Jeg deler din undren over hvorfor Mazda ikke som fabriksindstilling har benyttet 14 graders fortænding - Det virker jo som det rene pip

hvis det på alle områder er bedre at køre med mere fortænding. Der må være et catch - Noget der gør at de alligevel har valgt den tilsyneladende ringere 10 graders indstilling.
Slider det ekstra på motoren?
Æder den mere benzin?
Kan udstødningen ikke leve op til skrappe USA krav?
...
Eller kan det være en helgardering fra Mazda's side? En indstilling som ihvertfald ikke giver tændingsbanken under NOGEN omstændigheder.
Iøvrigt er jeg også enig med dig i at man godt kan overbevise sig selv om at noget virker bedre end det rent faktisk gør og den slags \"forbedringer\" er jo reelt ikke særligt forbedrende.
Lidt ligesom da jeg som lille spændte papstykker mod hjulet, så cyclen lød som en knallert. I mine øjne kørte den samtidigt mindst ligeså hurtigt

.
Jeg tror nu jeg vil prøve da det jo er et relativt hurtigt indgreb, der er let at føre tilbage igen.
Forslag:
Hvis nogen har adgang til en testbænk (måske i forbindelse med et træf?) synes jeg det kunne være rigtigt interessant at få ydelse og moment målt efter - Samme bil med 10 grader og forskellige andre tændingsindstillinger f.eks 8, 12, 14, 16, 18 grader før top.