Import af MX-5 fra Sydtyskland

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Import af MX-5 fra Sydtyskland

Indlægaf Mads » tirs 2. jan 2007 14:09

Jeg har længe gået og kigget drømmende efter en MX-5 og har nu fået taget mig sammen til at gøre lidt ved drømmen.
Vi er derfor 2 kammerater som kører til Sydtyskland i uge 4 og håber at have bil med hjem.
Vi har efterhånden nogenlunde styr på alt det praktiske, men vi er begge lidt grønne på det mekaniske område. Så håber at der er nogen som vil bidrage deres erfaring og gode råd.

Hvilke dele/områder på bilen skal man være mest opmærksom på ved køb (fx.hvor vil der typisk være rust (hvis der er rust), hvor findes de faretruende signaler i motoren, osv, osv).

Er der nogen forhandlere som kan anbefales i det sydlige Tyskland?

Nogle gode fif generelt ?

På forhånd tak !

Hilsen Mads
Mads

Geografisk sted: Nørrebro

Indlægaf Webmaster » tirs 2. jan 2007 15:01

Hvilken årgang/model kigger i på?

De fleste hints vedr. NA'erne kan læses her: http://www.five-speed.dk/Guides/NAguide.htm
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Hmmm

Indlægaf Claus » tirs 2. jan 2007 15:13

Hvis du er grøn på det mekaniske område, så pas på, hvis du handler bil i udlandet. Du risikerer at komme hjem med et sminket lig der ser mega godt ud på overfladen, men indeholder skjulte fejl og mangler samt fusk med km standen.
Derfor vil jeg i dit tilfælde gå på jagt efter en bil i danmark, hvor du kan få reklamation, garanti og du kan lade handlen gå tilbage, hvis bilen indeholder væsentlige skjulte fejl.
Du har ingen rets sikkerhed, hvis du handler bil i udlandet.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Re: Hmmm

Indlægaf jepperimmen » tirs 2. jan 2007 16:47

Claus skrev:Du har ingen rets sikkerhed, hvis du handler bil i udlandet.

Jo, der er også en købelov i Tyskland når man handler hos forhandler, men i praksis er der jo langt til München og omegn..
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Danny » tirs 2. jan 2007 16:49

Jeg gjorde det samme som dig da jeg for snart 3 år siden købte min MX-5 i sydtyskland. Jeg anede heller ikke det helt store om det mekaniske eller faresignalerne, men var opsat på at få en. Og det gjorde jeg så, den første jeg kom til købte jeg og det var nok ret dumt. Ikke at der var noget galt med den, men det var rent held så jeg anbefaler ikke den fremgangsmåde.

Falgruberne afhænger lidt af hvad model og årgang du vil købe. Men bed om en servicemanual og se at den er udfyldt. Læg mærke til om tallene i trip-tælleren står unormalt skævt; det kan være tegn på at der er pillet ved dem. Giv evt udstødningen et slag med hånden for at se om noget rasler, det kan betyde en ny katalysator (den har jeg prøvet).

Især ville jeg se efter tegn på om den tidligere ejer har været entusiast: er bilen sporet, hvilke dæk har den, lakkens tilstand, spørg efter hvilken olie der er anvendt i både motor og transmission hvis det er hos en privat, eventuelle modifikationer (justerbare krængingstabilisatorer, støddæmpere ect ect) og hvis du skal skrue bissen på så spørg efter hans køremusik (her skal han svare ACDC :D ).

Men lad være at gøre som mig og bare købe en fordi du er forelsket. Selvom jeg har været heldig. Men det er generelt en meget driftssikker og pålidelig bil, den mest trofaste i hele min familie kan jeg sige uden at overdrive.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Mads » ons 3. jan 2007 08:31

Tak for Jeres svar. Tror dog fortsat at vi gør forsøget da udvalget syntes meget større i Tyskland. Vi har sat 4 dage af til projektet så vi kommer til at se mindst 10-12 biler før vi tager en beslutning.

Det er forresten model NB vi kigger efter.

Hilsen Mads
Mads

Geografisk sted: Nørrebro

Tilbage til Diskussion