Sommeropbevaring af alu-fælge?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Sommeropbevaring af alu-fælge?

Indlægaf Helle » lør 17. mar 2007 16:27

Jubii - har netop hentet de nye fælge og glæder mig helt vildt til at få dem på! Nu lover de jo desværre igen frost, slud og hvad ved jeg, og med det kommer der vel også salt på vejene og det skal mine \"ultra'er\" ihvert fald ikke udsættes for !
Men dagen kommer vel på et tidspunkt og jeg kom til at tænke på at jeg nok hellere må gøre noget for at de originale fælge som nu er monteret med vinterdæk holder sig pæne over sommeren.
Jeg forestiller mig en grundig rengøring og derefter smøre dem ind i et godt lag voks - men er det den bedste metode eller er der andre tips??
Jeg har vokset dem ved hver vask efter inspiration her fra forum så de er ret så pæne og det skulle de jo gerne blive ved med at være.
Helle
--------------------------------
og Felix (NB 1,8i 1999 Grace Green Mica)
Helle

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Webmaster » lør 17. mar 2007 16:33

Prøv lige at se tiden an - Jeg tror ikke at de salter - de lover kun slud! = en smule sne, som sikkert er væk i næste uge
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » lør 17. mar 2007 18:01

Du behøver ikke bekymre dig over vejret i næste uge...det er minimalt hvad der kommer og hovedparten bliver slud...så du skal blot være lidt grundig med vandslangen næste gang du vasker bilen.
DMI har trukket i land og de siger at der mandag og tirsdag sammenlagt højest kommer et par milimeter, altså maksimalt et par cm sne, hvis det overhovedet kan blive liggende...Husk jorden er jo godt varmet god op af solen de sidste par dage - så fortvivl ikke...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Helle » lør 17. mar 2007 20:50

hmm.. jeg har vist ikke formuleret mig helt tydeligt. Mit spørgsmål går på hvad jeg skal gøre for de fælge der sidder på nu - altså dem med vinterdækkene på. De skal jo ligge i garagen fra nu og til december/januar eller hvornår det nu bliver aktuelt, og jeg ville derfor høre om jeg skal behandle dem på en eller anden måde inden de bliver stablet i et hjørne når ultra'erne kommer på. Garagen er ikke opvarmet, så der vil være nogen temperaturskift og sandsynligvis også fugtigt.
Helle
Helle

Indlægaf Webmaster » lør 17. mar 2007 21:06

Ok Helle... havde lige misforstået det totalt - men dine vinterfælge skal du bare vaske med lidt fælgrens og normal autoshampe inden du gemmer dem for vinteren. Så fjerner du salt og bremsestøv. Mere behøver du principielt ikke at gøre.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » søn 18. mar 2007 11:15

Voks efter vask, så slipper du for at gøre det til efteråret. Kom nogle ekstra PSI luft i dem inden du stiller dem til siden...hæng dem på væggen eller køb sådan en T-Hansen fælg stand for 100kr, så kan du være sikker på at dine dæk stadigvæk er runde til næste vinter.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Martin » søn 18. mar 2007 11:50

Claus skrev:hæng dem på væggen eller køb sådan en T-Hansen fælg stand for 100kr, så kan du være sikker på at dine dæk stadigvæk er runde til næste vinter.

Hvis man blot stabler dem, er det så ikke lige så fint? ..eller er der nogen ulemper ved det?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Helge » søn 18. mar 2007 13:16

Det har jeg gjort i alle årene uden problemer af nogen art :D
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Claus » søn 18. mar 2007 13:37

Jeg gør det samme mine vinterdæk stabler jeg og mine sommerdæk de står på sådan en stander fra T-Hansen. Min dækmand sagde at hvis jeg stabler dem skal jeg have væsentlig mere lufttryk i dem og engang imellem bytte om på dem så det nederste dæk ikke får alle kg over sig i hele perioden.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Danny » man 19. mar 2007 15:14

Jeg tilslutter mig det Claus har sagt angående opbevaringen. Og som Webmaster siger, rens dem godt af inden du lægger dem til side.

Hm, når du siger \"ultra'er\" går jeg ud fra du har fået dig nogle Ultraleggera? Så fik du dem sgu lige for næsen af mig, lille gris :P

Hvad størrelse er og hvad dæk er der på?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Helle » tirs 20. mar 2007 18:51

Ja det er o.z. ultraleggera (håbløst langt navn). Jeg har fået dem monteret med Bridgestone Potenza, som jeg glæder mig til at prøve. Er de gode nok til formel 1 er de nok også gode nok til mig.
Var ellers i lang tid varm på de Conti'er som Claus agiterer jævnligt for, men det der med at de ikke hænge så godt fast i regn og til gengæld hænger fast i de hvide striber er ikke lige mig. Jeg spurgte self. Andreas som sagde enten Conti, Bridgestone eller Toyo så jeg valgte Bridgestone, som jeg har kørt med før.
Størrelsen er 205/40/17.

Hvis jeg skal gøre dig endnu mere misundelig har jeg også lige bestilt en style bar med indbygget windbreaker fra mx5 parts. Glæder mig!!!
Helle
Helle

Indlægaf bassman » tirs 20. mar 2007 20:24

o.z. ultraleggera er nogle rigtig flotte fælge. Har altid beundret dem meget.
Så tillykke med købet.
Kører med Continentel sport contact 2 og de er helt fantastiske. Det var de dæk der støjede mindst af dem som jeg prøvede.
Brugeravatar
bassman

Tilbage til Diskussion