb, men nå - den kan stadig drifte) 8)

Bilen styrer mærkbart lettere/hurtigere med de originale 14\" - men tilgengæld er vejbeliggenheden væsentlig dårligere, den krænger mere i sving og har selvfølgelig et dårligere greb, så jeg vil til enhver tid foretrække 17\" med lavere dæk - det ville nok være endnu bedre hvis det var lettere fælge som fx. OZ

:D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 3. jan 2007 14:48

Havde et gammelt \"vægtlink\", men det var udgået.

Derfor et nyt:

http://www.wheelweights.net/
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » ons 3. jan 2007 14:53

Hey Chicken, var det ikke dig der købte fælge i Tyskland? Hvilken hjemmeside/firma brugte du?

Jeg kører pt med Goodyear Eagle Ventura foran og Goodyear NTC2 bagpå. Jeg plejede at køre med venturaerne bagpå, men da NTC2'erne har meget dårligt greb i det våde valgte jeg at bytte om på dem for at få bedre bremseegenskaber og undgå understyring. Altså jeg flyttede dækkene med dårligt greb til baghjulene. Og det er.....spændende :lol:

Jeg kører næsten sidelæns hele tiden og hjulspin i 2. gear når jeg sætter igang skal jeg ikke engang anstrenge mig for. Det er utroligt så nem en 5'er er at styre på det punkt, selv de gange hvor det kommer bag på mig styrer jeg stille og rolig kontra alt imens jeg skraldgriner; jeg elsker 90 graders sving :D Understyring derimod giver mig koldsved på panden.

Men jeg savner høje svinghastigheder, det tør jeg simpelthen ikke med de dæk. Og jeg kommer altså ikke hurtigt på arbejde af at køre 60 km/t alle 30km fordi der er en smule vand på vejen (der skal meget lidt vand til at få de bagdæk til at skride). Så Chicken du skal nok overveje NTC2 til baghjulene, ellers er det generelt ikke noget anbefalelsesværdigt dæk.
Danny

Indlægaf Danny » ons 3. jan 2007 15:15

Det er et genialt vægtlink Hasse, en skam at mange af de lækre lette fælge ikke sælges her i DK eller EU for den sags skyld.

Kan se at Ultraleggera i 16\" vejer nøjagtig 2 lbs mere end mine nuværende fælge i 14\". Gad vide hvordan det spiller ind på køreegenskaberne med andre dæk.
Danny

Indlægaf Swootech » ons 3. jan 2007 17:16

Jeg har også undersøgt det med nye dæk og fælge i det sidste stykke tid. Jeg vil gerne bibeholde standard størrelsen som på min er 205/45-16 og regner med at prøve Pirelli P Zero Nero. De kan ihvertfald kun være bedre en de OEM Turenza'er bilen blev solgt med :)

Med hensyn til fælge synes jeg godt nok ikke det er nemt at finde lette fælge der er pæne og til at købe og betale i Danmark.
- OZ Ultraleggera er selvfølgelig en mulighed der er nem at få fat på.
- Volk RE30 er fede og meget lette, men de er nok dyre og hvor køber man dem herhjemme? (Se Størrelser og Fælgen i Mercury Silver).
- En anden fed fælg synes jeg er MOMO Corse som vejer det samme som standard fælgene og så er den rimlig i pris. Hvordan mon sådan en blank sort fælg ser ud på en rød 5'er? (Sort og Sølv)

Andre gode links hvor man kan finde fælg vægt:
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
http://www.wheelspecs.com

BTW, NCT2...udgik de ikke for 10 år siden? Jeg havde dem på min Volvo Amazon indtil for 2 år siden og selv den gik for nemt sidelæns når det var vådt ;)
Swootech

Indlægaf Danny » ons 3. jan 2007 17:29

Det er muligt de gjorde det, gode er de i hvert fald ikke.

De sad på bilen da jeg købte den, men jeg har stadig over 2 mm tilbage. Underligt nok, jeg har ellers haft bilen i 3 år og kører ca 50 km dagligt i gennemsnit. Og hvem ved hvor længe den tidligere ejer har haft dem.

Volvo Amazon siger du? Den kan min far mange sidelæns historier om, det lød ikke til at være det store problem :D
Danny

Indlægaf hasse » ons 3. jan 2007 21:32

TIL: \"the chicken\":
Er det en af dine vogne?

http://www.wreckedexotics.com/elan/elan ... _003.shtml
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering