14 graders tænding

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

14 graders tænding

Indlægaf Felix » ons 24. nov 2004 16:38

Jeg overvejer kraftigt at prøve at sætte tændingen på min model NA 1990 tilbage til 14 grader BTDC. Baggrunden er at der i næsten alle forummer omtales at man med fordel kan sætte tændingen tilbage 14 - ja sågar helt op til 18 grader tilbage (10 grader ab fabrik) hvis bare man hælder noget højoktan juice på dyret.

Det svirrer med rygter om forøget ydelse og mere bundtræk - Lyder jo yderst sprødt :D , men er der nogen der har prøvet det?
:|
Det vil være super 8) hvis der ovenikøbet er nogen, der kan underbygge subjektive følelser med fremvisning af moment og effektkurver før og efter indgrebet?
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » ons 24. nov 2004 17:19

:?:
Kan være at der er noget jeg har misforstået, men er det ikke
mere fortænding du snakker om. Man avancerer, ikke
retarderer, tændingen efter hvad jeg mener at vide.. :|

Men nevermind, yes det virker - ihvertfald i mit tilfælde
og også efter utallige andres udsagn - har aldrig fået
dokumentation på det i form af effektmåling - men den
subjektive fornemmelse er at bilen bliver kvikkere på
gassen og i optræk. Læs evt. også om emnet på
www.miataforum.com
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Webmaster » ons 24. nov 2004 19:20

Min MX-5'er har faaet aendret taendingen af Andreas fra Au2fast. Jeg giver Softtop ret. Bilen foeles kvikkere med lidt mere moment, men det er ikke noget jeg har maaling paa.

Se under http://www.five-speed.dk/Guides/timing.htm hvordan man goer.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » tors 25. nov 2004 10:25

Er det specifik for NA bilerne eller kan os der kører i de forfinede NB'ere også have glæde af det?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mikkel » tors 25. nov 2004 11:03

Der er en glimrende beskrivelse på:

http://www.miata.net/garage/ignition.html#timing

Jeg har selv forsøgt mig, først med 14°, derefter med 12°, men da jeg fik tændingsbanken ved hård(ere) acceleration med alt andet end oktan 98, er den nu sat den tilbage til de oprindelige 10°. :|
Senest rettet af Mikkel tors 25. nov 2004 11:15, rettet i alt 1 gang.
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Indlægaf Felix » tors 25. nov 2004 11:13

[quote="Softtop"]:?:
Kan være at der er noget jeg har misforstået, men er det ikke
mere fortænding du snakker om. Man avancerer, ikke
retarderer, tændingen efter hvad jeg mener at vide.. :|

Jeg tror vi taler om det samme :wink: - Som jeg forstår det er der tale om at justere tændingen til 14 grader FØR toppunktet altså 4 grader MERE fortænding i forhold til fabriksindstillingen.
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Martin » tors 25. nov 2004 15:35

Jeg fik også justeret min, dog uden at kunne mærke noget særligt. Stillede den derfor tilbage..

Kan forøvrigt ikke helt forstå hvorfor ikke Mazda oprindeligt satte tændningsgraden til 14, hvis det omkostningsfrit gav en mere livlig og momentstærk motor.

Men kunne ihvertfald ikke mærke noget af betydning, men syns da at du skal prøve det, og se om det virker for dig. Nogen gange virker det bedre hvis man tror lidt på det (lidt ligesom hostesaft til små børn...)
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Felix » tors 25. nov 2004 16:06

Jeg deler din undren over hvorfor Mazda ikke som fabriksindstilling har benyttet 14 graders fortænding - Det virker jo som det rene pip :roll: hvis det på alle områder er bedre at køre med mere fortænding. Der må være et catch - Noget der gør at de alligevel har valgt den tilsyneladende ringere 10 graders indstilling.
Slider det ekstra på motoren?
Æder den mere benzin?
Kan udstødningen ikke leve op til skrappe USA krav?
...
Eller kan det være en helgardering fra Mazda's side? En indstilling som ihvertfald ikke giver tændingsbanken under NOGEN omstændigheder.

Iøvrigt er jeg også enig med dig i at man godt kan overbevise sig selv om at noget virker bedre end det rent faktisk gør og den slags \"forbedringer\" er jo reelt ikke særligt forbedrende.
Lidt ligesom da jeg som lille spændte papstykker mod hjulet, så cyclen lød som en knallert. I mine øjne kørte den samtidigt mindst ligeså hurtigt :lol: .

Jeg tror nu jeg vil prøve da det jo er et relativt hurtigt indgreb, der er let at føre tilbage igen.

Forslag:
Hvis nogen har adgang til en testbænk (måske i forbindelse med et træf?) synes jeg det kunne være rigtigt interessant at få ydelse og moment målt efter - Samme bil med 10 grader og forskellige andre tændingsindstillinger f.eks 8, 12, 14, 16, 18 grader før top.
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Webmaster » tors 25. nov 2004 17:53

I bogen \"Performance Handbook\" af Norman H. garrett III, er der angivet forskellige maalinger paa henholdsvis 10, 14 og 18 grader. Aaarsagen til at at Mazda ikke har sat bilen til 14 i foerste omgang er som jeg har forstaaet det begrundet i at bilen skal kunne koere paa oktan 87-89 eller deromkring.

Som jeg husker det (har ikke bogen i naerheden), er den stoerste aendring ved aendring fra 10-14 grader lidt mere moment ved lave omdrejninger.
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Hvad med denne

Indlægaf Claus » tors 25. nov 2004 20:21

Denne kan måle en forskel i effekten og accelerationen...
Har set flere uafhængige tests på nettet og den virker sgu.

http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=008-011-00001111
http://www.gtechpro.com/
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Felix » man 29. nov 2004 16:17

Så har jeg fået justeret tændingen til 14 grader og der bliver den stående!
Jeg har ikke oplevet problemer med tændningsbanken og der er afgjort mere optræk i motoren.

Kan kun anbefale andre NA ejere i det mindste at prøve det :D
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Martin » lør 4. dec 2004 18:36

så lige en artikel med en beskrivelse af ændrigen fra 10 til 14 graders tending. Efter en lang teknisk analyse kommer han med følgende konklusion:

So, in summary, for those folk with NA model cars the advancing of the timing creates a change in the position of the piston when it receives the flame front.

Our dyno days show that there is a correlation between advancing the timing and an increase in low-end torque. In general, each 1-degree of additional advance seems to bring the torque curve back by around 100 rpm. By advancing the timing by 4 degrees it has the effect of delivering torque at 2,600 rpm that would normally be realised at 3,000 rpm. Of course, it has also been noted that top end torque is adversely impacted in about the same ratio.

The risk in advancing the timing is that the flame front (the increase in pressure) from the burning air/fuel mix strikes the piston head before, at, or too close to TDC to create the optimum forward rotation of the crank.

If the downward force reaches the top of the piston before the piston is able to react with a downward motion then the force is directly to the crank, rather than to the rotation (a bit like how landing on a stiff leg transmits the jar to the hip).

The ignite and burn time for 98 RON fuel is longer than 92 RON fuel. Lower RON fuels means the flame front hits the piston top sooner than with a high-octane fuel. If the flame front hits the piston too soon the crank angle will not be in the optimum angle range to commence its downward stroke. The result can be pinging cause by premature detonation. That is why higher-octane fuel can be good insurance if the timing is advanced.

In hot weather when the air is warmer the amount of oxygen atoms in a given volume of air will be less that in cold air. This leans out the air/fuel mix. Once again, higher-octane fuel in the summer is good insurance. Similarly, in lower altitudes the air is denser and the stoichiometry (ratio of fuel to air) moves to lean so a higher octane fuel may be beneficial to avoid pinging. So if you have advanced the timing and go for a mid summer drive down to the beach you might like to take on a tank of 98 RON.

So if you achieve harmony between the timing advance, the air/fuel mix ratio, the temperature of the burn, the octane rating of the fuel you will be on your way to improving performance. (Spark plug choice (move to cooler plug) is also a consideration)

If you do not get it right then you will end up with loss of power potential or a fatal detonation.

Simple is not it.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Justering af tænding

Indlægaf hasse » lør 24. mar 2007 18:50

Jeg smider spørgsmålet ind på denne tråd:

Når du justerer tændingen, forbindes TEN og GR i diagstikket og du justerer tomgangen til ca. 850-900.

Og så går du igang med CAS'en og tændingspistolen.

Hvis vi nu tager det mest outrerede, at du har en tænding på 10 gr og sætter den op til 18 gr.

Du vil så høre, at motoren ændrer omdrejninger.

Og så kommer det:
Når du så har tændingen stående på 18 grader, skal omdrejningerne så OGSÅ være de der 850-900. ALTSÅ MENS DU STADIG HAR FORBINDELSEN MELLEM TEN OG GR I DIAGSTIKKET????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » lør 24. mar 2007 18:59

Hasse du har helt ret. Når du ændrer fra 10 til 18 grader ændrer du så meget at den også tager flere omdrejninger. Så du er nødsaget til at justere tomgangen lidt ned igen (når den står på 18), og så måle/justere en gang til - Hvis det skal være helt korrekt!!!
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Webmaster » lør 24. mar 2007 19:00

Hasse:

Lad mig gætte på at du er ved at installere din Bipes??
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Næste

Tilbage til Tuning og modificering