Caster ???

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Caster ???

Indlægaf hasse » lør 16. apr 2005 15:05

\"Man\" læser, at man skal ha' den maximale casterindstilling efter, at camberen er indstillet.
Men foregår det - casterindstillingen - med justerskruerne på den nederste triangel eller hva?

jeg har lidt svært ved at danne mig det mentale billede af processen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Caster ???

Indlægaf Webmaster » søn 17. apr 2005 20:38

hasse skrev:"Man" læser, at man skal ha' den maximale casterindstilling efter, at camberen er indstillet.
Men foregår det - casterindstillingen - med justerskruerne på den nederste triangel eller hva? Jeg har lidt svært ved at danne mig det mentale billede af processen.

Ja det er på de to justerskruer. Jeg kiggede lidt i Performance Hadnbook af Norman H. Garret III (den tror jeg nok at du tidligere har skrevet at du har) og her er det ganske dårligt beskrevet. Til gengæld er Rod's Enthusiast's workshop manual noget mere beskrivende.

Caster ændres på følgende måde (eksempel venstre hjul):

Forreste justeringsskrue: Mod uret = Caster øgning - Med uret = caster reducering

Bagerste justeringsskrue: Mod uret = Caster øgning - Med uret = caster reducering.

Da begge justeringsskruer peger mod hinanden betyder det at man vrider vinklen af "trekanten" i forhold til kørsel retningen, ved at lade det ene hjørne af trekanten komme tættere på chassiset og den anden længere fra. Camper justeres ved at forskyde hele "trekanten" længere ind/ud mod chassiset.

Det er skide svært at forklare. Jeg vil anbefale dig at kigge i Rod's Enthusiast's workshop manual, side 8:2
Billede
I øvrigt, en bør have bog.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

fra miata.net

Indlægaf hasse » søn 17. apr 2005 20:42

Jeg har fået dette fra miata.net forespørgsel:

Short answer: you turn the front lower control arm eccentric bolts in opposite directions.

Slightly longer answer: Turning the forward control arm eccentric bolt to move that end of the control arm inwards (or moving the rear bolt outwards) will move the outward end of the control arm forwards, increasing positive caster. Conversely, moving the forward bolt outwards (or rear bolt inwards) moves the outward end of the control arm backwards, decreasing positive caster.

The eccentric bolts also affect camber and toe, so it's a matter of finding a good middle ground. At stock ride height, getting the caster within factory specs usually requires moving the front bolt significantly inwards, reducing camber.

Also, caster is probably the hardest alignment spec to adjust accurately in your garage using common, inexpensive tools. It's better to take it to a shop with an alignment rack.

Så med de to svar \"vi\" nu har på spørgsmålet, tror jeg, at selv jeg kan danne med det efterlyste mentale billede.

Den i første svar nævnte bog er også en god bog. Bare den også have et stikordsregister
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Dovenskab?!?!?!

Indlægaf hasse » ons 20. apr 2005 09:05

Selv om jeg har bogen \"enthusiast's workshop manual\", havde jeg ikke set afsnit 8.

Det er fremragende.
Ak ja. Dovenskaben længe leve. P I N L I G T.

Tak for henvisningen (og dermed hippet til mig selv).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » ons 7. feb 2007 10:33

Er der nogen der har prøvet selv at udføre settings af caster, camper og toe-in and out, efter mx-5 biblen ????? En mulighed er selvfølgelig at få den sporet hos en prof, men kunne også være lidt sjovt at lege med det selv derhjemme i garagen. Tænker især på trackdays. Om der er nogen der har erfaring med at sætte bilen op til trackday og derefter tilbage, når dagen er overstået. Dette gælder generalt undervogns opsætning, så man har en slags race setting og en dagligdags setting.
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 7. feb 2007 11:09

Har overvejet det...flere gange. Men \"tør\" ikke.
Jeg ved og har set, at man ihvertfald via internet kan købe diverse udstyr til det.
Når jeg har spurgt i hjemlige forretninger om værktøjet, glor de mærkeligt på mig.

Men måske kan man ikke forvente andet:
Jeg har været ude for, at et autoriseret Mazdaværksted- nu forhenværende!!! - ikke en gang vidste, at man kunne indstille/justere caster på mx5'eren.

Og helt ærligt:
Hvis man har fået stillet sine mål efter foreskrifterne i \"vores bibler\", tvivler jeg meget på, at vi almindelige (?) brugere vil kunne mærke forskel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » ons 7. feb 2007 11:19

Hmm kunne ellers være nice at selv justere camber til når man skulle på bane, samt gøre undervognen mere stiv, for derefter at løsne lidt op for den igen, når det var tid til at cruise ud i sommer landet. Men hvis det er så riski tør jeg heller ikke pille ved det :wink: . Må finde nogle andre ting at pille ved på vognen.
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 7. feb 2007 11:57

Prøv det!!!!
Men det skal jo gøres så rigtigt som muligt ellers...the rest is silence
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MisterMazda » tors 8. feb 2007 14:59

Jeg har fået min mx5 sporet hos en mazda forhandler, de sagde at det kun var toe der kunne justeres, ellers så skulle man have andre dæmpere i.. Er det korrekt?
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Geografisk sted: Haderslev

Indlægaf Webmaster » tors 8. feb 2007 15:39

MisterMazda skrev:Jeg har fået min mx5 sporet hos en mazda forhandler, de sagde at det kun var toe der kunne justeres, ellers så skulle man have andre dæmpere i.. Er det korrekt?

Nej... skynd dig at finde en andet sted. Ham forhandleren ved ingenting!!

PÃ¥ MX-5'eren kan man justere camper, caster og toe foran og camper og toe bagerst!!!
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf hasse » tors 8. feb 2007 18:21

Til \"beboere\" på Djævleøen:

Mht. sporing, og hvad dertil høre, kan jeg varmt anbefale-jeg har gjort det før, men gør det igen. Det varer forhåbentlig ikke så længe før, det er sporingstid:

IVAR JENSEN AUTOGUMMI
OLE RØMERS VEJ 8
3000 HELSINGØR
tlf 49 22 02 08
(og bed om Renè som \"sagsbehandler\")

Jeg vil kraftigt understrege, at jeg INGEN forbindelser har med firmaet.

Men jeg har en masse gode erfaringer med dem..også mht dæk-/fælgkøb.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 20. apr 2007 13:42

Hasse snakker godt om ham Ivar, men er der nogen lidt mere vest på en Helsingør, der udføre en ordentlig sporing, hvis der skulle være en som har erfaring :wink: . Var hos en lokal dæk dealer for at høre om de kunne lave en sporing. Jeps det kunne de sagtens. Cool tænkte jeg, hvor efter de spurgte om bilen var sænket. Øh ja det er den. Fint så ville de ikke røre ved dem med en ildtang. ØV men det var sikkert fordi at de var så hellige kun at ville gøre det udfra fabriksinstillingerne. Så hvis i kender en som vil udføre sporing efter mine specifikation på en sænket 5ér, lidt tættere på Kalundborg end Helsingør ligge, ville det være nice.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Swootech » fre 20. apr 2007 13:56

Jeg har en tid til sporing på mandag hos First Stop i Nærum og de vil gerne spore til mine egne specs. Jeg vender tilbage når arbejdet er udført.
Swootech

Indlægaf Swootech » man 23. apr 2007 22:15

Fik den sporet idag. Det tog noget længere tid end ventet og ramte kun næsten mine medbragte specs foran, da caster ikke kunne komme op på 5 grader.

I forhold til de orginale indstillinger målt på bilen, hvor der var positiv camber foran, er der nu mærkbar forbedring i skarpe hjørner med ca. 1 grad negativ camber foran - og dækkene skriger ikke længere :) Jeg synes tilgengæld at styrringen på motorvej er blevet lidt lettere, hvilket jeg lige skal vende mig til. De to gutter hos First Stop lød til at have en vis erfaring med at justere biler til banekørsel, men de havde vist ikke haft en MX-5 i deres butik før. Deres helt nye maskine indeholdte kun opsætning til en NA'er, men Andreas kom som altid til hjælp og bekræftigede at det burde være det samme som på NB og NB-FL.

Den endelige test kommer på onsdag, hvor bilen skal med på et køreteknisk kursus.
Swootech

Indlægaf Webmaster » man 23. apr 2007 22:18

Det er korrekt. NA og NB har samme undervogn. M.h.t. til caster skal den bare have så meget den kan tage - Bare målet er ens i begge sider. Som jeg husker det bør der være ca. 0,7 grad forskel på camper foran og bagved (husker dog ikke hvilken som skal være størst) og ca. 1/16 toe in for og bag... Hasse har som jeg husker det prøvet både 1/16 og 1/32 hvor 1/16 virkede bedst... eller husker jeg forkert :?: :roll:
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger