NB spørgsmål (farve km/l, import)

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

NB spørgsmål (farve km/l, import)

Indlægaf the chicken » ons 2. maj 2007 07:34

Nu har min elskede Maren lige rundet 140.000 km - og jeg er bange for at værdien falder for meget hvis den får kørt meget mere, jeg kører 40-50.000 km om året så det går stærkt...

Så selvom jeg synes at NA'eren er smukkest er jeg nok nødt til at se mig om efter en NB og til det har jeg lidt spørgsmål...

Farve: Den originale sort, er det en rigtig sort eller metallic? jeg er allergisk overfor metallic farver så den skal være enten rød eller sort. :)

Hvor langt kører en 1,8 pr. l? jeg snakker ikke eu-mix men erfaringer, vil jo gerne ha lidt flere kræfter, men omvendt har benzinøkonomien også noget at sige med det kørselsbehov.

Overvejer lidt at importere, da der er noget større udvalg i tyskland, er der de store problemer i det, hvis man har en rimelig god teknisk næse..?

Det kunne være lækkert at finde en NB'er som har kørt 40-50.000 km :D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Martin » ons 2. maj 2007 18:33

Er ikke helt sikker på jeg forstår dit problem?

Du har en bil du syns køre godt og er smuk, men bange for at den falder for meget i værdi såfremt du kører mere i den?

Er det ikke meningen at man skal køre i bilen, og \"nyde\" de km der er i den? ...hvorfor \"gemme\" den til den næste ejer? ...altså selvfølgelig et ganske sympatisk træk, men ville det ikke være mere rationelt at tage de fornøjelser selv?

Svare det ikke lidt til at ha' en stor opsparing stående i en bank, som man så aldrig agter at bruge, fordi man er bange for at værdien vil mindskes? ...dette ville dine arvinger selvfølgelig sætte stor pris på (analogt med den næste køber af din nuværende bil)... men er det virkelig det der maksimere værdien for dig???

Og hvordan du så ser det som værende økonomisk mere smart at invistere i en NB, ja det giver jo selvsagt ingen mening....
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Johansen » ons 2. maj 2007 18:57

Jeg købte selv min NBer i Tyskland for lidt mere end 2 år siden. Et køb jeg ikke har fortrudt. Fejlfri bil og som det ser ud vil jeg kunne sælge den på det danske marked i dag uden tab. Så ja - man man kan sagtens spare 30 - 40 kg. på import. Det kræver en del forberedelse og samarbejde fra sælgers side. Men et site der hjalp mig meget er http://bilimport.tkrath.dk/index.html

Held og lykke med købet.
NB 1,8 Sport 2001 Sunlight Silver Metallic
Brugeravatar
Johansen

Geografisk sted: København

Indlægaf the chicken » tors 3. maj 2007 07:28

Martin: Er ikke helt sikker på jeg forstår dit problem?

Du har en bil du syns køre godt og er smuk, men bange for at den falder for meget i værdi såfremt du kører mere i den?

Er det ikke meningen at man skal køre i bilen, og \"nyde\" de km der er i den? ...hvorfor \"gemme\" den til den næste ejer? ...altså selvfølgelig et ganske sympatisk træk, men ville det ikke være mere rationelt at tage de fornøjelser selv?

Svare det ikke lidt til at ha' en stor opsparing stående i en bank, som man så aldrig agter at bruge, fordi man er bange for at værdien vil mindskes? ...dette ville dine arvinger selvfølgelig sætte stor pris på (analogt med den næste køber af din nuværende bil)... men er det virkelig det der maksimere værdien for dig???

Og hvordan du så ser det som værende økonomisk mere smart at invistere i en NB, ja det giver jo selvsagt ingen mening....

Det er skam ikke fordi jeg vil gemme noget til nogen, MEN hvis man kigger på markedet for mx5ere så har mange af dem ikke kørt ret mange km, da de sjældent bliver brugt som hverdagsbil.

Derfor vil det formentlig være væsentlig svære at sælge min når den har rundet 200.000 km engang næste år, end det er at sælge den nu.
Det kan hurtigt betyde en værdi forringelse på 30.000,- da jeg kan blive nødt til at gå langt ned i pris i forhold til lignende biler som kun har kørt det halve.... - det er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel!

Hvis du skulle købe ny bil, og der er flere af samme model og årgang, til samme pris, men den ene har kørt 200.000 de andre 100.000 - hvad ville du så vælge?

Så kunne jeg købe en nb med max 80.000 på tælleren og køre i den 1 år eller 2 uden den vildeste afskrivning...

På denne måde kan jeg køre mx5 billigst muligt :)

I øvrigt er det noget andet med en opsparing - du kan max få en indlånsrente på omkring 2% og inflationen er vel omkring 3% - altså taber din opsparing 1% i værdi hvert år, så kan jeg jo ligeså godt smide den i en NB :wink:

Johansen>>> Troede egentlig ikke der var det vilde at spare ved import, men udvalget er noget større, især hvis det skal være en 1,8 i rød eller sort er der ikke meget at vælge imellem i dk...

Må man spørge hvad du måtte slippe i afgift?
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf hasse » tors 3. maj 2007 13:29

Jeg kan heller ikke rigtigt følge Chicken.

Hvis jeg skulle vælge mellem en mx5'er, der havde kørt 300.000, og hvor ejerne/ejeren havde \"elsket\" sin vogn, passet og plejet den,

og en mx5, der havde kørt 80.000, men hvor det var et eller flere skvadderhoveder, der havde haft den,

var mit valg temmelig let.

Men selvfølgelig, hvis man går efter km-tallet og intet andet ja så....

Helt ærligt:

Mx5 ejere (de fleste?)..tror jeg..har den, fordi de kan lide den og kender dens potentiale, hvis det er det, man er interesseret i.

De færreste har den vel for at blære sig.

(På sin vis er det måske kke helt ved siden af, når den visse steder bliver kaldt frisørporsche).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 3. maj 2007 13:52

Nu er der jo ingen der siger at den nye jeg køber ikke kan være velholdt :wink:

Lige nu er der 21 NA'ere til salg, gennemsnitligt har de kørt 134.000 km, dvs der er nok biler at vælge imellem og de fleste med et lavt km. tal, og hvis de næsten alle sammen er pæne og velholdte, så må vi jo nok gå ud fra at købere ikke vælger dem som har gået 200.000 først...

Altså for at kunne sælge sin bil der har gået 200.000 skal man noget længere ned i pris end dem der har gået 100.000 - det er jo logik.
Altså vil jeg måske miste 3x så mange penge på bilen ved at sælge den næste år istedet for nu...

Jeg ved udemærket godt at den sagtens kan køre mange flere km, men langt de fleste bilkøbere kigger altså på pris kontra km, hvilket så får afgørende indflydelse på salgsprisen.

Samtidigt er jeg afhængig af at sælge den hurtigt, da jeg pga. mit arbejde er nødt til at købe den nye før jeg sælger den gamle, derfor er det også smart at sælge den så længe det er nemmest.

Husk at jeg har et helt andet kørselsbehov end de fleste andre mx5 ejere...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Martin » tors 3. maj 2007 13:54

.....
Senest rettet af Martin tors 3. maj 2007 21:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Martin » tors 3. maj 2007 13:54

Det er selvfølgelig en interessant betragtning... altså hvordan kører man mx-5'er billigst muligt....

Om de km der køres fra 150-200 er dyere end dem der køres fra 100-150 tror jeg dog er svært at sige.... Men selv hvis man kunne sige det med sikkerhed så er det vel egentlig af mindre betydning hvis man ikke ønsker at sælge bilen... og hvorfor skulle man egentlig det?? ...Hvis bilen passes godt, er der vel i princippet ingen begrænsnin for hvor lang tid den kan holdes kørende.. Så hvis man er af den (iøvrigt fornuftige holdning) at en NA'er er både kønnere og bedre end en NB'er ser jeg ingen grund til at skifte den ud...

Jeg kan kun se en enkelt fornuftig forklaring på at købe en NB'er. Det er hvis man er i den situation at man gerne vil ha' en rigtig fin vinterbil.... På den måde kan man jo spare sin NA'er til om sommeren, mens man kan opnå (en slags) mx-5 følelse om vinteren....

En teoretisk begrundelse for at bilen iøvrigt ikke kan tabe mere end dens egentlige værdiforingelse ved de sidste km (fra 150-200) ligger jo lige for... Hvis prisen for bilerne med 200 på klokken kommer for langt ned, vil rationelle mx-5 købere (og jeg tror faktisk at lige præcis dette marked er kendetegnet ved en del af dem!!) blot købe dem, da de jo godt kender den \"sande\" værdi af bilen. Dette vil fjerne noget af efterspørgslen på bilerne med få km og danne en ny ligevægtspris, hvor dem med mange km vil være tættere på dem med få km.... men igen... fuldstændig unødvendigt hvis ikke man ønsker at sælge!!!
Brugeravatar
Martin

Indlægaf hasse » tors 3. maj 2007 14:04

Ikke fordi jeg tænker på det men:

Mon ikke \"man\" som ejer af en NA'er fra 89-90 fik mest ud af det ved at
beholde den
placere den i en mølpose,
pakke den ud om 10 - 15 år

og så sælge den??

For mit vedkommende kun en teoretisk tanke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » tors 3. maj 2007 14:25

Jeg kan kun se en enkelt fornuftig forklaring på at købe en NB, er hvis man gerne vil ha' en rigtig fin vinterbil.... På den måde kan man jo spare sin NA'er til om sommeren, mens man kan opnå (en slags) mx-5 følelse om vinteren....

:lol: :lol: Good one!

Mon ikke \"man\" som ejer af en NA'er fra 89-90 fik mest ud af det ved at
beholde den
placere den i en mølpose,
pakke den ud om 10 - 15 år

og så sælge den??

jo det fik man måske nok, men temmelig kedeligt...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf hasse » tors 3. maj 2007 14:55

Man havde da en anden een ved siden af....sæføli
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tors 3. maj 2007 20:32

Er du en Chicken :D

Hvorfor ikke beholde den og køre den helt flad....med det kørsels mønsker du ligger på, så vil +400.000km jo ikke være noget problem og du har dig en billig bil...

Men forstår da godt at du er brændt varm på en rigtig MX´er :)
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf the chicken » søn 6. maj 2007 20:35

Er sgu også i tvivl om hvad jeg skal, men må da ud og prøve en NB for at se hvordan den kører...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Swootech » søn 6. maj 2007 21:40

The Chicken, hvis nu du var i Københavnsområdet med din Camaro, så kunne vi da bytte med min 2004 NB i en times tid ;)
Swootech

Indlægaf Johansen » søn 6. maj 2007 22:39

the chicken skrev:Må man spørge hvad du måtte slippe i afgift?

Jeg gav 140.000 i afgift.
NB 1,8 Sport 2001 Sunlight Silver Metallic
Brugeravatar
Johansen

Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Diskussion