HK----NM

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tors 1. feb 2007 12:25

Lad os holde os til nogle kurver, som alle læsere af denne diskussion kan forholde sig til.
Nemlig
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=53849

Følger man mine betragtninger, vil man få den bedste acceleration i området 3700 til 5350.

Sådan som jeg forstår dig, vil man -ifgl. dig - få den bedste acceleration i området 5350 og opefter.

Lad nu være med at skrive, at man ikke kan bruge de 1600-1700 RPM til noget som helst.

Det er NM-HK vi \"taler\" om.

Jeg si'r, at det er NM-kurven, der har betydning.
Du si'r (?), at det er HK-kurven.

Når man skal afgøre, hvornår der skal skiftes gear, skal udgangspunktet være maxpunktet for NM-kurven +_ xx antal omdrejninger.

Du kan ikke læse en skid om accelerationen ud fra HK-kurven.

Hvorfor tror du, at det hedder drejningsmoment? Fordi det er evnen til at dreje noget.

Hvorfor tror du, at det hedder hestekræfter? Fordi en hest kan trække xx antal kg.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 1. feb 2007 13:10

Prøv nu bare at mål din bil med begge måder at køre på - du må gerne komme og låne min g-tech...

GÃ¥r ud fra at vi begge snakker ren acceleration fx 0-100 km/t eller 1/4 mile...?

Hvis momentet har så meget betydning er det jo temli underligt at dieselmotorer er så langsomme... - for så skulle en diesel jo være ligeså hurtig som en benziner med langt flere hk og samme moment...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tors 1. feb 2007 13:30

Denne diskussion minder mig efterhånden om en politikerbemærkning for mange år siden:

\"Det ka' godt være, at det er fakta, men a' benægter fakta\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » tors 1. feb 2007 14:34

...og jeg vil bare gerne se teorierne bevist ude i den virkelige verden - det tager altså max 10 minutter...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Lurendrejer » tors 1. feb 2007 15:19

Benchhorsepower? Bænkeheste? stop nu, stop nu.... BHP = Brake Horsepower - fordi det er målt med en \"DynoBrake\".
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Lurendrejer » tors 1. feb 2007 15:26

og såen, for at være helt pernitten.... udregnes hp ikke ved at gange nm og rpm og dividere med en konstant? (9500 eller noget i den stil)... dermed må højere omdrejninger og højere nm altid give højere hp. Og hvis du regner den anden vej, er tilfældet jo så det samme.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » tors 1. feb 2007 17:18

læs - endnu en gang - også linket i begyndelsen af denne \"seance\".
Og/eller søg via google.

Her stopper jeg.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tors 1. feb 2007 19:22

Hasse, Hvad er højest rundetårn eller et tordenskrald ?`
Du har fat i noget meeen..vil dog sige at det er et yderst spændende emne.

Moment og Hk følges ad, jo flere HK jo mere moment, forskellen er brændstof type benzin eller diesel, Antal cyl, Trykfødning eller ej og motor type Wankel, 4 takt eller 2 takt. alle motorer optræder forskelligt.

Du skriver også at der er forskel på hurtighed og acceleration, definer forskellen, blot så jeg ikke misforstår dig.

Det er HK naturligvis kombineret med HK der gver acceleration. Momentert kan ikke sådan forsvinde, hvilket også virl være ganske uheldigt, det vil altid følge effekten.
Momentet fortæller hvor hurtigt de HK skal være til rådighed.
Som moment kurven så fint viser kan du se hvor meget effekt du har til rådighed ved et givent rpm. Den motor har max moment ved 4750rpm, men ikke sin max effekt ved det rpm antal.

Det betyder at bilen vil fortsætte med at accelere hvis du fortsætter over 4750rpm. Starter du en Acceleration og holder motoren over 4750 hele tiden vil du opleve at den spurter væsentligt hurtigere end hvis du holder den på de 4750 hele tiden.

Derfor er CVT \"million gear\" eller på en dragster automatgear med converter altid være optimalt ved race eller drag racing, idet motoren kan holdes oppe i omdrejninger hele tiden uden at komme under sit effektmaksimum, ved gearskift - men til daglig brug er det ulideligt, men til race perfekt - desværre valgte Max Mosley at forbyde det til race.

Hvis du sammenligner den effekt kurve med en tilsvarende bil med samme HK, men blot mere moment svag, vil du se at en moment stærk bil vil have flere HK til rådighed ved et lavere rpm antal. Derfor vil bilen naturligvis accelerere hurtigere, idet der er flere hk til rådighed og bilen føles som om den er meget hurtigere \"skriver føles\"

Ligger den moment svage bil på et rpm område hvor den har samme hk, hvilket typisk er et gear lavere vil de 2 biler være lige hurtige.
Husk den måling du har er foretaget i topgear - ved nedgearing vil moment kurven være helt anderledes, grundet en anden udveklslingen.

Prøv at sætte din G-Tech måler på bilen og mål dit moment i de forskellige gear og du vil opdage at 300NM ikke er noget problem at opnå.
En Hummer H1 4x4 med reduktions gear og ekstra udveksling ude i selve hjulet har faktisk omkring 20.000NM til rådighed målt ude ved hvert hjul, men det betyder ikke at den er hurtig, gør det ?
Men den kan kravle over lodrette stigninger på 75cm på grund af sit utrolige moment.

Så den optimale grandpix start, op med omdrejningerne, hvor dine HK er til rådighed og lad den blive der...og er det en diesel bil, lad den ikke ligge nede ved de 1700-1900rpm, men op hvor dine hk er til rådighed og lad den blive der oppe..så skal du se.
Stopper med at skrive mere, er ved at få krampe, men håber du forstår.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf the chicken » fre 2. feb 2007 08:19

Hasse skrev: Her stopper jeg.

- Er du rendt ud for at montere et tungere svinghjul? Så får du jo tungere roterende masse=mere moment - og så skulle din bil jo blive hurtigere ifølge dine teorier... :wink:

Claus> helt enig... :D
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Hans » fre 2. feb 2007 23:46

Jeg har fået lyst til at komme med et par kommentare til de mange indlæg.

Først moderne diselbiler er på ingen måde sløve. De fleste af os vil blive kørt agter ud af en 136HK Focus C-max. på de mange første meter.

Derefter, Jeg har altid lært at HK = Topfart, Moment = acceleration.
Og hvorfor lære man på alle racerskoler, det være sig rally eller bane. At det drejer sig om at bruge gearene så man holder moment i og specielt ud af svingene.

Sidst men ikke mindst. Prøv et øde sted eller bedre på en bane følgende.

Tril med lav hastighed i 3 gear og så i bund med pedalen og lad den trække helt ud, Hvad oplever man?
I starten under 3000 o/min er bilen sløv, derefter øges accelrationen, indtil den passere ca. 6000 o/min. hvor accelrationen bliver mærkbart mindre.

Men selvfølig skal vi holde nålen mellem 5000 og 6000 o/min. så skal vi fa.... være hurtige, specielt i de første 3.

Hej
Hans

Geografisk sted: Himmerland

Indlægaf Hans » lør 3. feb 2007 09:19

Et citat fra Autoleksikon http://www.nysynet.dk/flere-serviceside ... htm#effekt

\"Effekt & drejningsmoment
Motorens ydeevne beskrives ved hjælp af 2 begreber: Effekt & drejningsmoment. Effekten er et mål for, hvor hårdt motoren \"træder i pedalerne\" ved et givet omdrejningstal, & drejningsmomentet er et tal for motorens evne til at øge omdrejningstallet under belastning. Høj effekt giver høj tophastighed, mens stort drejningsmoment giver hurtig acceleration. Hvis motoren tilmed præsterer sit maksimale drejningsmoment ved et lavt omdrejningstal, er det en \"sej\" motor med godt bundtræk - ideel til kørsel med tung last & afslappet kørsel uden mange gearskift. Modsætninger er sportsmotoren, der kræver mange omdrejninger & hyppige gearskift.\"
Hans

Geografisk sted: Himmerland

Indlægaf the chicken » man 5. feb 2007 09:28

Som skrevet før så var mine indlæg skrevet i forhold til ren acceleration fx 0-100 km/t eller 1/4 mile...

Ingen tvivl om at momentet har meget at sige ved mellemaccelerationer - men det har altså ikke nær så meget at sige ved ren acceleration.

Ellers ville man jo sørge for at ha tunge svinghjul og størst mulig roterende masse på enhver racerbil... :wink:

Ta nu fx 2 takts roadracere - de har jo et nærmest ikke eksisterende moment, men pga lav vægt og snedig gearing er de voldsomt hurtige...

Så hvis din bil ikke er overdrevet tung eller elendig gearet har momentet ikke det store at sige hvis du skal accelerere gennem gearene - noget helt andet er så dagligdags kørsel, bakker, campingvogne og overhalinger i 5. gear.

http://www.youtube.com/watch?v=QBvqJg-slFc - et afsnit af topgear hvor en fiat stilo 1,6 kører fra en Evo VIII, det kan den pga. et bedre moment i de lavere omdrejninger - meeeen tror i seriøst det ville gå helt fantastisk hvis de begge måtte geare ned? :roll:
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf hasse » man 5. feb 2007 10:24

Og jeg som troede, at NU var vi ved vejs ende.

Startede 28.1.07
Pr. 4.2.07 har der været 24 indlæg og 431 visninger
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » man 5. feb 2007 10:27

Det er jo et debat forum :wink: