Bremsekaliber

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Bremsekaliber

Indlægaf altid6 » man 30. apr 2007 08:35

Har været god ved den lille sorte her i weekenden og givet den nyt olie, oliefilter, nye skiver og bremseklodser. Var næsten færdig med bremserne da jeg løb ind i et problem. Måske i som selv har skiftet skiver og klodser kan hjælpe lidt her. Det drejer sig om bremsekaliberen, bagerst i venstre side. Bag på kaliberen er der en lille skrue som skal justere stemblet frem og tilbage (dette fungerede fint på det højre bageste kaliber) Dette stempel skal helt i bund før at kaliberen kan passe ned over den nye skive, med nye klodser på. Problemet er at jeg har drejet en evighed på denne skrue og stemplet bevæger sig ikke. Nogen der har oplevet det samme og måske har et lille tip til, hvordan man for presset dette stempel i bund ????
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 30. apr 2007 11:39

Det tyder på, at der er noget, der skal smøres.
MÃ¥ske/sikkert omkring justerskruen.
Det er skruen til unbrakonøgle, du skruer på ikk?

Du kan presse selve stemplet tilbage ved hjælp af en skruetvinge.
Husk træklods el. lgn mellem skruetvingen og stemplet.
Det forudsætter selvfølgelig, at justerskruen ER skruet tilbage, så der er plads for stemplet til at komme tilbage.

Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville skille kabileren ad.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » man 30. apr 2007 11:57

De er kendt for at låse sig fast... Et svagt punkt på bilen.

Og lad mig sige det på den måde at jeg har erfaring med dårlige kalibre... Det hjælper ikke just på håndbremsens funktion!!! :wink:

Så duer den ikke, bør du renovere eller udskifte den hurtigst muligt.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » man 30. apr 2007 12:24

Jo det er skruen til umbraconøglen. Overvejede også lidt at skille kaliberen helt, men så skal der nye pakninger til, så hvis det kan gøres uden vil det være fint. Har ikke haft problemer med håndbremsen på noget tidspunkt, så håber lidt på at det bare er en formalitet og lidt inspiration kunne løse op for min tankegang. Har skaffet mig en skruetvinge og vil se om ikke den kan presset stemblet tilbage på rette spor :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » tirs 1. maj 2007 07:25

Hasse´s ide med en skrutvinge hjalp og stemplet gik i bund :) . Bremser er monteret, skal dog lige have køret dem ordentligt til og håndbremse skal justeres lidt, men ellers okay..............................Næsten for på prøve turen begyndte den at give nogle høje dunk fra bagenden. Kan ikke helt lokalisere det, om det er fra bagtøjet. Da jeg ikke har pillet ved andet end bremserne vil jeg tro at det kommer derfra. Lyden er ikke konstant, men kun når man køre over ujævnheder. Lyder lidt som om hvis man har en dunk vand som vælter rundt i bagagerummet, når man rammer et bump. Og nej har tjekket at der ikke ligger noget løst i bagagerummmet som vælter rundt :wink: .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 1. maj 2007 14:20

Den med skruetvingen er fra en af bibelerne, husker jeg.
Da andre indtil nu ikke har svaret på \"vanddunkeproblemet\" vil jeg foreslå, at du checker udstødningssystemet:
At det hænger rigtigt og tilstrækkelig fri for undervogn, baghjulsaksler, kofanger osv.

Og så lige en tilføjelse, da du har \"rodet med bremserne\":

Chech, at bremseslangerne ikke er snoet (forkert) og ikke går mod dækkene, altså at de ikke er for tæt op af disse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 2. maj 2007 07:37

Problemet med dunke lyden er løst. Det viste sig at problemet lå i min højre arm, som åbenbart ikke havde fået rugbrød nok og derfor var en bolt bagved den ene kaliber ikke spændt godt nok og var gået lidt løs. En hurtig gennemgang af alle bolte med nøglen og alt var perfekt. Fik samtidig justeret håndbremse. Så alt i alt en succes med at skifte skiver og klodser. Skal dog lige have drænet systemet for bremsevæske og have fyldt noget nyt på......................Så igang med næste projekt. Har i dag modtaget polybøsninger og manchetter til støddæmperne. Så håber på at få skiftet bøsning, samt installere ny justerebar undervogn, her i bededagsferien :D
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Tilbage til Problemer og løsninger